Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis nieuwsbrief april 2007

Netpolis nieuwsbrief april 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Aantal files verdrievoudigd
  • Nooit meer geflitst met kantelkenteken
  • Advies: oude auto's jaarlijks keuren
  • Meer controle op handheld bellen
  • Verkoop auto’s in EU loopt terug
  • Minister wil belasting op diesel verhogen
  • Roetfilters schoner, maar ook gezonder?
  • 'Verkeersborden over 20 jaar weg'
  • Veiligheidshamer in auto

Aantal files verdrievoudigd

In februari stonden er drie keer zoveel files op de Nederlandse wegen dan in dezelfde maand vorig jaar. Mist, gladheid en hevige regenbuien zorgden voor extra drukke spitsen.

Ook januari van dit jaar was al veel drukker was dan dezelfde maand in 2006. De oorzaak van de toegenomen filedruk is niet bekend. ANWB: “Het kan niet alleen aan weersomstandigheden liggen want in 2006 waren er meer dagen met regen en sneeuw terwijl het toen rustiger was op de weg.”

De filedruk kan overigens binnen twee jaar met 5 tot 10 procent afnemen doordat weggebruikers sneller beschikken over betere verkeersinformatie. Dat beweert het Verkeerscentrum Nederland van Rijkswaterstaat. Nu is de verkeersinformatie vaak niet actueel en volledig omdat de systemen niet op elkaar zijn afgestemd. Straks moet daar één systeem voor komen.

Nooit meer geflitst met kantelkenteken

Hardrijders hebben er veel voor over om niet geflitst te worden. Hun nieuwste wapen is een kantelkenteken. Daarbij kan de bestuurder bij het ontdekken van een trajectcamera het nummerbord weg laten klappen. Het uit Zweden afkomstige kantelkenteken is oorspronkelijk bedoeld om de plaat van sneeuw en modder te ontdoen en kost ongeveer 200 euro.

Advies: oude auto's jaarlijks keuren

In de EU moeten auto’s van 8 jaar en ouder jaarlijks gekeurd worden. Dat adviseert de Europese organisatie CITA. Economisch is ook een jaarlijkse controle vanaf 7 jaar nog voordelig, aldus de organisatie. Europa verplicht de EU-landen nu tot minstens een tweejaarlijkse keuring. De APK in Nederland is al jaarlijks verplicht. CDA, VVD, SP en D66 toonden zich in oktober voorstander van een tweejaarlijkse APK.

De EU verplicht de eerste keuring uiterlijk 4 jaar na de ingebruikname, Nederland doet dat al na 3 jaar. Het CITA-rapport adviseert verder om bij de keuringen ook te letten op elektronische aspecten zoals het ABS. Verder zouden ook motoren en brommers in de hele EU jaarlijks een APK moeten ondergaan. Het vorige kabinet wilde een besluit over de APK laten afhangen van het CITA-rapport. De huidige minister Eurlings zal binnenkort een standpunt innemen.

Meer controle op handheld bellen

De politie gaat dit jaar meer controleren op automobilisten die met de hand mobiel bellen. Dat gaat mogelijk ten koste van de controle op het dragen van de gordel. Dat zei verkeersofficier van justitie Koos Spee.
 
De vijf speerpunten van de verkeerspolitie zijn het controleren op snelheid, het gebruik van alcohol, rijden door rood licht, het dragen van de gordel en de helm. Als er meer gecontroleerd wordt op bellende automobilisten, gaat dat ten koste van een of meer van de andere speerpunten, omdat het politieapparaat van 750 agenten verkeershandhaving niet uitgebreid wordt.

Verkoop auto’s in EU loopt terug

De verkoop van auto’s in de EU loopt dit jaar iets terug vergeleken met een jaar geleden. Vooral Europese autofabrikanten krijgen klappen, zo blijkt uit cijfers van de associatie van Europese autoconstructeurs ACEA.

De verkoop in februari was met 2,4 miljoen auto’s 2,5 procent lager dan dezelfde maand een jaar geleden. Nederlanders kochten juist 4 procent meer personenauto’s (41.400). Dat is niet vergeleken bij de stijging in Oost-Europa: zo groeide het wagenpark in Letland met 84 procent, in Estland met 40 procent en in Polen met 21 procent. Januari en februari waren slechte maanden voor Renault, Daimler Chrysler, BMW en Volkswagen. Honda, Toyota en Fiat haalden juiste hogere verkoopcijfers.

Minister wil belasting op diesel verhogen

De belasting op diesel zal worden verhoogd. Dit kondigde staatssecretaris De Jager van Financiën aan tijdens een internationale conferentie over belasting en milieu. De Jager liet weten dat bij aanschaf van auto’s het verschil tussen de zuinigste en de minst zuinige auto’s 1500 euro is. Hij wil dit verschil tenminste verdubbelen.

Nieuwe cijfers geven aan dat het aantal dieselauto’s vorig jaar verder is toegenomen. In een jaar tijd zijn er 60.000 dieselauto’s bijgekomen. Het aandeel van dieselrijders is vanaf 2000 toegenomen van 12,5 procent naar 16,5 procent. Het aantal LPG-rijders is juist fors afgenomen.

Roetfilters schoner, maar ook gezonder?

Wetenschappers twijfelen aan het effect van roetfilters voor auto’s. De zogenaamde retrofit-filters vangen weliswaar veel fijnstof uit dieselmotoren op, maar ze stoten mogelijk weer zeer fijne deeltjes uit.

Die deeltjes zouden kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Volgens de Technische Universiteit Delft zijn de omstandigheden in een roetfilter ideaal voor de vorming van schadelijke deeltjes. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu acht het ‘zeker aannemelijk’ dat dit soort effecten optreedt. Het ministerie van Volksgezondheid heeft TNO gevraagd een onderzoek in te stellen.

Sinds 1 juli vorig jaar kunnen dieselrijders een overheidssubsidie krijgen van 500 euro als zij een roetfilter laten plaatsen. Met een roetfilter wordt de CO2-uitstoot lager. Ruim 7.500 autorijders hebben inmiddels een roetfilter besteld.

'Verkeersborden over 20 jaar weg'

Over 20 jaar zijn alle huidige verkeersborden vervangen door dynamische schermen met actuele verkeersinformatie. Dat zegt directeur Iman Kosten van CROW, een denktank die oplossingen bedenkt voor verkeer- en vervoersproblemen.

Koster denkt ook dat Nederlanders tegen die tijd veel meer gebruikmaken van route-informatiesystemen in auto’s. Hij meent dat de huidige verkeersborden te statisch zijn. Automobilisten hebben volgens Koster steeds meer behoefte aan actuele verkeersinformatie.

Veiligheidshamer in auto

De centrale deurvergrendeling van een auto kan blokkeren als de auto in het water terechtkomt. De politie adviseert mensen om hun auto te voorzien van één en liefst twee veiligheidshamers, waarmee de ruiten van binnenuit kunnen worden ingeslagen.

Eenmaal te water geraakt, kunnen inzittenden de autoportieren anders vaak niet meer openen. In mei vorig jaar kwamen in het Friese Oostrum vier mensen om het leven toen de auto waarin ze zaten het water in reed. De wagen sloeg over de kop en kwam ondersteboven in het water. Uit een onderzoek is gebleken dat de centrale deurvergrendeling geblokkeerd raakte door water in de regelunit.

Dat auto’s te water raken, is een typisch Nederlands probleem. Jaarlijks komen er in Nederland tussen de 700 en 800 auto’s in het water terecht. Daarbij zijn ongeveer vijftig doden te betreuren. Verkeersminister Eurlings vindt dat de auto-industrie meer werk moet maken van bescherming van auto’s tegen kortsluiting door water. Daarnaast zouden wat Eurlings betreft alle automerken voorzien moeten worden van een veiligheidshamer. Daarmee kunnen niet alleen de ruiten van binnenuit ingeslagen worden, maar ook de riemen doorgesneden. Momenteel leveren enkele autofabrikanten zo'n hulpmiddel bij aankoop.