Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief april 2010

Netpolis nieuwsbrief april 2010

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Fietsers en automobilisten ergeren zich
  • Kilometerheffing van de baan
  • Benzineprijs blijft hoog
  • Europese autoverkopen iets in de plus
  • CO2-uitstoot nieuwe auto’s daalt flink
  • BPM-afbouw wordt stopgezet
  • Branche wil verlenging sloopregeling
  • Zwarte doos in auto's
  • Spitsstrook helpt tegen files
  • Accijns bio-brandstof E80 flink lager
  • Elektrisch oplaadpunt langs snelweg

Fietsers en automobilisten ergeren zich

Mensen worden steeds asocialer in het verkeer, zo blijkt uit een onderzoek van de fietsersbond. 73 procent van de fietsers en 81 procent van de automobilisten ergeren zich, en dan vooral aan elkaar. Opvallend is dat meer dan de helft van de ondervraagde automobilisten en fietsers erkent dat ze wel eens hinderlijk gedrag vertonen. Fietsers nemen het vaak niet zo nauw met de verkeersregels als ze haast hebben.

Een op de drie fietsers ergert zich regelmatig of vaak aan het gedrag van andere fietsers, maar zij beschouwen het gedrag van automobilisten vaker als ongepast. Fietsers zijn wel eerder dan automobilisten bereid hun gedrag te verbeteren door bijvoorbeeld hun licht aan te doen, richting aan te geven of niet meer te bellen op de fiets. De Fietsersbond liet het onderzoek uitvoeren voor de campagne www.vriendelijkverkeer.nl. De campagne is vooral bedoeld om fietsers meer bewust te maken van hun eigen veiligheid.

Kilometerheffing van de baan

De invoering van de kilometerheffing is voorlopig van de baan doordat het CDA in de Tweede Kamer zich tegen het wetsvoorstel heeft opgesteld. Opvallend is dat het om een wetsvoorstel van hun partijgenoot minister Eurlings gaat.

Eurlings, die heeft aangekondigd na de verkiezingen niet terug te keren, reageerde onverschillig op het besluit: “Het is nu niet meer relevant, het doet me geen pijn.” Er is nu geen Kamermeerderheid meer voor de invoering van de kilometerheffing, maar het CDA sluit het principe ‘betalen per kilometer’ niet helemaal uit in de toekomst. Wordt dus vervolgd.

Benzineprijs blijft hoog

De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars en de lpg-prijs staat zelfs op het hoogste niveau ooit. Volgens UnitedConsumers zal de benzineprijs dit hele jaar boven de 1,50 euro blijven. Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro.

UnitedConsumers acht het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte. De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verschillende factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, zoals een staking, heeft dat meteen effect.

CO2-uitstoot nieuwe auto's daalt flink

De gemiddelde CO2-uitstoot van de in Nederland verkochte auto’s is gedaald tot 142 g/km in de eerste twee maanden van 2010. Dat blijkt uit een analyse van Bovag, Rai en het RDC Datacentrum. In 2008 lag het gemiddelde op 157 g/km, in 2009 daalde dit tot 147 g/km en in de eerste twee maanden van 2010 zakte de CO2-uitstoot verder naar 142 g/km. “Steeds meer kopers kiezen voor schoon en zuinig bij de aanschaf van een nieuwe auto”, aldus de brancheorganisaties.

Dat is deels te danken aan het belastingstelsel in Nederland, dat het aantrekkelijk maakt om een schone stadsauto of hybride te kiezen. Maar autokopers kiezen ook steeds vaker voor een goedkopere en dus kleinere en schonere auto vanwege de economische omstandigheden.

BPM-afbouw wordt stopgezet

De afbouw van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s wordt zeer waarschijnlijk stopgezet. Nu de kilometerheffing van de baan is, is er geen reden meer om de afbouw van BPM door te zetten. Volgens het Financieele Dagblad is een meerderheid van de Tweede Kamer voor het stopzetten van de afbouw van de BPM. Dat komt omdat de belangrijkste reden voor het afschaffen ervan, de invoering van de kilometerheffing, is weggevallen.

Met het oog op de invoering van de kilometerheffing zou de BPM ieder jaar met vijf procent dalen en de motorrijtuigenbelasting met vijf procent stijgen. Ook dat laatste zal stoppen, tot opluchting van veel autobezitters die geen verhoging van de wegenbelasting willen. De Tweede Kamer zal pas dit najaar een definitief besluit nemen over de BPM-afbouw.

Branche wil verlenging sloopregeling

De Rai-vereniging pleit voor een verlenging en uitbreiding van de sloopregeling. Met het huidige tempo is het beschikbare budget binnen drie maanden op. Volgens de Rai-vereniging is de sloopregeling in Nederland een succes en daarom pleit de organisatie voor uitbreiding van de huidige regeling. Verkeersminister Eurlings heeft bij de start van de sloopregeling gezegd dat hij eventueel extra geld beschikbaar wil stellen als de regeling succesvol blijkt te zien.

Om in aanmerking te komen voor de slooppremie van maximaal 1.000 euro moet de auto sinds 1 maart 2008 in bezit zijn. De Rai-vereniging pleit ervoor dat die datum nu opschuift omdat we bijna een jaar verder zijn. Het zou een nieuwe impuls van de sloopregeling kunnen betekenen.

Tot vorige week maakten ruim 71.000 mensen gebruik van de sloopregeling. Iets meer dan 70 miljoen euro van de beschikbare 85 miljoen is opgebruikt. Dat betekent dat het potje binnen drie maanden leeg zal zijn. Van de autobezitters die gebruik maakten van de sloopregeling kocht 72 procent een gebruikte auto. Dat betekent dat er zo’n 20.000 nieuwe auto’s zijn verkocht waarbij gebruik is gemaakt van de sloopregeling.

Europese autoverkopen iets in de plus

De Europese autoverkopen zijn in februari gelijk gebleven, vooral door het instorten van de Duitse markt. Bij de automerken blijft Volkswagen marktleider. Dat blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie Acea. De autoverkopen in Europa zijn in februari met ruim 3 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Door de verkoopdaling met 30 procent in Duitsland, is Italië de grootste automarkt van Europa. Daar stegen de verkopen met 21 procent. Ook Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk scoorden hoge cijfers. In de Oost-Europese landen blijven de autoverkopen sterk dalen.

De Franse automerken Renault, Peugeot en Citroën doen het goed. Dacia is een opvallende stijger in de markt. De grootste dalers zijn Saab, Honda en Mazda. Ook Toyota ziet de verkoop dalen, waarschijnlijk als gevolg van de negatieve berichtgeving over het mark van de laatste maanden. Volkswagen blijft met een marktaandeel van 11 procent marktleider, ondanks de slechte thuismarkt.

In Nederland zijn in februari 37.786 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat zijn er 11,3 procent meer dan vorig jaar. De bestverkochte modellen waren de Ford Ka, Toyota Aygo, Volkswagen Golf, Renault Mégane en de Volkswagen Polo. Opvallend is, dat Toyota in Nederland nauwelijks onder de slechte publiciteit heeft geleden. BMW, Lancia, Lexus en Saab deden het slecht afgelopen maand.

Zwarte doos in auto's

De kans is groot dat auto’s verplicht worden tot het inbouwen van een zwarte doos. Die registreert de voertuiggegevens die na een ongeval van pas kunnen komen. Demissionair Verkeersminister Eurlings staat er positief tegenover.

De zogenaamde Event Data Recorder (EDR) registreert voertuiggegevens die van belang kunnen zijn na een ongeval. Justitie kan de data als bewijsstuk gebruiken voor de schuldvraag van het ongeluk. Eurlings wil de verplichte inbouw het liefst op Europees niveau regelen.

Begin dit jaar werd voor het eerst de data uit een EDR door het Openbaar Ministerie gebruikt als bewijsstuk. Een bestuurder van een Dodge reed een andere auto aan waardoor vier mensen om het leven kwamen. Uit de gegevens in de zwarte doos bleek dat de bestuurder voor het ongeval 147 km/u reed waar 30 km/u is toegestaan.

Spitsstrook helpt tegen files

De aanleg van de elf kilometer lange spitsstrook bij de A12 tussen het Prins Clausplein en Gouda heeft de filezwaarte op dit traject gehalveerd. Dat beweert demissionair minister Eurlings. Inmiddels wordt al gewerkt aan het volgende traject van de A12, tussen Woerden en Gouda.

De spitstrook op de A12 tussen het Prins Clausplein en Gouda heeft geleid tot een halvering van de filezwaarte. In de ochtendspits staat er 30 procent minder file, in de avondspits zijn de files zelfs nagenoeg verdwenen. Dat blijkt uit gegevens van het Expertisecentrum Verkeersmanagement. De komende jaren worden 22 knelpunten versneld aangepakt. U kunt daardoor werkzaamheden verwachten op de A12, A1, A2, A9 en A27.

Accijns bio-brandstof E80 flink lager

De accijns op bio-ethanol (E85) is per 1 april verlaagd met 27 procent. Hiermee hoopt demissionair minister de Jager van Financiën het gebruik te stimuleren. De accijns op E85 was altijd gelijk aan die op ongelode benzine. Op een liter ongelode (en meer vervuilende) benzine kan echter 27 procent meer kilometers worden afgelegd dan op een liter E85. Dat betekent dus dat de E85-rijders meer accijns betaalden in vergelijking tot benzinerijders. Dat wil de minister nu compenseren.

Elektrisch oplaadpunt langs snelweg

Tankstation De Lucht, aan de A2 bij Bruchem heeft als eerste tankstation langs de snelweg een oplaadpunt voor elektrisch vervoer in gebruik. Tot nu toe kon men alleen in grote steden een elektrisch voertuig opladen.

Men kan van de oplaadeenheid gebruik maken met een elektronische sleutel, waarna automatisch het opladen begint. De transactie wordt volledig elektronisch verwerkt en de kosten met de afnemer verrekend. Om de actieradius van elektrische auto’s wezenlijk te vergroten, zijn nog veel meer oplaadpunten langs de snelwegen nodig.