Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief augustus 2009

Netpolis nieuwsbrief augustus 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Slooppremie tijdens de koop of pas achteraf?
  • Eén miljoen elektrische auto's in 2025
  • Elektrische auto levert duizenden euro's op
  • Kosten autorijden overtreffen inflatie
  • Brommer gemakkelijker prooi dan auto
  • Parkeertarieven Amsterdam duurste ter wereld
  • Recordaantal meldingen vakantiepech
  • Stille banden verplicht vanaf oktober
  • Steeds meer benzinediefstal
  • Sms'en achter het stuur is echt gevaarlijk
  • Rijbewijs aanvragen via DigiD

Slooppremie tijdens de koop of pas achteraf?

De sloopregeling is een mooi extraatje van 750 tot 1.750 euro voor wie z'n oude auto inruilt voor een schonere. Inmiddels zijn al ruim 15.000 auto's ter sloop aangeboden. Nu blijkt echter dat steeds meer dealers en autobedrijven de slooppremie pas uitkeren aan de klant wanneer ze zelf het bedrag van de overheid ontvangen. Daardoor moeten consumenten wachten op hun geld.

Autoverkopers kunnen zelf bepalen of ze de slooppremie voor de klant voorschieten of dat ze die pas uitbetalen als ze die zelf hebben ontvangen. Volgens de Bovag zijn bedrijven vrij afspraken te maken met hun klanten over het uitbetalen van de premie. "Zolang dit maar helder wordt afgesproken en duidelijk op de factuur wordt vermeld." Let op: U loopt een (klein) risico als u met de autoverkoper afspreekt dat deze pas achteraf de slooppremie uitkeert: gaat de autoverkoper tussentijds failliet, dan loopt u de slooppremie mis.

Eén miljoen elektrische auto's in 2025

Nederland moet koploper en proeftuin worden voor elektrische auto's. Dat blijkt uit een plan van aanpak van het kabinet. Nederland is ideaal voor elektrische auto’s vanwege het degelijke elektriciteitsnetwerk en de geringe afstanden tussen de steden. Prioriteit is nu een landelijke dekking van oplaadpunten. Tot 2015 zal de animo onder consumenten om een elektrische auto te kopen nog laag zijn, maar daarna moet het hard gaan. In 2020 moeten er 200.000 elektrische auto’s in Nederland rondrijden en in 2025 zelfs een miljoen.

Elektrische auto levert duizenden euro's op

Wie een elektrische auto koopt, kan duizenden euro’s aan fiscale voordelen krijgen. Dat blijkt uit de toelichting van het kabinet op haar plan van aanpak voor elektrisch rijden. Bedrijven die een elektrische auto aanschaffen krijgen subsidie en fiscale voordelen tot 8.000 euro. Ook zijn er belastingvoordelen voor bedrijven die investeren in oplaadpunten. Eigenaren van elektrische auto’s worden vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en van wegenbelasting.

Door de overheidsmaatregelen valt de aanschaf van een elektrische auto gemiddeld 15.000 euro goedkoper uit. Bovendien is stroom goedkoper dan de reguliere brandstoffen. Leaserijders profiteren van een laag bijtellingstarief van 10%. De belastingvoordelen blijven bestaan tot 2018, het jaar dat de BPM vervangen wordt door de volledige kilometerheffing. Elektrische auto’s worden dan waarschijnlijk aangeslagen voor het laagste tarief van deze heffing.

Kosten autorijden overtreffen inflatie

In de afgelopen 10 jaar zijn de autokosten harder gestegen dan de inflatie. Alles wat te maken heeft met autorijden is duurder geworden. Sinds 1999 zijn alle kosten gestegen: verzekeringen met 14%, motorrijtuigenbelasting met 18% en auto-onderdelen met 19%. Vanwege het arbeidsloon zijn de kosten voor onderhoud en reparatie zelfs met 50% omhoog gegaan. Ook benzine/diesel is 50% duurder geworden in het afgelopen decennium. En de tol- en parkeertarieven stegen zelfs met 80%.

Volgens de economen van de ING bedraagt de totale stijging van autokosten 40% terwijl het prijspeil in de afgelopen 10 jaar maar 26% is gestegen. Mensen die een nieuwe auto kochten, waren nog duurder uit. Nieuwe auto’s zijn sinds 1999 ongeveer 20% duurder geworden met een hogere afschrijving en lagere inruilwaarde als gevolg. Daarentegen werden tweedehands auto’s de afgelopen 10 jaar juist 20% goedkoper. De stijging van de verzekeringspremies, is een landelijk gemiddelde. Bij Netpolis betaalt u een absolute bodemprijs voor uw autoverzekering.

Brommer gemakkelijker prooi dan auto

De kans dat een brommer of scooter wordt gestolen is tien keer zo groot als de kans op autodiefstal. Dat concludeert de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. In de eerste maanden van dit jaar werden 5.770 brommers en scooters ontvreemd, tegen 5.483 auto’s waarvan er ongeveer tien keer zo veel rondrijden.

Het totale aantal ontvreemde voertuigen is iets teruggelopen. In de eerste helft van 2008 werden 5.738 auto’s gestolen en verdwenen 5.829 bromfietsen en scooters. Het aantal gestolen lichte bedrijfsauto’s en motorfietsen steeg het eerste halfjaar vergeleken met 2008. Er werden minder vrachtwagens en aanhangers meegenomen.

Parkeertarieven Amsterdam duurste ter wereld

Als het gaat om parkeren, is Amsterdam de duurste stad ter wereld. Den Haag staat op de vierde plek. In geval van dagtarieven prijkt Amsterdam bovenaan met 50 euro voor het centrum. Daarna volgen Londen City, Wenen en Den Haag met ruim 40 euro per dag. Andere dure steden zijn Tokio, Oslo en West-End in Londen. In hartje New York kun je de auto een dag lang parkeren voor ongeveer veertig dollar (ruim 28 euro).

Wordt er per maand afgerekend, dan is Londen duurder dan Amsterdam, omgerekend ongeveer 710 tegen 570 euro. In andere steden liggen de maandtarieven op maximaal 425 euro. Amsterdam kiest bewust voor hoge parkeertarieven: "Zonder deze tarieven zou Amsterdam zeer slecht bereikbaar worden en zou het bijna onmogelijk zijn een parkeerplaats te vinden."

Recordaantal meldingen vakantiepech

Een record aantal Nederlanders heeft dit jaar tijdens de buitenlandse vakantie autopech gekregen. Er zijn duizenden pechgevallen meer gemeld dan in dezelfde periode vorig jaar. De steunpunten van de ANWB in Lyon, München, Barcelona en Athene ontvingen de afgelopen weken duizenden telefoontjes meer dan vorig jaar. Met name vanuit Frankrijk kwamen er veel extra meldingen binnen. De meeste meldingen gingen over accuproblemen, oververhitting en weigerende elektronica.

De stijging wordt veroorzaakt door de economische crisis. Mensen zoeken een goedkopere vakantie en pakken de auto in plaats van het vliegtuig. Autobezitters bezuinigen ook op het auto-onderhoud waardoor veel problemen ontstaan.

Stille banden verplicht vanaf oktober

De Europese Unie wil dat auto’s veiliger, zuiniger en stiller worden, onder meer met behulp van de banden. Daarom worden 'stille banden' verplicht. De stapsgewijze invoering begint op 1 oktober aanstaande. Dan mogen banden tot 185 mm breed alleen nog worden verkocht wanneer ze aan de zijkant voorzien zijn van een 'S-markering'. Een jaar later geldt de verplichting voor banden tot en met 215 mm breed en op 1 oktober 2011 voor autobanden in alle maten. Stille banden produceren minder lawaai voor de omgeving en soms zijn ze ook stiller in de auto zelf.

Steeds meer benzinediefstal

Na jaren van afname is er weer een opleving in het aantal mensen dat wegrijdt bij de benzinepomp zonder te betalen. De Belangenvereniging Tankstations noemt een toename van 25% en brengt het in verband met de recessie. De pakkans van doorrijders is de laatste jaren enorm vergroot, waardoor de schade vaak kan worden verhaald. Was de schade van het wegrijden zonder te betalen in 2003 nog 13 miljoen euro per jaar, vorig jaar was dat teruggelopen tot ongeveer 2 miljoen euro.

Sms'en achter het stuur is echt gevaarlijk

Sms'en tijdens het rijden verhoogt de kans op een ongeluk 23 keer ten opzichte van autorijden zonder afleidingen. Vooral het afwenden van de ogen van de weg leidt het sterk vergrote risico. Dat blijkt uit een recente Amerikaanse studie.

Het onderzoek weerspreekt de 'mythe' dat spreken en luisteren door een gsm even gevaarlijk is als visueel mobiele taken. Maar de kans op een ongeval bij alleen luisteren en praten is slechts iets groter (maximaal 1,3 keer) dan wanneer autorijders zich op de weg concentreren. Een groter risico wordt pas gelopen wanneer bestuurders hun ogen van de weg afhalen. Zo neemt de kans op ongevallen duidelijk toe wanneer de chauffeurs een nummer intoetsen of een mobieltje of iets anders proberen te pakken.

Het grootste gevaar wordt echter gelopen tijdens het sms’en. Bij het intypen van een tekstberichtje ontstaat liefst 23,2 keer zo veel gevaar dan normaal. De ogen van chauffeurs zijn iedere keer 4,6 tot 6 seconden afgewend. Dat is, bij een snelheid van bijna 90 km/u, te vergelijken met de lengte van een voetbalveld. De bestuurder kijkt dus meerdere keren achtereen zo’n 100 m naar het schermpje van het mobieltje in plaats van naar wat er op de weg gebeurt.

Rijbewijs aanvragen via DigiD

Praktijkexamens voor het rijbewijs B zijn vanaf nu door rijscholen met de DigiD van de kandidaat aan te vragen bij het CBR. De examenkandidaat dient daarvoor de rijschool te machtigen en wordt daarna automatisch op de hoogte gehouden van de aanvraag.

Aanvragen met DigiD biedt voordelen voor kandidaten en rijscholen:

- per e-mail wordt de DigiD-machtiging bevestigd;

- per e-mail wordt de kandidaat direct geïnformeerd zodra de rijschool het examen heeft gereserveerd, verschoven en/of geannuleerd;

- adresgegevens van de kandidaat zijn automatisch beschikbaar voor de rijschool in het reserveringssysteem van het CBR.

Examenkandidaten kunnen hun rijschool met DigiD (gratis) machtigen. De machtiging geldt tot de kandidaat is geslaagd, maar kan daarvoor ook door de kandidaat zelf worden ingetrokken. Download de flyer van het CBR met een eenvoudig stappenplan voor de examenaanvraag met DigiD.