Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis nieuwsbrief augustus 2012

Netpolis nieuwsbrief augustus 2012

  • Autodiefstal steeds gewelddadiger
  • Record aantal rijbewijzen geweigerd
  • Dieven azen op jonge auto's
  • Kwart automobilisten rijdt schade
  • Steeds meer auto's op krediet
  • Snelheid A2 kan omhoog
  • Auto in de toekomst zelfreinigend
  • Meteen boete op A2
  • Keuringsleeftijd rijbewijs naar 75
  • Verkeersborden duidelijker voor kleurenblinden
  • Warschau is de drukste stad van Europa

Autodiefstal steeds gewelddadiger

Steeds vaker wordt bij autodiefstal geweld gebruikt. Criminelen kunnen zo de alarmsystemen van auto’s omzeilen. Dat blijkt uit onderzoek waaraan het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft meegedaan. De gestolen auto’s worden meestal doorverhandeld door criminelen. Maar steeds vaker stelen leden van criminele organisaties het voertuig om deze te gebruiken bij overvallen, inbraken, liquidaties of andere zware criminaliteit.

De onderzoekers stellen dat vaker onder dreiging van geweld op straat auto’s worden afgepakt, het zogeheten carjacking. Ook tijdens woningovervallen worden mensen gedwongen hun autosleutels af te staan. Omdat steeds meer auto’s standaard een alarmsysteem hebben is het aantal autodiefstallen het afgelopen decennium flink gedaald. De impact op slachtoffers van een gewelddadige diefstal is echter veel groter dan wanneer een auto ‘gewoon’ wordt ontvreemd.

Auto-alarmsystemen bieden geen soelaas tegen overvallen. Het wordt de overvallers wel moeilijk gemaakt als de auto een systeem heeft waarmee hij kan worden opgespoord (track & trace) of als de wagen op afstand kan worden gestopt (remote control). Autodieven zullen zich echter mee ontwikkelen, waardoor het altijd een kat-en muisspel blijft, aldus de onderzoekers.

Record aantal rijbewijzen geweigerd

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft in 2011 in totaal 14.000 aanvragen voor rijbewijzen geweigerd. Dat zijn er bijna 10.000 meer dan in het jaar ervoor. Het gaat om de zogeheten verklaringen van geschiktheid waarmee je een rijbewijs kunt krijgen. De forse stijging komt deels door een toename van het aantal aanvragen vorig jaar: er waren bijna 50.000 meer dan in 2010. Toen werden ruim 548.000 aanvragen ingediend. In 2011 waren dat er ruim 596.000. Andere redenen voor de weigeringen waren dat mensen tijdens de procedure zelf afhaakten of niet op testen kwamen opdagen.

Dit jaar is de kans groter dat mensen door een test komen. Dat heeft te maken met veranderde toetsingscriteria die artsen bij keuringen hanteren. Zo krijgen mensen met een verminderd gezichtsvermogen toestemming met een telescoopbril te rijden. Mensen met een lichte vorm van dementie krijgen een extra kans om het rijbewijs te behouden door een rijtest te doen.

Dieven azen op jonge auto's

In het eerste halfjaar van 2012 zijn er 1.400 personenauto’s van 0 tot 3 jaar oud gestolen. Dat is een stijging van ruim 6%. Dat maakt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) bekend. "Steeds meer criminele organisaties blijken te beschikken over technische kennis en apparatuur waarmee ze de elektronische beveiliging van moderne auto’s kunnen kraken", aldus AVc. "Autobezitters kunnen er niet meer van uit gaan dat hun bezit voldoende beveiligd is tegen diefstal. Aanvullende maatregelen zijn nodig om diefstal te voorkomen."

AVc vindt dat de autofabrikanten de beveiliging fors moeten verbeteren om de criminelen weer een stap voor te komen. Autobezitters kunnen ook zelf maatregelen nemen. Bij inbraken worden vaak autosleutels gestolen en wordt vervolgens de auto meegenomen. Een goede beveiliging van de woning helpt om dat te voorkomen. Ook de inbouw van een gecertificeerd alarmsysteem of voertuigvolgsysteem verkleint de kans op diefstal aanzienlijk. Soms stellen verzekeraars deze extra beveiliging als voorwaarde.

Dieven zijn merkentrouw. De kans dat een Volkswagen wordt gestolen is drie keer zo hoog als het gemiddelde van alle merken. Bij Audi, Mercedes, Seat, BMW en Honda is het risico twee keer zo hoog als gemiddeld. Criminelen leggen zich vooral toe op jonge auto’s van deze merken omdat ze tweedehands veel waard zijn.

Van de oudere bouwjaren werden minder auto’s gestolen. Het totale aantal gestolen personenauto’s komt daarmee in de eerste zes maanden op bijna 5.600. Dat is een daling van 2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2011. Van de gestolen auto’s van 4 jaar en ouder werd 47% teruggevonden. Bij de jonge auto’s was dat slechts 32%.

Kwart automobilisten rijdt schade

1 op de 4 automobilisten rijdt jaarlijks schade. De kans op autoschade is de afgelopen vijf jaar iets gestegen. Uit onderzoek van Allsecur blijkt dat Nederlandse automobilisten steeds vaker schade hebben. In 2006 maakte 25 procent van de automobilisten schade. Nu is dat 28 procent. Veruit het grootste deel van deze schades zijn ruitschades (80 procent), gevolgd door aanrijdingschades (9,8 procent).

De schadekans neemt toe met het aantal afgelegde kilometers: 20 km per werkdag extra geeft 15 procent meer kans op schade. Jongeren (18-24 jaar) veroorzaken de meeste schade en zij zijn vooral op werkdagen op de weg. De kans op schade is het kleinst op zondagen.

Steeds meer auto's op krediet

Nederlanders hebben 1,3 miljard euro aan leningen voor auto’s uitstaan. Gemiddeld moet per auto 9.000 euro worden afbetaald. Na de kredietcrisis daalde het aantal auto’s dat met een lening werd gekocht flink. Maar nu is het aantal verstrekte autokredieten weer flink gestegen. Er zijn nu zo’n 150.000 aflopende autokredieten. Het aantal auto’s dat rondrijdt en nog niet is afbetaald, is groter dan ooit. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Speciale acties van autodealers en importeurs zijn de oorzaak van de stijging. Het gaat vaak om 50/50-deals: nu een auto kopen en de helft betalen. De andere helft volgt later. Daarover betaal je geen rente, als je maar op tijd betaalt. Vrijwel alle automerken die kleine modellen verkopen hebben zo’n campagne. 

Snelheid A2 kan omhoog

Pas bij een maximumsnelheid van 170 kilometer per uur worden de normen voor geluidshinder op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam overschreden. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Op de verbrede A2 rijden zo weinig voertuigen dat een verhoging van de snelheid eenvoudig kan, is de conclusie. HaskoningDHV onderzocht op verzoek van Trouw de voorgenomen verhoging van de maximumsnelheid in de avond en nacht van 100 tot 130 kilometer per uur.
 
De A2 is aangelegd voor 230.000 voertuigen per dag in 2020. Dat aantal wordt echter pas in 2065 gehaald bij de huidige groei. Op dit moment rijden dagelijks zo’n 136.000 voertuigen over de weg. Volgens het ingenieursbureau vallen ook de gevolgen voor het milieu mee. Omliggende plaatsen zijn fel tegen een hogere maximumsnelheid, uit vrees voor meer geluidshinder en luchtvervuiling. Verkeersminister Schultz beloofde een luchtkwaliteitsscherm bij Breukelen om de snelheidsverhoging mogelijk te maken.

Auto in de toekomst zelfreinigend

Onderzoekers van de Eindhovense TU/e werken aan een coating waarbij het oppervlak van een auto zichzelf herstelt bij lichte beschadiging. Daardoor kan een waterafstotende laklaag zijn functie behouden. Functionele coatings die waterafstotend werken hebben een buitenoppervlak met moleculaire groepen. Bij een lichte verstoring van het oppervlak, bijvoorbeeld krasjes, gaan deze nu nog snel verloren, waardoor hun werking verdwijnt.

Wetenschappers van de TU/e in Eindhoven hebben echter een oplossing voor dat probleem ontwikkeld. Het gaat om een onderliggende laag met speciale, microscopisch kleine steeltjes met aan het uiteinde de chemische groepen die de coating zijn eigenschap geeft. Wanneer het buitenste laagje eraf wordt gekrast, kunnen de steeltjes zichzelf weer oprichten, waardoor de functie van de coating hersteld wordt.
 
Bij autolak betekent deze ontwikkeling dat een sterk waterafstotende laklaag in principe zelfreinigend kan werken. Druppels hechten niet meer aan de auto, maar rollen er vanaf, waarbij het vuil wordt meegenomen. Een flinke regenbui is dus voldoende om een auto weer helemaal schoon te krijgen. Bovendien zijn kleine krasjes in de lak verleden tijd. De verwachting is dat over een jaar of zes de eerste coatings productieklaar kunnen zijn.

Meteen boete op A2

Wie bij de nieuwe trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht wordt betrapt op te snel rijden, krijgt meteen een boete. Dat meldt het Openbaar Ministerie. "Net als bij de invoering van de trajectcontrole op andere snelwegen gaan we geen waarschuwingen uitdelen", zegt een woordvoerder van het OM. De trajectcontrole wordt onder meer met borden langs de snelweg aangekondigd. "Daarmee is iedereen voldoende gewaarschuwd", zegt de woordvoerder.
 
Nu is de maximum snelheid op de A2 nog 100 km/uur. Minister Schultz van Verkeer wil de snelheid oprekken naar 130 km/uur. Dat levert overigens slechts een tijdswinst op van 3 minuten over een afstand van 25 kilometer.

Keuringsleeftijd rijbewijs naar 75

De keuringsleeftijd van rijbewijsbezitters gaat per 1 juli 2013 van 70 naar 75 jaar. Daarna moeten 75-plussers om de 5 jaar naar de keuring. De leeftijdsverhoging scheelt automobilisten eenmalig de kosten van de Eigen Verklaring, de kosten van het huisartsenbezoek en die van een eventueel extra onderzoek door een specialist. Het ministerie van Verkeer laat onderzoeken of de seniorenkeuring helemaal kan worden afgeschaft.

Verkeersborden duidelijker voor kleurenblinden

Verkeersborden zullen vanaf 1 oktober duidelijker worden voor kleurenblinden. Dat heeft de ministerraad besloten. Wegbeheerders mogen door dit besluit hun verkeersborden voorzien van een dunne witte rand, zodat de borden voor iedereen beter opvallen. 

Nederland telt ongeveer 700.000 kleurenblinden. Zij hebben onder meer moeite om rode en blauwe vlakken in een verkeersbord van elkaar te onderscheiden. Een contrasterende witte scheidingslijn tussen de verschillende kleuren moet dit probleem gaan verhelpen. Het is aan de individuele wegbeheerders om te bepalen of en wanneer deze borden worden geplaatst. Blauwe borden zijn momenteel al voorzien van een witte omtrekbies.

Warschau is de drukste stad van Europa

Van alle Europese steden is de verkeersdrukte het grootst in de Poolse hoofdstad Warschau. Dat blijkt uit een onderzoek van TomTom. Het navigatiebedrijf vergeleek de verkeersdrukte van 31 Europese steden. In de eerste drie maanden van 2012 hebben automobilisten in Warschau het meest in de file gestaan. Gemiddeld kost hun reis in ochtendspits een uur meer tijd dan normaal.
 
Op de tweede plaats staat Marseille, daarna volgen Rome, Brussel en Parijs. De verkeersdrukte in Amsterdam is afgenomen. Volgens TomTom staat Amsterdam in de top vijf van steden waar het minder druk is geword