Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief augustus 2007

Netpolis nieuwsbrief augustus 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • België krijgt auto op perslucht
  • Auto blijft favoriet vervoermiddel
  • Sterkste stijging filedruk sinds jaren
  • Negatieve effecten biobrandstof
  • Nieuw APK-regime al per 2008
  • Verplichte registratie kilometerstand
  • Nieuwe lpg- en aardgasauto goedkoper
  • Automobilist draagt gordel vooral op lange ritten
  • Fiscus betrapt 1000 leaserijders bij eerste controles
  • Diefstalcijfers auto’s en brommers
  • Auto’s nauwelijks duurder

België krijgt auto op perslucht

Vanaf volgend jaar is er in België een auto te koop die op perslucht rijdt. De perslucht in de tank zit onder een druk van 300 bar en werkt in principe hetzelfde als een verbrandingsmotor. Het verschil is alleen dat er geen schadelijke stoffen, maar lucht uit de uitlaat komt.

De luchtdruk in de fles is ongeveer anderhalf keer zo hoog als in een duikersfles en drijft de zuigers van de motor aan. Het goedkoopste model gaat nog geen 4.000 euro kosten. De auto kan gewoon thuis, via het elektriciteitsnet opgeladen worden. Met een gevulde tank kan zo’n 1.000 kilometer gereden worden. Al sinds 1991 wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van de auto op perslucht. In Frankrijk rollen dit jaar de eerste testwagens van de band. België is eind 2008 aan de beurt.

Auto blijft favoriet vervoermiddel

Ruim de helft van de Nederlanders is negatief over het openbaar vervoer en een overgrote meerderheid is bijzonder goed te spreken over de auto en fiets. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Het openbaar vervoer wordt door veel mensen als duur, langzaam en weinig flexibel ervaren. Ruim een kwart van de ondervraagden is positief over het openbaar vervoer. Naarmate mensen vaker gebruik maken van het openbaar vervoer, zijn ze er ook positiever over.

De auto wordt door de meeste Nederlanders geassocieerd met onafhankelijkheid, gemak en snelheid. De fileproblematiek doet daar nauwelijks iets aan af. De fiets is vooral populair vanwege de lage kosten, het ‘op je zelf zijn’ en de betrouwbare reistijden. Negatieve aspecten van de fiets zijn ongemak bij slecht weer en het gedrag van medeweggebruikers.

Sterkste stijging filedruk sinds jaren

De filedruk in het eerste half jaar van 2007 was 17,3 procent hoger dan in de eerste helft van het vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarrapportage van de VerkeersInformatieDienst.

In vijf van de zes maanden stond er flink meer file, alleen maart was wat rustiger dan een jaar eerder. In 2006 was de stijging van de filedruk nog 10,5 procent. In de afgelopen vijf jaar is de filedruk in de eerste zes maanden nog nooit zo snel gestegen. Filedruk is de lengte maal de duur van de files. De stijging komt deels door de grote hoeveelheid neerslag in de eerste zes maanden en deels door autonome groei.

Negatieve effecten biobrandstof

De productie van biobrandstoffen kan ongewenste negatieve effecten hebben voor het milieu en de uitstoot van broeikasgassen zelfs doen stijgen. Daarvoor waarschuwt de Europese Commissie.

Nadelen kunnen zijn dat voor de productie van biobrandstoffen als maïsolie en koolzaadolie bossen worden gekapt. Ook is er veel kunstmest voor nodig om ze te laten groeien. Risico's zijn bijvoorbeeld een hoge CO2-uitstoot bij de winning van brandstof uit plantaardige producten en de gevolgen voor landbouw in de Derde Wereld. Zo kan de prijs van voedsel opgedreven worden doordat westerse bedrijven de landbouwproducten massaal opkopen voor energieproductie. De Europese Commissie wil zelf in 2020 minimaal 10 procent van de voertuigbrandstof halen uit biobrandstoffen.

Nieuw APK-regime al per 2008

Minister Eurlings van Verkeer wil een nieuw APK-keuringsregime al per 2008 invoeren. Personenauto’s en lichte bestelauto’s op benzine worden voor het eerst na vier jaar gekeurd, vervolgens om de twee jaar en na acht jaar jaarlijks. De APK-frequentie is dus 4-2-2-1-1. De regeling gaat in op 1 januari 2008 en geldt voor auto’s vanaf bouwjaar 2005. Voor auto’s die op diesel of LPG rijden blijft, vanwege de verkeersveiligheid en het milieu, de huidige frequentie gehandhaafd. Dus 3-1-1.
 
Met deze beslissing volgt het kabinet de lijn van het Europese onderzoek dat adviseert dat auto’s van acht jaar en ouder jaarlijks een APK-keuring moeten ondergaan. De verlaging van de APK frequentie betekent een verlichting van de administratieve lasten voor burgers van 1 miljoen uren en 23 miljoen euro en voor bedrijven van 7,4 euro miljoen euro.

Verplichte registratie kilometerstand

De kilometerstand van auto’s moet regelmatig worden geregistreerd door garages en eigenaren. Zo wordt oplichting van autokopers voorkomen en kan de Belastingdienst beter nagaan of leaserijders netjes hun gereden privé-kilometers opgeven. Dit is het advies van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de Stichting Nationale Autopas (NAP) aan minister Eurlings van Verkeer.

Momenteel worden kilometerstanden alleen centraal geregistreerd bij de APK-keuring. In de toekomst zouden garagebedrijven de stand elke keer moeten doorgeven dat een auto voor reparatie of onderhoud in de werkplaats komt. Daarnaast zou verplichte registratie moeten gelden als de auto van eigenaar wisselt en als een tachograaf, begrenzer of LPG-installatie wordt ingebouwd.

Met kilometertellerfraude is naar schatting een bedrag van 250 miljoen euro per jaar gemoeid. Volgens de NAP rijden er in Nederland 350.000 auto’s rond waarvan ooit met de teller is gerommeld. Door de kilometerstand te verlagen brengt een tweedehands auto meer op. Het terugdraaien van de kilometerteller is nu niet verboden, al geldt het opgeven aan een koper van een te lage stand wel als valsheid in geschrifte. In het advies wordt gepleit voor een verbod.

Nieuwe lpg- en aardgasauto goedkoper

De aankoop van een auto op lpg of aardgas wordt per 2008 aantrekkelijker. De BPM gaat namelijk omlaag als gevolg van een aanpassing van energielabels voor nieuwe personenauto’s met een al in de fabriek geïnstalleerde aardgas- of lpg-installatie. Dat heeft het kabinet besloten.

De nieuwe regeling moet het rijden in milieuvriendelijker auto’s stimuleren. Nu worden auto’s op aardgas of lpg afgerekend op de CO2-uitstoot van de benzineauto. In de nieuwe regeling wordt bij de typegoedkeuring een verbruiksmeting uitgevoerd, met de echte CO2-uitstoot als uitkomst. Dat zal in de energielabels terugkomen en daarmee in lagere BPM-bedragen.

Automobilist draagt gordel vooral op lange ritten

Van de Nederlandse automobilisten draagt acht procent bijna nooit een autogordel. Dat komt neer op 800 duizend bestuurders. Alleen tijdens lange ritten gaat de gordel om. Twee procent draagt de gordel nooit. Dat zijn 200 duizend personen. Dat meldt de ANWB.

Volgens de ANWB denken veel mensen dat ze bij een ongeval beter af zijn zonder gordel. Toch blijkt volgens de automobilistenbond uit cijfers dat in het verkeer jaarlijks honderd doden en tienduizend gewonden minder zijn dankzij het gebruik van de veiligheidsgordel. Ook zou de kans op letsel bij frontale botsingen met dertig tot tachtig procent afnemen. Het rijden zonder gordel is een overtreding, maar kan ook verzekeringtechnisch gevolgen hebben. Veel verzekeraars stellen het dragen van een gordel als voorwaarde voordat zij uitkeren bij letsel na een ongeluk.

Fiscus betrapt 1000 leaserijders bij eerste controles

De fiscus heeft duizend leaserijders aangesproken op onrechtmatig privé-gebruik van hun auto van de zaak. Ze werden meermalen betrapt door camerateams van de belastingdienst. Daarnaast zijn 180.000 leaserijders aangeschreven omdat ze ook meer dan vier maal buiten de reguliere werktijden werden geflitst door auto’s van de Belastingdienst. De fiscus heeft hen gevraagd om een gespecificeerde opgave van hun privé-kilometers.

Werknemers mogen met leaseauto’s van hun bedrijf jaarlijks niet meer dan 500 kilometer voor zichzelf gebruiken. Als er meer wordt gereden, moet de werkgever 22 procent van de waarde bij het loon optellen, waarover belasting wordt betaald. Uit steekproeven blijkt echter dat circa 30 procent het niet zo nauw neemt met de waarheid.

Diefstalcijfers auto’s en brommers

In het eerste halfjaar van 2007 werden ruim 4.500 bromfietsen gestolen (6 per 1.000); er werden een kleine 6.000 personenauto’s gestolen (1 per 1.000); er werden ruim 800 motorfietsen gestolen (5 per 1.000). Het aantal diefstallen van personenauto’s is gedaald.

Er zijn in Nederland ruim 780.000 gekentekende brom- en snorfietsen; hiervan werden er de eerste helft van dit jaar 4.588 gestolen. Slechts 27 procent van de gestolen brom- en snorfietsen werd teruggevonden. Het aantal diefstallen van personenauto's daalde met 8 procent van 6.484 naar 5.968. Hiermee zet de sinds 2000 dalende trend van het aantal diefstallen door. De meest gestolen types zijn Volkswagen Golf, Ford Escort en de Opel Corsa. Een op elke vijf gestolen auto’s is een Volkswagen. Gemiddeld werd ruim 50 procent van alle gestolen auto’s teruggevonden.

Criminele organisaties stelen vooral jongere auto’s. Het terugvindpercentage van de jonge gestolen auto’s is gemiddeld 33 procent. Het aantal diefstallen van motorfietsen steeg met 16 procent tot 806. Het terugvindpercentage van motorfietsen ligt met 24 procent nog lager dan bij de bromfietsen. Van de 40 gestolen Harley Davidsons werd er zelfs maar 1 teruggevonden.

Auto’s nauwelijks duurder

De prijzen voor nieuwe auto's stijgen amper. De prijsstijging van 0,5 procent blijft ver achter bij de inflatie van 2 procent in Nederland, zo blijkt uit een prijsvergelijking van de Europese Commissie vrijdag.

De ontwikkeling doet zich in bijna de hele EU voor. Alleen in Duitsland is de prijs van auto’s meer gestegen dan de inflatie. In enkele landen zijn auto’s zelfs goedkoper geworden, waaronder Slowakije en Cyprus. Er zijn nog steeds grote prijsverschillen tussen EU-landen voor dezelfde automodellen. Zo kost een Peugeot 307 in Frankrijk 31 procent meer dan in Finland, wat neerkomt op ongeveer 4.700 euro.