Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis nieuwsbrief april 2012

Netpolis nieuwsbrief april 2012

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid. Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • LPG populair door dure benzine 
  • Minder auto’s verkocht
  • Brandstof E10 toch schadelijk?
  • Begeleiderspas 2toDrive online aanvragen
  • 17-jarigen scoren beter op rijexamen
  • Nederlandse auto rijdt 13.300 km per jaar
  • Accu's worden goedkoper
  • 130 km/u op 55% van de snelwegen
  • Verkoop elektrische auto’s valt tegen
  • Filedruk flink gedaald
  • Daling aantal verkeersdoden stagneert

LPG populair door dure benzine

De verkoop van nieuwe auto’s met een LPG-installatie stijgt flink. Vorig jaar werden er 11.788 auto’s met een gastank geregistreerd, een stijging van 57 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit jaar zet die groei in versterkt tempo door naar 90 procent. Toch gaat het slechts om beperkte aantallen. Van de 8 miljoen auto’s rijden slechts 208.067 op LPG.

Minder auto’s verkocht

In februari werden 44.129 nieuwe auto’s verkocht. Dat is 10 procent minder dan de ruim 49.000 stuks in februari 2011. Ford verkocht de meeste auto’s, gevolgd door Volkswagen en Opel. Ford dankt de populariteit vooral aan de Focus, Ka en Fiesta. Volkswagen levert behoorlijk in, maar is nog steeds het best verkopende merk. Opel volgt op de derde plek.

De best verkochte auto in februari is de Peugeot 107. Op plaats twee en drie volgen de Renault Twingo en Volkswagen Polo. Nederland kan zich spiegelen aan de verkoopcijfers in de hele Europese Unie. Gemiddeld daalde de autoverkoop met 9,7 procent. In Duitsland bleef de autoverkoop stabiel. In alle andere grote West-Europese landen was sprake van een daling, in Frankrijk zelfs met ruim 20 procent. In Oost-Europese landen als Estland, Roemenië en Hongarije groeit de autoverkoop nog wel sterk.

Brandstof E10 toch schadelijk?

De brandstof E10 kan schade aanbrengen aan auto’s die daarvoor niet geschikt zijn. Dat blijkt uit een duurproef van de ANWB waarbij schade aan de motor van de auto optrad. Na 27.000 kilometer begaf de hogedrukbrandstofpomp het. De tussentijdse resultaten leken nog veelbelovend. Maar na 27.000 kilometer bleek dat de ethanol uit de brandstof het aluminium had aangetast. Dat veroorzaakte een gat in de hogedrukbrandstofpomp. Door dit gat spoot de benzine door de motorruimte wat bij een warme motor tot brand kan leiden.

In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken. Check dus altijd of uw auto geschikt is voor E10. Op www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl vindt u een lijst die afkomstig is van de autofabrikanten.

Begeleiderspas 2toDrive online aanvragen

Jongeren mogen vanaf hun 17de autorijden onder begeleiding van een coach. De benodigde begeleiderspas kan nu online aangevraagd worden op de site van de RDW. Aanvragen kan alleen met DigiD. De begeleiderspas kun je aanvragen zodra je 16,5 jaar bent geworden. Dat is ook de leeftijd waarop je mag beginnen met rijlessen. Vanaf je 17de mag je praktijkexamen doen en zodra je geslaagd bent en je rijbewijs hebt aangevraagd en afgehaald, mag je onder begeleiding van een coach gaan autorijden.

Daarvoor moet je altijd een begeleiderspas bij je hebben, waar de namen op staan van maximaal vijf coaches. Van die vijf moet er dus altijd één naast je in de auto zitten, totdat je 18 bent geworden. Vanaf je 18de mag je zelfstandig autorijden. Het aanvragen van de begeleiderspas kost 35 euro. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleert je aanvraag en bekijkt of jouw gewenste coaches aan de eisen voldoen. Je krijgt de pas dan binnen 10 werkdagen thuis gestuurd.

Aanvragen kan via de site van de RDW.

17-jarigen scoren beter op rijexamen

Deelnemers aan 2toDrive halen een hoger slagingspercentage op het rijexamen dan andere examenkandidaten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). In maart werd het 1.000ste praktijkexamen sinds de start van de proef met begeleid autorijden afgenomen. De 17-jarige 2toDrive-deelnemers kwamen tot een gemiddeld slagingspercentage van 60,7 procent voor hun praktijkexamen.

Het slagingspercentage bij 18-jarigen lag op 57,3 procent en bij de totale groep examenkandidaten op 49,7 procent. Ook bij de theorie-examens scoorden de 2toDrive-deelnemers bovengemiddeld met een slagingspercentage van 54,2 procent. Dat is 7,5 procent meer dan het gemiddelde bij de theoriekandidaten.

Nederlandse auto rijdt 13.300 km per jaar

In 2010 werd per Nederlandse personenauto gemiddeld 13.300 kilometer afgelegd. Ruim 2 procent minder dan in 2009 en bijna 4 procent minder dan in 2005. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Sinds 2005 daalt elk jaar het gemiddelde kilometrage van Nederlandse personenauto’s. Toen bedroeg het gemiddelde aantal kilometers nog 13.808.

Er zijn grote verschillen. Zo wordt met de gemiddelde dieselauto bijna 24.000 kilometer per jaar afgelegd, terwijl benzineauto’s nog niet eens de helft daarvan halen. Daarnaast blijkt dat met zware auto’s meer wordt gereden dan met lichte: boven de 1.500kg was het gemiddelde jaarkilometrage zo’n 19.500 en onder de 850kg was dat 8.000. Ook met nieuwe auto’s wordt meer gereden dan met oudere; tussen de 1 en 2 jaar oud ging het om 20.600 kilometer en met auto’s ouder dan 9 jaar werd gemiddeld ruim 10.000 kilometer gereden. Met de ‘auto van de zaak’ wordt het meest gereden: bijna 25.000 kilometer tegen nog geen 12.000 met een ‘particuliere’ auto. Dieselauto’s van de zaak leggen ruim 31.000 kilometer af.

Accu's worden goedkoper

De elektrische auto speelt amper een rol op de automarkt, vooral door de beperkingen van de accu. Er is één lichtpuntje: de lithium-ion accu’s worden flink goedkoper. Volgens onderzoek van Pike Research zullen de prijzen van lithium-ion accu’s tot 2017 met 30 procent dalen naar 523 dollar per geïnstalleerde kWh. Dat komt door efficiëntere productieprocessen, een grotere aanvoer van lithium en grotere aantallen.

Ook heeft het onderzoeksbureau geschat dat in 2017 wereldwijd 5,2 miljoen plug-in hybrides worden verkocht. In 2011 waren dat er nog slechts 114.000. De autofabrikanten zelf zijn echter nog optimistischer: Tesla verwacht dat de prijzen van geïnstalleerde accu’s ‘in de nabije toekomst’ zullen dalen tot 200 dollar per kWh.

130 km/u op 55% van de snelwegen

Binnenkort geldt op 45 procent van de Nederlandse snelwegen een maximumsnelheid van 130 km/u. Op termijn stijgt dit percentage zelfs naar 55 procent. Dat heeft Minister Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer gemeld. Op 1 september 2012 is op 45 procent van de Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid 130 km/u. Daarna volgt nog eens 10 procent van het snelwegennet. Op die wegen moeten nog aanpassingen worden gedaan voor er 130 km/h kan worden gereden. Oorspronkelijk wilde het Kabinet op 60 procent van de snelwegen de hogere maximumsnelheid invoeren, maar dit blijkt niet haalbaar.

Verkoop elektrische auto's valt tegen

De verkoop van elektrische auto’s wil niet vlotten in Nederland. Elektrische auto’s maken nu nog maar 0,3 procent van de totale autoverkopen uit. Vooral particulieren negeren de elektrische auto: van januari 2010 tot en met januari 2012 zijn er nog maar 58 exemplaren aan een particulier verkocht. Dat is 5 procent van het totale elektrische wagenpark. Best verkochte merken zijn de Nissan Leaf en de Smart Fortwo. De Peugeot Ion volgt op afstand. De verkoop in 2012 lijkt iets aan te trekken. Misschien door de hoge brandstofprijzen.

Filedruk flink gedaald

De filedruk op de Nederlandse snelwegen is in het eerste kwartaal met 30 procent gedaald. Dat meldt de ANWB. De filezwaarte, de lengte keer de duur van een file, is daarmee op het laagste niveau sinds 2006. Vooral de avondspitsen waren in de eerste maanden van dit jaar minder druk dan in eerdere jaren.

Volgens de ANWB heeft de daling te maken met het gunstige weer, de economische situatie en de verbeterde infrastructuur. Ook vorig jaar waren er weinig lange files. Toen daalde de filedruk al ten opzichte van het jaar daarvoor.

Daling aantal verkeersdoden stagneert

Het aantal verkeersdoden in de Europese Unie neemt minder snel af dan voorzien. Vorig jaar ging het om een daling van 2 procent, in 2010 was dat nog 11 procent. Ook in Nederland is de daling van het aantal doden in het verkeer flink vertraagd. In 2011 lijkt er zelfs sprake te zijn van een lichte stijging.

De stijging komt overeen met de cijfers van het CBS dat in 2011 meer verkeersdoden noteerde dan in 2010. Ook het aantal ernstig gewonden daalt al jaren niet meer; het beeld van de verkeersveiligheid in Nederland ziet er niet rooskleurig uit.