Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief december 2008

Netpolis nieuwsbrief december 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Rijden in winters weer
  • Belastingdienst betaalt fijnstoftaks terug
  • Extra controles op verlichting
  • Verkeerslichten bron van irritatie
  • Opel Insignia 'Auto van het Jaar 2009'
  • Occasion moet goed onderhouden zijn
  • Auto's getest op crashen
  • Belastingvrijstelling oldtimers ingeperkt
  • Wijzigen kentekenbewijs via internet
  • Zuinige banden besparen miljoenen tonnen olie

Rijden in winters weer

We hebben in november al een voorproefje gehad van winterse omstandigheden. Toen bleef het aantal slippartijen beperkt dankzij de waarschuwingen en het feit dat de meeste automobilisten hun rijgedrag hadden aangepast. Toch worden veel automobilisten vaak verrast bij sneeuw en ijzel. Hoe om te gaan met winters weer?

Gladheid
Als het glad is, kunt u beter niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Ga juist wat langzamer rijden en houd wat overdreven afstand. Als de auto ondanks rustig afremmen toch gaat slippen, laat dan de rem los en begin voorzichtig opnieuw te remmen. Blijft de auto in de slip, trap dan de koppeling in en blijf in de richting sturen waarheen u van plan was te gaan. Ook al gaat u recht op een obstakel af, ga nooit op de rem staan! U kunt alleen proberen het obstakel door sturen te ontwijken. In uiterste nood kan zelfs een bergwand of sneeuwwal als rem dienen.

Sneeuwkettingen
Neem naar wintersportgebieden altijd sneeuwkettingen mee en leg ze op tijd om. In de meeste landen mag u met kettingen maximaal 50 km per uur rijden.

Winterbanden
Winterbanden bieden betere grip op sneeuw en ijs en verkleinen de remweg aanzienlijk. Het extra lawaai dat winterbanden vroeger maakten, is nu voor het grootste deel verdwenen. Anders dan sommige mensen denken, moeten alle banden door winterbanden worden vervangen. Of winterbanden ook in Nederland zinvol zijn, hangt af van de gemiddelde temperatuur. De werking treedt pas op bij circa 8 graden. In veel Europese landen moet u winterbanden om hebben.

Belastingdienst betaalt fijnstoftaks terug

De Belastingdienst gaat geld teruggeven aan bezitters van een dieselauto die dit jaar fijnstoftaks hebben betaald. De fijnstoftaks werd op 1 april ingevoerd en verdwijnt al weer na 8 maanden per 1 januari 2009. Dat is het gevolg van de uitspraak in hoger beroep door het gerechtshof in Den Haag die concludeert dat de belastingmaatregel in strijd is met de Europese regels.

Met de fijnstoftaks wilde de regering het gebruik van schonere dieselauto’s stimuleren. Automobilisten die het afgelopen jaar een dieselauto aanschaften die relatief weinig fijnstof uitstoot, kregen een BPM-bonus. Maar wie een auto kocht die relatief veel fijnstof uitstoot, kreeg een BPM-boete. Dat kon in de duizenden euro’s lopen. De Bovag en Rai gingen daarop naar de rechter, omdat de maatregel de verkoop van dieselauto’s zonder roetfilter vrijwel onmogelijk maakte. Nu deze organisaties door de rechter in het gelijk zijn gesteld, heeft staatssecretaris De Jager van Financiën bekend gemaakt dat de fijnstoftaks officieel beëindigd wordt per 1 januari 2009. Op die datum treedt weer de oude subsidie van € 600 in werking voor auto’s met een roetfilter.

Tot 1 januari vervalt de BPM-boete bij aankoop van een vervuilende diesel. De BPM-bonus blijft echter tot 1 januari bestaan voor de schonere dieselauto’s. Mensen die een BPM-boete hebben betaald, krijgen deze automatisch terug van de Belastingdienst. Wie een BPM-bonus heeft ontvangen, mag deze houden.

Extra controles op verlichting

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) voert extra controles uit op automobilisten met ondeugdelijke verlichting in het kader van de campagne ‘goed licht, beter zicht’. Overdag let de KLPD op de juiste werking van remlichten en richtingaanwijzers. ‘s Avonds en bij slecht zicht wordt er gecontroleerd op het niet juist voeren of de onjuiste werking van verlichting.

De KLPD constateert dat automobilisten mistverlichting vaak verkeerd gebruiken. Mistlichten aan de voorzijde mogen alleen gebruikt worden als het zicht minder is dan 200 meter. Het mistachterlicht mag alleen ingeschakeld worden als het zicht minder is dan 50 meter. Het mistachterlicht mag nooit gebruikt worden bij regen.

De gemiddelde boete voor het niet voeren van goede verlichting bedraagt € 90. In het kader van de campagne ‘stoppen is blazen’ moeten de aan de kant gezette bestuurders meteen een blaastest doen.

Verkeerslichten bron van irritatie

Uit een enquête van de ANWB blijkt dat weggebruikers zich vaak ergeren aan verkeerslichten. Een lange wachttijd, onnodig rood licht en het kort op groen staan zijn de belangrijkste klachten. De lange wachttijd, met name ’s nachts, is een van de grootste irritaties. Dit wordt vaak veroorzaakt door spoorwegovergangen en bruggen, die de cyclus van de verkeerslichten onderbreken. Ook het onnodig op rood staan van verkeerslichten en het te kort op groen staan levert de nodige ergernis op van weggebruikers.

Uit de enquête blijkt verder dat de irritaties onveilig gedrag uitlokken, zoals door rood rijden, extra gas geven, langzaam rijden of het nemen van een sluiproute. De ANWB pleit er dan ook voor verkeerslichten af te stemmen op het verwachtingspatroon van de weggebruiker. De bond dringt erop aan dat wegbeheerders luisteren naar de ervaringen van de gebruikers en hiervan leren.

Opel Insignia 'Auto van het Jaar 2009'

De Opel Insignia is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2009’. De Ford Fiesta eindigde tweede met slechts 1 punt achterstand. De jury roemt de Insignia om zijn ‘looks’ en vanwege de ‘zichtbare kwaliteit’ die het model uitstraalt. Daarnaast krijgt de Opel punten vanwege z’n actieve en passieve veiligheid, hoogstaande comfort, efficiënte motoren en innovatieve opties. Ford Fiesta werd net tweede, op ruime afstand gevolgd door respectievelijk de Volkswagen Golf, de Citroën C5, de Alfa Romeo Mito, de Skoda Superb en de Renault Megane.

Occasion moet goed onderhouden zijn

Kopers van een occasion vinden de aanwezigheid en inhoud van onderhoudsboekjes het belangrijkst bij de aanschaf. Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Bovag blijkt dat consumenten graag zekerheid willen. Behalve de onderhoudsgeschiedenis vindt de occasionkoper garantie, maandelijkse kosten en inruilmogelijkheden erg belangrijk. Bijna 80% van de potentiële occasionkopers begint de zoektocht naar een auto op internet.

Auto's getest op crashen

EuroNCAP heeft bij 12 nieuwe modellen een crashtest uitgevoerd, waarvan 8 de maximale 5 sterren inzittendenveiligheid haalden. Uit de nieuwste test blijkt dat het met de inzittendenveiligheid goed is gesteld. De Alfa Romeo Mito, Ford Fiesta, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 308CC, Renault Megane, Volkswagen Golf VI en de Volvo XC60 scoren allemaal de maximale 5 sterren. De Ford Ka en de Mercedes Viano kregen 4 sterren en de Ford Ranger slechts 2. De Dacia Logan kreeg in de basisuitvoering 3 sterren, met de optionele veiligheidsuitrusting 4.

De veiligheid van kinderen in zitjes is nog steeds niet optimaal: de geteste auto’s scoorden gemiddeld 3 tot 4 sterren (van de 5). De voetgangersveiligheid is nog steeds slecht. Hierop haalden de Ford Fiesta, Honda Accord en Volkswagen Golf 3 sterren; de Dacia Sandero en Mercedes Viano kregen slechts 1 ster. EuroNCAP heeft deze keer voor het eerst whiplash-tests uitgevoerd. Bij 25 modellen testte de organisatie de kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. De uitkomst valt bitter tegen: slechts 5 modellen (Alfa Romeo Mito, Audi A4, Opel Insignia, Volkswagen Golf en Volvo XC60) krijgen de beoordeling ‘goed’. Zelfs auto’s met pro-actieve hoofdsteunen, zoals de BMW X3 en Mercedes M-klasse scoren niet meer dan ‘matig’.

Een whiplash ontstaat als het hoofd snel van voor naar achter wordt geslingerd. Dat gebeurt soms bij een relatief zachte aanrijding van achteren. Door de beweging verschuiven de nekwervels, wat tot langdurige pijnklachten en zelfs tot arbeidsongeschiktheid kan leiden. In Nederland lopen tienduizenden mensen per jaar nekletsel op bij een aanrijding. Volgens TNO en Euro NCAP heeft een goede autostoel een hoofdsteun, die zo dicht mogelijk achter het hoofd van de inzittende staat. De bovenkant van de steun is minimaal even hoog als de bovenkant van het hoofd.

Belastingvrijstelling oldtimers ingeperkt

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het plan om de belastingvrijstelling van auto’s ouder dan 25 jaar gedeeltelijk af te schaffen. Vanaf 31 december 2011 wordt de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting op klassiekers bevroren: vanaf dat moment worden alleen auto’s van voor 1987 vrijgesteld van wegenbelasting. Voor huidige klassiekerbezitters verandert er dus niets, maar voor klassiekers die vanaf 1987 zijn gebouwd dient vanaf 2012 gewoon motorrijtuigenbelasting te worden betaald.

Om het gebruik van ‘oude auto’s’ verder te ontmoedigen, zwakt de overheid ook het bijtellingvoordeel voor oude auto’s gedeeltelijk af. Nu is het zo dat je voor auto’s ouder dan 15 jaar alleen bijtelling betaalt over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde. Die grens wordt opgehoogd naar 25 jaar.

Wijzigen kentekenbewijs via internet

Eigenaren van auto's kunnen hun kentekenbewijs vanaf april 2009 digitaal schorsen. Ze hoeven daarvoor dan niet meer naar het postkantoor, maar kunnen inloggen op de website van de RDW. Daar kunnen zij de geldigheid van het kentekenbewijs tijdelijk wijzigen. Schorsen kan zo 24 uur per dag, dus op het tijdstip dat het de aanvrager uitkomt. De identificatie gebeurt via DigiD en betaling via internetbankieren van de eigen bank (iDeal).

Zuinige banden besparen miljoenen tonnen olie

De Europese Commissie wil dat automobilisten kiezen voor zuinigere autobanden, aangezien dat tot wel 6,6 miljoen ton olie per jaar kan besparen. Uiterlijk eind 2012 zou er een etiket moeten komen waarop staat hoe zuinig en lawaaiig een band is en hoeveel grip deze heeft. Het verschil in brandstofverbruik tussen de zuinigste en onzuinigste autoband loopt op tot zo’n 10%. De verwachte besparing van miljoenen tonnen olie is gelijk aan het jaarlijks verbruik van een land als Hongarije.

Naast een energiezuinige band is ook de juiste bandenspanning van groot belang voor het terugdringen van brandstofverbruik. Volgens een recent onderzoek rijdt 38% van de auto’s in Europa rond met een te lage bandenspanning. Dat resulteert in een kostenpost van € 10,6 miljard als gevolg van snellere slijtage en extra brandstofverbruik. Dat extra verbruik leidt ook weer tot maar liefst 4,6 gram per kilometer extra CO2-uitstoot. Geadviseerd wordt om uw bandenspanning 1 keer per maand te controleren.