Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief december 2009

Netpolis nieuwsbrief december 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Nederland hybride kampioen
  • Kilometerheffing vanaf 2012 van start
  • Tot 2015 geen bijtelling elektrische auto's
  • Autoverkopen trekken weer aan
  • Hogere bijtelling voor youngtimers
  • Geen PVV op kentekenplaat
  • Miljoenen naheffing voor leaserijders
  • Minder files door recessie
  • Winterbandentest 2009

Nederland hybride kampioen

In Nederland is 4 procent van alle auto’s van een hybride model zoals de Toyota Prius of de Honda Civic. Daarmee is Nederland koploper in Europa, waar het gemiddelde op 0,49 procent ligt.

Van alle hybride Civics die Honda in 2009 in Europa verkocht, kwam 70 procent in Nederland op de markt. Ook Toyota verkocht nergens anders in Europa zoveel Prius-auto’s als in Nederland. De populariteit van de hybride auto’s is deels te verklaren door de gunstige belastingmaatregelen die het kabinet voor energiezuinige auto’s heeft ingevoerd.

Kilometerheffing vanaf 2012 van start

Hoogstwaarschijnlijk gaan vanaf 2012 alle weggebruikers betalen voor het gebruik in plaats voor het bezit van hun auto. Een kilometer weggebruik kost dan als basistarief 3 cent/km. Tegelijk worden de motorrijtuigenbelasting (MRB) en aanschafbelasting (BPM) op auto’s afgeschaft.

Het huidige wetsvoorstel Kilometerprijs heeft de volgende inhoud:
- MRB en BPM worden afgeschaft en vervangen door een kilometerprijs ‘van snelweg tot woonerf’
- Ieder voertuig betaalt een basistarief per kilometer
- Het basistarief is afhankelijk van de categorie voertuig (personenauto, bestelwagen, vrachtauto, enzovoort) en de CO2-uitstoot van de wagen
- Het gemiddelde tarief ontwikkelt zich van 3,0 procent in 2012 tot 6,7 procent in 2017
- Lokaal (Amsterdam) kan er een spitstarief bovenop het basistarief komen
- De opbrengsten worden rechtstreeks geïnvesteerd in wegen en openbaar vervoer
- Er komen vrijstellingen voor oldtimers, gehandicaptenvoertuigen en OV-bussen
- Er komt een aparte regeling voor buitenlandse voertuigen die in Nederland rijden

In het systeem krijgt ieder voertuig een GPS-apparaatje. Dit houdt bij hoeveel, wanneer en waar een auto rijdt. Deze informatie wordt, ‘technisch en wettelijk beschermd’, verzonden naar een inningskantoor dat de rekening opstelt. Automobilisten kunnen zelf kun provider kiezen, die aanvullende diensten kan leveren zoals routenavigatie. Gelet op de afschaffing van de BPM is het de vraag of het verstandig is de komende twee jaar een auto aan te schaffen.

Autoverkopen trekken weer aan

In oktober werden in Europa ruim 11 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. De groei doet zich alleen voor in de West-Europese landen. De West-Europese landen toonden in oktober een plus van 16,4 procent, terwijl in Oost Europa de verkopen juist met 37 procent kelderden.

Volkswagen blijft marktleider, maar volger Renault is bezig met een inhaalrace. Ford, Peugeot en Fiat volgen op enige afstand. Merken die het verder goed doen, zijn Nissan (Pixo), Hyundai en Kia. Bij Saab, Chrysler, Mitsubishi en Lexus gaat het, net als de afgelopen maanden, erg slecht met de verkoopaantallen. Ook BMW en Jaguar moeten flink inleveren.

Hogere bijtelling voor youngtimers

Er komt een hogere bijtelling voor youngtimers waardoor leaserijders met een auto van 15 jaar en ouder straks 35 procent bijtelling betalen over de dagwaarde in plaats van 25 procent.

De verhoging van de bijtelling vervangt het eerdere kabinetsplan om de bijtelling voortaan over de nieuwwaarde te berekenen en niet langer over de dagwaarde. Dat zou voor de bestuurders van dit soort auto’s een enorme lastenverhoging betekenen, omdat het vaak om grote modellen met een hoge nieuwprijs gaat. Het oude voorstel leverde veel protest op onder leaserijders omdat ze honderden euro’s per jaar meer zouden gaan betalen.

Tot 2015 geen bijtelling elektrische auto's

De fiscale bijtelling op elektrische auto’s bedraagt in de jaren 2010 tot en met 2014 nul procent. Dat heeft de Tweede Kamer besloten in het kader van Belastingplan 2010. Deze maatregel is een aanzienlijke verruiming en verbetering ten opzichte van de oorspronkelijke kabinetsplannen.

Geen PVV op kentekenplaat

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bepaald dat de lettercombinatie PVV niet op kentekenplaten mag staan. Deze afkorting zou ‘maatschappelijk ongewenst’ zijn. De lettercombinatie PVV is opgenomen in de lijst van ongewenste lettercombinatie bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW), die de kentekenplaten uitgeeft. De partij komt daarmee in het rijtje GVD, LPF, KKK, NSB, PKK en TBS te staan. Opvallend is dat de lettercombinaties SGP en VVD wel kunnen voorkomen.

Miljoenen naheffing voor leaserijders

De naheffing die de fiscus oplegt aan frauderende leaserijders heeft in de eerste negen maanden van dit jaar een recordbedrag van 12,6 miljoen euro opgeleverd. Verwacht wordt dat 2009 eindigt met 15 miljoen euro.

Leaserijders moeten een percentage van de cataloguswaarde van hun auto bij hun inkomen optellen wanneer zij aangifte doen voor de inkomstenbelasting. Hiervan worden ze vrijgesteld indien ze niet meer dan 500 kilometer privé rijden met de auto van de zaak. De fiscus heeft de controle hierop sinds 2006 opgevoerd. Sindsdien is er 30 miljoen euro aan naheffingen opgelegd aan 14.650 leaserijders.

Minder files door recessie

De recessie is toch nog ergens goed voor: er zijn minder files. De eerste drie kwartalen noteerde de ANWB veertien procent minder files dan het jaar ervoor.

Of deze vermindering direct te maken heeft met de economische recessie kan de ANWB niet hard maken, maar volgens een woordvoerder ligt een verband voor de hand. “Er is minder werk voor bijvoorbeeld aannemers met als gevolg dat er minder bestelwagens en busjes op de weg zijn. En dat heeft gevolgen voor de files”, aldus de ANWB. De transportsector beleeft als geheel zware tijden en dat is merkbaar in het aantal files en de lengte ervan.

Volgens de ANWB is de trend al anderhalf jaar gaande. Vooral in de avondspits was het met een afname van 25 procent aanzienlijk rustiger op de wegen dan vorig jaar. In de weekeinden is het wel drukker dan vorig jaar, maar dat heeft te maken met werkzaamheden.

Winterbandentest 2009

De ANWB heeft 34 winterbanden getest. De gemiddelde kwaliteit is verbeterd, maar nog niet alle banden voldoen. In de bandenmaat 185/60 R 14 T behalen de merken Vredestein, Fulda, Continental, Bridgestone, Goodyear en Dunlop een zeer goed eindoordeel. Goede alternatieven in het goedkopere segment zijn de Kleber, Semperit en Uniroyal. Slecht scoren de merken Firestone, Pneumant, Marangoni Sava en Federal.

In de bandenmaat 205/55 R 16 H scoren Continental, Goodyear, ESA-Tecar, Dunlop en Hankook het best. Een grote groep banden in deze maat zit daar net onder en is aan te raden. Onderaan in deze lijst staan de merken Firestone, Goodride en Kenda die door de ANWB worden afgeraden.

De ANWB adviseert winterbanden voor iedereen die iedere dag op de auto moet kunnen vertrouwen en die met de auto op wintersport gaat. Daarbij komt dat steeds meer landen het verplicht stellen om winterbanden te gebruiken. Winterbanden kunnen het beste worden gebruikt vanaf november tot april.