Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief april 2011

Netpolis nieuwsbrief april 2011

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Benzine zal duur blijven
  • Einde benzine- en dieselauto's in 2050
  • Minder automobilisten in de spits
  • Kleine stijging Europese autoverkopen
  • Rijlessen vanaf 16,5 jaar
  • Sneller bekeuring bij te hard rijden
  • Medische keuring vanaf 75 jaar
  • Gevaarlijke benzinediefstal
  • Puntenrijbewijs als vergunning
  • Hoe goed is brandstof E10?

Benzine zal duur blijven

De adviesprijs voor een liter Euro 95 schommelt al tijden rond de 1,70 euro. De recordprijzen worden vooral veroorzaakt door de hoge olieprijzen. Die zijn hoog door de onrust in het Midden-Oosten, de aantrekkende wereldeconomie en de onwil van oliemaatschappijen om meer olie te produceren. Het stilleggen van de kerncentrales in Japan, maar ook in Duitsland, zal de prijs alleen maar verder opstuwen.
 
Is de basisprijs al hoog, ook de accijnzen, heffingen en BTW bepalen voor een groot deel de benzineprijs aan de pomp. Momenteel gaat bijna een euro per liter naar de overheid. De oliemaatschappijen hanteren een marge van 10 tot 13 cent per liter. UnitedConsumers wil dat de overheid de belastingen verlaagt, maar de kans daarop is klein. Voor het kabinet zijn de extra inkomsten een meevaller waarvoor het geen bezuiniging hoeft te vinden.

Einde benzine- en dieselauto's in 2050

De Europese Commissie wil in 2050 alle benzine- en dieselauto’s van de weg hebben. In 2030 moet het gebruik ervan in stedelijke gebieden zijn gehalveerd.

Met dit plan wil de EU de CO2-uitstoot in 2050 met zestig procent terugdringen. Een kwart van de CO2-uitstoot komt van het wegverkeer. Om het wegverkeer te beperken, moet in 2030 dertig procent van het wegverkeer dat een route volgt die langer is dan 300 kilometer, per spoor of via het water gaan. In 2050 moet dat percentage zijn opgelopen tot vijftig procent.

Fiscale maatregelen en beter openbaar vervoer moeten ervoor zorgen dat steden zoveel mogelijk CO2-vrij worden. Ook moet betere infrastructuur voor elektrische en schone auto’s in de steden worden gebouwd. In 2030 moet het transport in de grote steden al CO2-vrij zijn. Er komen ook speciale programma’s voor auto’s van leveranciers, taxi’s en bestelauto’s om de uitstoot te verlagen.

Minder automobilisten in de spits

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil de verkeersdrukte in de spits verminderen door het flexibele werken te bevorderen. Dat zei ze tijdens een bijeenkomst voor het platform Slim Werken Slim Reizen, waarbij vijftig grote werkgevers aangesloten zijn.

Door het flexibele werken te bevorderen en mensen meer thuis te laten werken moet het aantal autoreizigers in de spits met vijf procent zijn verlaagd in 2015. Hiervoor stelt de minister tien miljoen euro beschikbaar. Ook wil de minister het wegennet uitbreiden met 800 kilometer aan extra rijstroken, bijvoorbeeld aan de ring in Utrecht. Verder onderzoekt de minister de maximum snelheden op snelwegen. Kilometerheffing sluit zij uit.

Kleine stijging Europese verkopen

In februari zijn de Europese autoverkopen met 1 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. In totaal werden in de Europese Unie 981.429 auto’s verkocht. De lichte stijging komt vooral door een opleving op de Duitse markt (15 procent). Ook in Frankrijk stegen de verkopen, terwijl in Italië (-20 procent), Spanje (-28 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-8 procent) de autoverkopen daalden.

De verkoop van Alfa Romeo steeg met maar liefst 42 procent, maar moederbedrijf Fiat zag de totale verkopen dalen met 17 procent. Grote verkoopstijgingen waren er bij Mitsubishi (25 procent), Nissan (21 procent), Audi (15 procent), BMW (13 procent) en Skoda (13 procent). GM USA (-69 procent), Ford (-13 procent) en Mazda (-15 procent) waren de grote verliezers.

In Nederland steeg de autoverkopen in februari met 30 procent tot 49.342. Vooral zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot werden meer verkocht. Volkswagen blijft met afstand het meest verkochte merk, gevolgd door Renault en Peugeot. Fiat en Skoda zagen de grootste verkoopstijgingen. Het herstel van de autoverkopen in Nederland zette in vanaf het tweede kwart van 2010 na de grote klappen in 2009. Er worden steeds meer auto’s verkocht, maar de omzet blijft achter doordat mensen goedkopere auto’s aanschaffen.

Rijlessen vanaf 16,5 jaar

Vanaf november mogen jongeren vanaf 16,5 jaar een rijopleiding volgen. Vanaf hun 17de mogen ze dan de weg op, mits onder begeleiding van een ervaren bestuurder. Op deze manier zouden jongeren meer ervaring opdoen. Zweden en Duitsland hebben al ervaring met een lagere minimumleeftijd om een rijbewijs te halen.

De oosterburen zijn tevreden: jonge Duitse automobilisten die eerder een rijbewijs haalden en onder begeleiding reden tot hun 18de, veroorzaken 30 procent minder ongelukken en begaan 20 procent minder overtredingen. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid kan het nieuwe beleid in Nederland 16 verkeersdoden per jaar voorkomen. De begeleidende ervaren bestuurder moet minstens tien jaar een rijbewijs hebben en geen veroordelingen hebben gehad voor alcoholgebruik achter het stuur of snelheidsovertredingen.

Sneller bekeuring bij te hard rijden

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil dat de ‘flitsmarges’ kleiner worden, waardoor hardrijders sneller een bekeuring krijgen dan nu het geval is. Door mogelijke afwijkingen in de flitsapparatuur van de politie wordt bij elke meting een correctie toegepast. Zo is het mogelijk om, waar 130 kilometer per uur toegestaan is, met 139 kilometer per uur nog onbekeurd weg te komen. De minister wil dat veranderen. Ze wil een nieuwe marge voor flitsen bepalen. Daarnaast wil ze kijken naar nieuwe, betere apparatuur om nauwkeuriger snelheden te meten.

Medische keuring vanaf 75 jaar

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur voelt er wel voor om de standaardleeftijd voor de eerste medische keuring voor automobilisten op te trekken van 70 naar 75 jaar. Dat zei zij in reactie op een plan van de VVD en de PvdA. Volgens de initiatiefnemers is de regel verouderd om automobilisten op 70-jarige leeftijd medisch te keuren.

Door de leeftijd te verhogen, krijgt het CBR ruimte om achterstanden weg te werken. De minister wil wel eerst nader onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid naar de precieze effecten.

Gevaarlijke benzinediefstal

Het politiekorps Noord-Holland Noord heeft te maken met een explosieve stijging van het aantal benzinediefstallen. De dieven snijden de brandstofleiding van geparkeerde auto’s door en laten de benzine uit de slang lopen. De dieven zijn vooral operationeel in West-Friesland. Volgens de politie is deze benzinediefstal extra gevaarlijk, omdat er benzine kan blijven lekken met alle gevolgen van dien.

Puntenrijbewijs als vergunning

Het Openbaar Ministerie adviseert de ministers Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en Opstelten (Binnenlandse Zaken) om een puntenrijbewijs in te voeren. Dat zou bovendien in de vorm van een vergunning moeten gaan, zodat er geen rechter meer nodig is om het in te trekken. Dat blijkt uit een notitie die De Telegraaf in handen kreeg.

Uit de notitie blijkt dat wie zich misdraagt, zijn rijbewijs gemakkelijker kwijtraakt voor zes tot achttien maanden. Ook zal de gestrafte in sommige gevallen moeten aantonen nog goed aan het verkeer te kunnen deelnemen, voor het weer wordt teruggegeven. Jongeren hebben nu al een puntenrijbewijs.

Uit onderzoek in het buitenland blijkt dat een puntenrijbewijs geen verbetering brengt.

Hoe goed is brandstof E10?

Vanaf volgend jaar wordt de nieuwe brandstof E10 in Nederland aan de pomp verkocht. De nieuwe brandstof komt naast Euro95 en premiumbenzine. Duitsland en Frankrijk zijn inmiddels overgestapt op E10. Maar veel Duitsers weigeren om E10 te tanken uit angst dat hun auto ervan kapot zou gaan.

E10 (10% ethanol) is een mengsel van minimaal 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. Door ethanol toe te voegen wordt de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen minder groot, zonder dat auto’s massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstofsoort. Ook in Euro95 zit ethanol, namelijk 5 procent.

Zo’n 10 procent van de auto’s kan problemen krijgen met E10 doordat de ethanol sommige rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast. Of uw auto geschikt is voor E10 kunt u navragen bij uw autobedrijf.