Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief april 2008

Netpolis nieuwsbrief april 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Verkeersboetes sinds 1 april omhoog
  • Helft autoschades net na vertrek of vlak voor aankomst
  • Toename autoverkoop
  • Kamer wil aanpak fraude kilometerteller
  • Grote beurt vaak onbetrouwbaar
  • Meer fraude met kentekenpapieren
  • Leaserijder niet aansprakelijk voor schaderijdende partner
  • Dieven azen op navigatiesystemen
  • Geen verhoging kilometervergoeding
  • Nieuwe regeling kentekenplaten

Verkeersboetes sinds 1 april omhoog

Vanaf 1 april zijn de verkeersboetes met gemiddeld zo’n 20 procent omhoog gegaan. De stijging hangt af van het gevaar dat de overtreding met zich meebrengt.

Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de boete. De bedragen worden afgerond op hele euro’s. In de praktijk betekent dit dat veel boetes 15 of 20 euro duurder worden.

Het niet dragen van de autogordel en het niet dragen van de motorhelm kost voortaan 90 euro in plaats van 75 euro. Rechts inhalen en door rood licht rijden kost 150 euro. De boetes voor rijden met drank op bedragen 250 euro voor een promillage tot 0,8 en 450 euro voor promillages van 1 tot 1,15. Ook snelheidsovertredingen worden fors duurder. Wie 15 kilometer te hard rijdt binnen de bebouwde kom is 75 euro kwijt, buiten de bebouwde bedraagt die boete 72 euro en op de snelweg kost het 67 euro. Bellen achter het stuur met de telefoon in de hand is nu 150 euro in plaats van 130 euro.
Voor onnodig linksrijden is de boete nu 90 euro.

Helft autoschades net na vertrek of vlak voor aankomst

De helft van alle autoschades wordt veroorzaakt in de eerste of laatste vijf minuten van de autorit. Dat blijkt uit analyse van schademeldingen van een grote verzekeraar. Uit het onderzoek komt naar voren dat automobilisten met van alles en nog wat bezig zijn net na vertrek of vlak voor aankomst en daarom niet bewust bezig zijn met autorijden.

Zo doet 60 procent van de automobilisten de gordel aan of uit net na het wegrijden of vlak voor aankomst, is een kwart bezig met eten of drinken en een vijfde is druk doende met de TomTom. Ook het opsteken van een sigaret (18 procent) of het installeren van de telefoon (13 procent) doen we liever tijdens het rijden dan voor vertrek. Verder hangt een op de tien automobilisten binnen vijf minuten al aan de telefoon voor het voeren van een eerste gesprek, of verstuurt een sms.

Toename autoverkoop

De autoverkoop heeft niet geleden onder de invoering van de zogenoemde slurptax op 1 februari. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van auto’s over de maand februari.  In februari werden ruim 50.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd, 22 procent meer dan in dezelfde maand in 2007. In totaal kochten Nederlanders 116.705 auto’s in de eerste twee maanden van 2008. Dat betekent een groei van 6,1 procent ten opzichte van de eerste twee maanden van 2007.

Met ingang van 1 februari wijzigden de aanschafprijzen van een groot aantal automodellen. Milieuvervuilende auto’s werden tot tienduizenden euro’s duurder, terwijl de prijzen van kleine auto’s met zuinige motoren aanzienlijk daalden. Die prijsaanpassingen zien we terug in de verkoop van diverse automodellen. Zo daalde bijvoorbeeld de verkoop van de suv Kia Sorrento met de helft en verdubbelde de verkoop van de Peugeot 207.

Kamer wil aanpak fraude kilometerteller

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een wettelijk verbod instellen op het terugdraaien van de kilometerteller in auto’s. Het terugdraaien van tellers is enorm toegenomen. Naar schatting één op de achttien auto’s heeft meer gereden dan de teller aangeeft. De PvdA komt met een initiatiefwet die het manipuleren van de kilometerteller strafbaar maakt.

Grote beurt vaak onbetrouwbaar

Garages maken fouten bij grote onderhoudsbeurten. Dat meldde de ANWB op basis van een steekproef bij 91 garages.

Op rekeningen stonden onderdelen of vloeistoffen die niet waren vervangen. Ook werd soms verzuimd de remvloeistof te vervangen of de koelvloeistof aan te vullen. Een veel gemaakte fout was het niet goed afstellen van koplampen. Oliefilters bleven soms zitten terwijl ze verwisseld moesten worden. Over de gehele linie scoorden de garages beter dan in 2005. Toen gaf de ANWB een gemiddeld cijfer van 5,6, nu is dat een 6,4.

Meer fraude met kentekenpapieren

Steeds meer Nederlanders worden de dupe van frauduleuze handel in blanco kentekenpapieren. De Telegraaf meldt dat blanco documenten op internet voor ongeveer 1.500 euro van eigenaar wisselen. Autodieven en omkatters gebruiken de papieren om gestolen auto’s alsnog te kunnen verkopen. Volgens het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit zijn de namaakdocumenten nauwelijks van echt te onderscheiden. De handel in valse en lege kentekens, bijvoorbeeld via internet, wordt steeds openlijker bedreven.

Onlangs introduceerden de Stichting Nationale Auto Pas (en Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit de online NAP Check. Hiermee kan de consument controleren of de tellerstand van een tweedehands auto logisch verklaarbaar is en of een auto als vermist staat geregistreerd.

Leaserijder niet aansprakelijk voor schaderijdende partner

Een werkgever die een werkneemster aansprakelijk stelde voor door haar partner veroorzaakte schade aan de leaseauto, is door de kantonrechter in het ongelijk gesteld. De vrouw was door haar werkgever aansprakelijk gesteld omdat haar partner de auto total loss had gereden onder invloed van cannabis, waarop de verzekering weigerde de schade uit te betalen.

De vrouw wist niet dat haar partner 's ochtends vroeg met haar auto op pad was gegaan, maar dat was voor de werkgever geen reden haar niet aansprakelijk te stellen; zij had immers de sleutels laten rondslingeren op een plek waar haar partner deze zo kon pakken. De rechter was het niet met de werkgever eens. Volgens de rechter had de werkneemster zich niet onrechtmatig gedragen, ook al omdat niet kon worden bewezen dat zij op de hoogte was van het cannabisgebruik van haar partner. Er rustte op de werkneemster dan ook geen plicht om de sleutels op een afgesloten plek op te bergen.

Bovendien ging het hier volgens de rechter ook niet om schade ontstaan tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst. De vrouw hoefde de schade aan de auto dan ook niet te vergoeden.

Dieven azen op navigatiesystemen

Dieven hebben het de laatste tijd voorzien op ingebouwde navigatiesystemen en vooral op dat van de Alfa Romeo 159. Carglass heeft tientallen meldingen binnengekregen van auto’s waarvan een ruit was ingeslagen en de installatie was gedemonteerd. Ook Autotaal ziet een stijging van het aantal diefstallen van ingebouwde navigatiesystemen, maar signaleert niet dat bepaalde merken daar vaker het slachtoffer van zijn dan andere. “Bovendien, het aantal ingebouwde systemen neemt toe, dus ook het aantal diefstallen”, aldus een woordvoerder.

Geen verhoging kilometervergoeding

De belastingvrije kilometervergoeding voor werknemers wordt niet aangepast aan de hoge brandstofprijzen. Dat heeft staatssecretaris De Jager van Financiën gezegd. De Jager wil de onbelaste kilometervergoeding van 19 cent alleen met de inflatie verhogen. Dat is ook de reden dat het tarief sinds 2004 slechts met een cent is gestegen, aldus de staatssecretaris.

Volgens de ANWB is die 19 cent voor de meeste nieuwe auto’s lang niet toereikend. Werkgevers kunnen daarom ook een hogere kilometervergoeding betalen, maar werknemers moeten dan wel inkomstenbelasting afdragen over het bedrag boven de 19 cent.

Nieuwe regeling kentekenplaten

In de loop van dit jaar is het niet meer nodig om een duplicaat van een kentekenplaat aan te schaffen als de eigenaar van een auto zijn kentekenpapieren kwijt is. Andersom geldt dat ook. Dat heeft een woordvoerder van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) bevestigd.

Bij verlies van een kentekenbewijs of kentekenplaat moesten altijd beide vernieuwd worden en kreeg men een zogenaamde duplicaatcode. Dat kostte de voertuigeigenaren extra geld. Bovendien gaf het een hoop administratieve rompslomp en daar wilde de RDW van af. De koppeling is ooit ingevoerd in de strijd tegen het misbruik van gestolen of verloren kentekenplaten en kentekenbewijzen. De RDW denkt dat de nieuwe regeling in de tweede helft van het jaar kan worden ingevoerd.