Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief december 2007

Netpolis nieuwsbrief december 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Stille banden verplicht in Europa
  • Biobrandstof heeft ook vele nadelen
  • Geen accijnsverhoging lpg
  • Auto’s met aanhanger mogen 90 km
  • Fileaanpak werpt vruchten af
  • Automatisch contact met 112 bij ongeval
  • Vraag naar nieuwe auto’s stijgt
  • Duitse automerken vervuilender
  • Meer subsidie voor roetfilters
  • Verkeersboetes 20 procent hoger
  • Auto van het Jaar
  • Kabinet houdt vast aan kilometerheffing

Stille banden verplicht in Europa

Op voorstel van Nederland willen de meeste EU-landen stillere autobanden verplicht stellen voor personenauto’s in de hele Europese Unie. De Europese Commissie komt hierover met een voorstel. De stille banden kunnen een geluidsbesparing opleveren van ongeveer 3 decibel. Dat betekent voor mensen die in de buurt van die wegen wonen een halvering van de geluidsoverlast. De stillere banden zijn net zo veilig als de huidige banden, maar door een andere rubbersamenstelling en andere profielen veel stiller. Ook in de auto wordt het stiller.

Volgens minister Cramer van Milieu kunnen in Nederland ongeveer 300.000 mensen verlost worden van de ernstige geluidsoverlast van wegen. Als er minder maatregelen zoals geluidsschermen nodig zijn, kan dat de overheid een besparing opleveren van 200 miljoen euro.

Als ook wordt meegerekend dat huizen minder hoeven te worden geïsoleerd en dat minder mensen ziek worden door het lawaai, kan in de hele EU tussen de 50 en 100 miljard euro bespaard worden, zo blijkt uit onderzoek.

Biobrandstof heeft ook vele nadelen

Ontwikkelingsorganisatie Oxfam waarschuwt voor de negatieve gevolgen van grootschalige productie van biobrandstoffen. Die kan leiden tot verdrijving van boeren van hun land, uitbuiting van arbeiders, een stijging van de voedselprijzen en ecologische kaalslag. De EU-landen spraken eerder dit jaar af dat in 2020 minimaal 10 procent van de voertuigbrandstof uit biobrandstoffen moet bestaan om de uitstoot van kooldioxide tegen te gaan.

Oxfam stelt dat voor de teelt van suikerriet, maïsolie en koolzaadolie - waarmee biobrandstof gemaakt wordt - veel bomen en bossen moeten wijken. Ook is er veel kunstmest nodig voor de gewassen. De steeds grotere plantages verdrijven de oorspronkelijke bewoners en boeren. Boeren die op het land mogen blijven werken, worden vaak uitgebuit.

Volgens Oxfam blijkt uit rapporten dat in India, Brazilië, Zuidelijk Afrika en Indonesië de komende twintig jaar een gebied tien keer zo groot als Frankrijk vrijgemaakt wordt voor de productie van biobrandstoffen. Volgens de Verenigde Naties zullen 60 miljoen mensen van hun land verdreven worden.

Geen accijnsverhoging lpg

De één cent accijnsverhoging op lpg per 1 januari 2009 is van de baan. Dat heeft staatssecretaris De Jager van Financiën de Tweede Kamer laten weten. 
Eerder werd al bekend dat de geplande accijnsverhoging voor diesel in 2009 met één cent geschrapt werd. De accijnsverhogingen in juli 2008 voor diesel (3 cent) en lpg (1,5 cent) blijven wel overeind.

Auto’s met aanhanger mogen 90 km

De maximumsnelheid van auto’s met caravan en aanhangwagens tot 3,5 ton gaat omhoog van 80 naar 90 kilometer per uur. Minister Eurlings van Verkeer heeft dat de Tweede Kamer laten weten. Wanneer de verandering ingaat, is nog niet duidelijk.

Aanleiding voor het verhogen van de maximumsnelheid zijn onder meer de ergernissen van vrachtwagenchauffeurs die vaak lange tijd achter een auto met caravan of aanhangwagen moeten rijden, terwijl zij sneller mogen. Ook automobilisten met caravans voelen zich vaak opgejaagd wanneer een vrachtwagen lange tijd achter hen rijdt.

Fileaanpak werpt vruchten af

Proeven met de nieuwste fileaanpak door het ministerie van Verkeer en Waterstaat lijken te werken. Een betere afstelling van verkeerslichten blijkt de dagelijkse file in Apeldoorn op de A1 op te lossen. Het groepsgewijs invoegen in plaats van ritsen maakt het mogelijk bij wegwerkzaamheden tot 200 auto’s per uur extra over één rijstrook te laten rijden, blijkt uit proeven in onder meer Twente en Limburg.

De nieuwe fileaanpak loopt sinds begin dit jaar. Zo is er een speciaal team actief dat wegbeheerders adviseert over een betere afstelling van verkeersregelingen. In sommige gevallen is de wachttijd met 80 procent verminderd. De wachttijdvermindering dankzij het team heeft een waarde van 10 miljoen euro op jaarbasis.

Ook het aantal kijkfiles is afgenomen dankzij calamiteitenschermen en afdekhoezen. De hoezen worden ingezet na ongevallen zonder slachtoffers. Is er persoonlijk letsel, dan worden calamiteitenschermen neergezet.

Automatisch contact met 112 bij ongeval

Nederland gaat volgend jaar technologie invoeren die het mogelijk maakt dat auto’s bij een ongeluk zelfstandig een bericht sturen naar de alarmcentrale 112. Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft dat beloofd aan de Europese Commissie.

De Europese Commissie wil een dergelijk systeem (‘eCall’) al jaren, maar veel EU-landen waaronder Nederland waren traag met het opzetten van technologie die de oproepen kan verwerken in alarmcentrales. Daardoor maakte ook de automobielindustrie weinig aanstalten. De invoering in de EU ligt daardoor inmiddels al ruim drie jaar achter, maar Nederland heeft een inhaalslag gemaakt en wil in 2008 de techniek rond hebben. Er wordt begonnen met een proefproject. Een aantal grote automerken heeft de techniek al in huis. Zodra de airbag wordt geactiveerd, stuurt een chip een melding van de locatie naar een alarmcentrale. De eigenaar van de auto kan er voor kiezen ook medische informatie op de chip te zetten.

Volgens de voorstanders van eCall scheelt deze technologie in de hele EU jaarlijks circa 2.500 verkeersdoden. De EU wil het aantal verkeersdoden in 2010 terugbrengen naar 20.000 per jaar. In 2000 vielen er nog bijna 40.000 doden in het verkeer.

Vraag naar nieuwe auto’s stijgt

De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland lag in oktober 8,5 procent hoger dan in oktober vorig jaar. Er werden 42.150 auto’s verkocht. In de hele EU lag de groei op 5,3 procent. Nederlandse dealers verkochten tot dusver dit jaar 5 procent meer nieuwe auto’s, veel meer dan het EU-gemiddelde van 1 procent. Vooral de vraag naar modellen van Fiat groeit sterk. Verliezer is Renault, dat de verkoop met bijna 8 procent zag kelderen.

Duitse automerken vervuilender

Duitse auto’s zijn vervuilender en minder zuinig geworden, aldus een onderzoek van de Europese koepel van milieuorganisaties T&E over de ‘klimaatprestaties’ van Europese auto’s. Terwijl autofabrikanten uit Frankrijk en Italië de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s lieten dalen, steeg die van de Duitse concurrentie.

De uitstoot van Daimler (Mercedes) en Volkswagen nam toe tot respectievelijk 188 gram en 166 gram CO2 per kilometer. BMW’s werden iets minder vuil, maar de uitstoot ligt nog steeds op 184 gram. Franse en Italiaanse auto’s stoten gemiddeld iets meer dan 140 gram per kilometer uit. In oktober besloot het Europees Parlement dat autofabrikanten meer tijd moesten krijgen om de motoren schoner te maken. De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s moet in 2015 gedaald zijn naar gemiddeld 125 gram CO2 per kilometer.

Meer subsidie voor roetfilters

Het ministerie van VROM stelt 46 miljoen euro extra beschikbaar voor de inbouw van roetfilters op bedrijfswagens. Wel wordt binnenkort de subsidie voor een aantal filters verlaagd. Het budget voor de filters wordt opgetrokken naar 116 miljoen euro vanwege het grote aantal aanvragen voor de subsidie. Tot nu toe zijn er in ruim 14.500 vrachtwagens roetfilters ingebouwd.

De brancheorganisaties in het goederenvervoer stellen dat de extra 46 miljoen euro subsidie bij lange na niet voldoende is. Zij stellen dat er nog minstens 50 miljoen euro bij moet.

Verkeersboetes 20 procent hoger

De verkeersboetes gaan volgend jaar april met 20 procent omhoog. Dat heeft minister Hirsch Ballin van Justitie aangekondigd. De nieuwe tarieven zijn het gevolg van de afspraken die de coalitiepartijen eerder dit jaar maakten en een correctie van de inflatie. Met de verhoging van de verkeersboetes wil het kabinet vanaf volgend jaar 90 miljoen euro extra ophalen.

Auto van het Jaar

De Fiat 500 mag zich Auto van het Jaar 2008 noemen. De nieuwe Fiat 500 werd dit jaar met enorm mediavertoon geïntroduceerd. In Europa zijn er volgens Fiat al dik 100.000 orders voor de Cinquecento geschreven, terwijl hij pas een paar maanden wordt verkocht.

Nummer twee bij de uitverkiezing werd de Mazda 2, gevolgd door de Ford Mondeo, de Kia Cee’d, de Nissan Qashqai, de Mercedes C-klasse en de Peugeot 308.

Kabinet houdt vast aan kilometerheffing

Het kabinet houdt “onverkort” vast aan afspraken uit het regeerakkoord over kilometerheffing. Volgens premier Balkenende is het ‘beprijzen’ van gebruik van wegen een belangrijk punt. De Tweede Kamer vroeg deze maand om opheldering over mogelijk uitstel van de kilometerheffing tot 2016. In het regeerakkoord staat dat al voor 2011 een “uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap” moet worden gezet naar de heffing.

Ondertussen blijft het kabinet verdeeld over voorstellen van minister Eurlings van Verkeer voor kilometerheffing. De PvdA wil nog in deze regeerperiode een begin maken met een heffing voor leaserijders, terwijl Eurlings zou willen volstaan met enkele vrijwillige experimenten met spitsmijden. Het bedrijfsleven ziet niets in regionale experimenten met heffingen, zoals Amsterdam zelf wil vanwege de files. Maar de werkgevers steunen wel vrijwillige proeven om automobilisten te belonen die wegblijven uit de spits. De milieubeweging is voor een kilometerheffing.