Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief februari 2007

Netpolis nieuwsbrief februari 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Snelheidslimiet op Duitse snelwegen?
  • Hogere filedruk in 2006
  • SUV-bestuurder rijdt roekelozer
  • ANWB krimpt opnieuw
  • Nieuw navigatiesysteem TomTom verboden
  • Belgisch wegenvignet in 2008
  • Landelijk meldpunt tegen wegpiraten
  • Personeelstekort leidt tot ongelukken
  • Autoverkopen Europa lichtjes omhoog
  • Vrouwen rijden beter dan mannen
  • Rijbewijs kwijt na twee keer dronken rijden

Snelheidslimiet op Duitse snelwegen?

Duitse topambtenaren willen een snelheidsbeperking op alle autosnelwegen in Duitsland. Het hoofd van het federale milieubureau pleitte voor een maximum snelheid van 120 km per uur. Zo wordt volgens hem de uitstoot van kooldioxide mogelijk tot 30 procent teruggedrongen. Ook zal de kans op ongevallen verminderen en zouden er minder files ontstaan.

Hogere filedruk in 2006

De filedruk is vorig jaar met 7,2 procent toegenomen ten opzichte van 2005. De filedruk is de lengte maal de duur van de files. Sinds 2000 is de filedruk met ruim 26 procent gestegen.

Maatregelen van het ministerie van Verkeer om de files te beperken hebben tot nu toe weinig effect gesorteerd. Het grootste fileknelpunt is Zoeterwoude-Rijndijk langs de A4 richting Delft. Het Coenplein op de binnenring van de A10 en de aansluiting Hedel op de A2 richting Den Bosch staan respectievelijk op de tweede plaats.

SUV-bestuurder rijdt roekelozer

Eigenaars van terreinwagens rijden onveiliger dan de gemiddeld autobestuurder. Dit blijkt uit een Britse studie. De eigenaars van suv’s reden 55 procent keer vaker dan gewone bestuurders met één hand op het stuur in plaats van twee. De onderzoekers zien een goede grip op het stuur als een belangrijke eigenschap van een veilige en alerte bestuurder.

Volgens de onderzoekers wordt het onveilige rijgedrag veroorzaakt door het veilige gevoel dat de gemiddelde bestuurder van een terreinwagen krijgt door de grootte van de auto en de hogere positie op de weg. Hierdoor schatten de bestuurders een risico minder goed in.

SUV-bestuurders zijn vaker het mikpunt van kritiek. Zo is het risico op een dodelijke afloop bij een aanrijding met een voetganger bijna twee keer zo groot dan met een normale auto. Bovendien worden auto’s met vierwielaandrijving als grotere vervuilers gezien.

ANWB krimpt opnieuw

De ANWB zag zijn ledental vorig jaar dalen met 32.500 leden tot een totaal van 3.869.377 leden. Het ledenverlies in 2005 bedroeg 200.000 personen door de komst van concurrent Route Mobiel.

Opvallend is dat de nieuwe directeur van Route Mobiel Monique van der Sanden afkomstig is van de ANWB waar zij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van navigatiesystemen in auto’s. Route Mobiel heeft sinds 2004 bijna 240.000 klanten geworven.

Nieuw navigatiesysteem TomTom verboden

TomTom komt met een apparaat waarmee automobilisten hun navigatiesysteem draadloos kunnen aansluiten op de radio. De instructies klinken dan via de speakers. Ook maakt het apparaat handsfree bellen mogelijk en er kan een mp3-speler op worden aangesloten.

Voorlopig is het nieuwe systeem verboden in Nederland. Het betreft namelijk een kortegolf-apparaat dat gebruik maakt van een FM-frequentie. TomTom heeft geen vergunning voor een frequentie, waardoor de gebruiker van het apparaat in Nederland strafbaar is. Er wordt wel gewerkt aan Europese regelgeving op het gebied van etherfrequenties.

Belgisch wegenvignet in 2008

Het kan u niet ontgaan zijn: België komt met een verplicht wegenvignet. Alle automobilisten moeten in 2008 een vignet kopen. Dat kan door het kenteken in te voeren via internet, telefoon of bij tankstations. Camera’s langs de weg controleren of passerende wagens hebben betaald. De vermoedelijke prijs is circa € 60 per jaar. Belgen krijgen dit bedrag vergoed via de wegenbelasting.

Landelijk meldpunt tegen wegpiraten

Het Openbaar Ministerie wil nog dit jaar een landelijk meldpunt instellen, waar slachtoffers hun beklag kunnen doen over wegpiraterij. In Limburg en Friesland hebben politie en justitie de afgelopen jaren al successen geboekt met regionale meldpunten. Daar kunnen gedupeerde weggebruikers hun verhaal kwijt en informatie over de dader geven. Bij herhaaldelijke klachten volgt een surveillance-actie en eventueel boetes, inbeslagname van rijbewijzen en strafrechtelijke vervolging.

Het meldpunt in Limburg krijgt jaarlijks ongeveer duizend meldingen binnen. Er werden ruim 200 hoge boetes opgelegd en 59 bestuurders moesten hun rijbewijs inleveren. Diverse wegpiraten moesten opnieuw rijexamen doen.

Anoniem klagen wordt waarschijnlijk geen optie bij het meldpunt wegpiraterij. Het OM wil daarmee voorkomen dat kwaadwillenden misbruik maken van de meldlijn.

Personeelstekort leidt tot ongelukken

Het personeelstekort in de transportsector leidt volgens de verzekeraars tot meer gevaar op de Nederlandse autowegen. Bedrijven zien zich door de aantrekkende economie genoodzaakt om onervaren chauffeurs de weg op te sturen. 

Transportverzekeraar TVM meldt nu al een stijging van het aantal schademeldingen in 2006 ten opzichte van voorgaande jaren. Daaronder worden zowel grote ongelukken als blikschades verstaan. “De transportsector staat voor het blok nu de vervoersvraag enorm is. Iedereen die kan rijden wordt op een vrachtwagen ingezet, maar een deel van hen mist de kennis en ervaring voor het drukke Nederlandse wegennet”, aldus TVM. “Waar bedrijven eerder twijfelden om jonge of buitenlandse chauffeurs op grote combinaties in te zetten, zijn ze door het personeeltekort genoodzaakt om zo te handelen.”

Autoverkopen Europa lichtjes omhoog

De Europese autoverkopen zijn in 2006 licht toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Met 15,3 miljoen voertuigen lag de verkoop 0,7% hoger dan in 2005. De grotere verkopen in Duitsland en Italië compenseerden de lagere afzet in Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje.

Het aandeel van Fiat steeg het meest. Het merk verkocht bijna 17% meer dan in het jaar ervoor en eindigde afgelopen jaar op de zesde plaats. Vooral de nieuwe Grande Punto en de Panda stimuleerden de Fiat-verkopen. Volkswagen, de nummer 1 in Europa, zag zijn verkopen met 5,3% toenemen en verkocht 3,11 miljoen auto’s.

De Franse automerken kregen forse klappen. Renault zag de afzet met 11% dalen en PSA Peugeot-Citroen leverde 2,1% in. Ford verkocht ongeveer hetzelfde, Volvo en Jaguar kampten met verkoopafnames. General Motors zag de afzet met 2,7% afnemen.

DaimlerChrysler groeide 0,8% dankzij Mercedes. Het resultaat van Smart daalde met 22%. BMW groeide 1,8%, terwijl dochter Mini 11% inleverde. Rolls-Royce verkocht een paar auto’s meer.

Vrouwen rijden beter dan mannen

‘Mannen kúnnen beter rijden dan vrouwen, maar ze doen het niet.’ Dat zegt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck in reactie op publicaties dat vrouwen beter rijden dan mannen.

Per miljard kilometer die mannelijke autogebruikers afleggen, komen gemiddeld iets meer dan drie mannen om het leven. Voor vrouwelijke bestuurders ligt dat op nog geen twee doden. Wel raken vrouwen vaker (licht) gewond, en veroorzaken zij (kleine) aanrijdingen. Dat heeft vooral te maken met de omstandigheden, volgens Wildervanck. ‘Vrouwen doen vaker boodschappen en halen de kinderen van school. Binnen de bebouwde komt de meeste blikschade voor.’

Een Britse studie wijst uit dat mannen sneller en efficiënter reageren. Ze registeren beter onverwachte gebeurtenissen. Vrouwen kunnen zich minder goed concentreren, maar nemen minder risico’s. Mannen beheersen hun voertuig beter. Daarover zijn diverse theorieën. Zoals dat de man van oorsprong de jager is, en daarvoor arendsogen nodig had en snel risico’s moest inschatten. Maar ook dat mannen technischer zijn, al dan niet omdat dit in de kindertijd is gestimuleerd. Wildervanck: ‘Mannen kúnnen beter rijden. Alleen doen ze het niet. Ze zijn roekelozer, competitiever en agressiever. Het testosteron breekt hen op.’

Rijbewijs kwijt na twee keer dronken rijden

Automobilisten raken bij een tweede overtreding voor dronken rijden, mogelijk al vanaf eind dit jaar, hun rijbewijs kwijt. De Raad van State heeft een positief advies gegeven over een voorstel in die richting van de Tweede Kamerleden Aleid Wolfsen (PvdA) en Frans Weekers (VVD).

Het voorstel slaat op automobilisten die bij een tweede keer met 1 promille alcohol in het bloed worden betrapt. De Tweede en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog behandelen.