Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief februari 2008

Netpolis nieuwsbrief februari 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Ook overdag verlichting aan
  • Milieuvignet voor Duitse steden
  • Airbags geliefd bij dieven
  • Kentekenbewijs op chipkaart
  • EU herziet richtlijn biobrandstof
  • Miljard auto’s in 2010
  • Olieprijs en belasting drukken autoverkoop in 2007
  • Meer dan miljard euro schade door files
  • Diefstal auto’s daalt, diefstal motoren stijgt
  • Mobiel bellen zorgt voor meer files
  • Twee jaar lang hinder op A2
  • Parkeren opnieuw veel duurder
  • Ruim 400.000 APK-boetes
  • Automobilist maakt meer kilometers

Ook overdag verlichting aan

Automobilisten worden verplicht om overdag met hun verlichting aan te rijden. Minister Eurlings van Verkeer wil met deze maatregel het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met enkele tientallen per jaar verminderen en het aantal gewonden sterk terugbrengen. De maatregel moet nog dit jaar ingaan. De minister loopt daarmee vooruit op een Europees voorstel voor milieuvriendelijke dagrijlampen op nieuwe auto’s. In enkele andere Europese landen zijn automobilisten al verplicht overdag met hun licht aan te rijden.

Schaduwzijde van het rijden met (dim)licht overdag is dat de uitstoot van CO2 zal toenemen, wat schadelijk is voor het milieu. Eurlings verwacht echter dat dat effect op termijn verdwijnt doordat nieuwe auto’s zuinig dagrijlicht zullen krijgen. Motorrijders en fietsers zijn tegen de verplichting voor auto’s om overdag met licht te rijden. Zij zullen daardoor relatief minder zichtbaar zijn.

Milieuvignet voor Duitse steden

Sinds 1 januari heeft u voor het binnenrijden van Duitse steden als Berlijn, Keulen en Hannover een rode, gele of groene sticker, de zogenaamde Umweltplakette, op uw auto nodig. Dit jaar gaan zo’n 20 Duitse steden over op milieuzones. Dat zijn zones die u alleen met een geldige sticker kunt bereiken. Als u zonder geldige sticker de milieuzone inrijdt, kunt u rekenen op een boete van € 40. De stickers kosten € 29,90 en kunt u via internet bestellen. Op deze site vindt u ook meer informatie over het Duitse milieuvignet: www.umwelt-plakette.de. De site is ook in het Nederlands beschikbaar.

Airbags geliefd bij dieven

Het aantal airbagdiefstallen bij autobedrijven is vorig jaar bijna verdubbeld. Dat constateert Bovemij Verzekeringen. Waarschijnlijk worden de gestolen airbags gebruikt voor de reparatie van beschadigde auto’s. Airbags zijn dure onderdelen en daarom gewild. De stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit liet eerder weten dat de diefstallen het werk zijn van professionele Nederlandse en Oost-Europese bendes. Naast de diefstal van airbags heeft Bovemij ook last van diefstallen van lichtmetalen velgen, navigatiesystemen, winterbanden en zelfs complete interieurs van auto’s.

Kentekenbewijs op chipkaart

De papieren kentekenbewijzen van auto’s worden vervangen door een plastic kaart met een chip waarop de gegevens van auto en eigenaar staan. De RDW zou al een dummy van de kaart hebben aangemaakt die veel op het nieuwe rijbewijs lijkt. Aanleiding voor de overgang naar een chipkaart is dat bij het overnemen van gegevens van de huidige papieren kentekenbewijzen nogal eens wat misgaat. De gegevens in de chip van de smartcard kunnen straks eenvoudig naar de computer worden uitgelezen. Ook moet de nieuwe kentekenchipkaart fraude en misbruik voorkomen.

EU herziet richtlijn biobrandstof

De Europese Unie wil dat in 2020 tien procent van de autobrandstof bestaat uit biobrandstof. Maar de EU heeft niet voorzien dat deze doelstelling een bedreiging vormt voor de regenwouden en leidt tot stijging van de voedselprijzen. De EU belooft nu om nieuwe richtlijnen op te stellen voor het gebruik van biobrandstof. Volgens onderzoekers is het gebruik van biobrandstof amper zinvol voor het milieu. Bovendien vragen zij zich af of het EU-doel van 10 procent biobrandstof leidt tot minder broeikasgassen. De teelt van de biogewassen, het vervoer en de productie van biobrandstof zorgt zelf ook voor veel CO2-uitstoot.

Miljard auto’s in 2010

In 2010 zijn er wereldwijd een miljard auto’s en vrachtwagens op de weg. Momenteel rijden er 942 miljoen voertuigen rond. Het wereldwagenpark zal in 2015 uitkomen op 1,124 miljard voertuigen. De sterkste groei zal plaatsvinden in Azië (43 procent) en Oost-Europa (33 procent). De toename is het kleinst in Amerika en West-Europa: 8 procent.

Olieprijs en belasting drukken autoverkoop in 2007

De verkoop van nieuwe auto’s in West-Europa is in 2007 nauwelijks gestegen. De verkoop werd beperkt door de hoge olieprijzen, gewijzigde belastingen, duurdere leningen en geringere koopkracht, aldus de brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA.

Was de verkoop in West-Europa teleurstellend, in Oost-Europa steeg de verkoop van nieuwe auto’s met maar liefst 14,5 procent. In heel Europa kwam de verkoop van nieuwe wagens uit op 16 miljoen stuks: 1,1 procent meer dan het voorgaande jaar. De meest verkochte merken zijn Volkswagen, Opel en Ford. In Nederland steeg de autoverkoop met ruim 4 procent tot 504.195 stuks. Dat zijn er 20.000 meer dan in 2006.

Meer dan miljard euro schade door files

De filedruk, de lengte maal de duur van de files, is in 2007 met ruim 10 procent gestegen ten opzichte van 2006. Sinds 2002 steeg de filedruk met 40 procent. Dat blijkt uit cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). De filedruk nam vooral in de avondspits toe en is verantwoordelijk voor 75 procent van de totale filegroei. Het aantal uren dat verloren gaat door files bedraagt 72 miljoen. Hierdoor is de maatschappelijke (directe) schade voor het eerst meer dan 1 miljard euro.

Het grootste knelpunt in 2007 was, net zoals vorig jaar, de Brug over de Oude Rijn bij Zoeterwoude-Rijndijk op de A4. Op nummer twee staat opnieuw de Coentunnel op de binnenring van de A10, ondanks het instellen van een 80-km-zone. Nummer drie is het traject op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch. Het toenemende fileprobleem komt vooral door het toenemende aantal auto’s op de weg en het grote aantal wegwerkzaamheden. Rijkswaterstaat is op grote schaal bezig met het wegwerken van achterstallig onderhoud en met het aanleggen van nieuw asfalt. Ruim 5 procent van de files was vorig jaar te wijten aan wegwerkzaamheden.

Diefstal auto’s daalt, diefstal motoren stijgt

Het aantal diefstallen van personenauto’s in 2007 is met 7,5 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal ontvreemde motoren steeg met 11 procent naar 1.676 stuks. Vorig jaar werden er in Nederland in totaal 11.891 personenauto’s gestolen. Daarvan zijn er bijna 6.700 teruggevonden. Het diefstalrisico daalde van 0,19 naar 0,16%. Dit betekent dat in het afgelopen jaar 1,6 per 1.000 auto’s werden gestolen. Het diefstalrisico verschilt sterk per merk. Bij Mini, Volkswagen en Mercedes is het diefstalrisico hoger dan 0,3%, bij Porsche en BMW ongeveer 0,3%. Het diefstalrisico bij de overige merken is 0,2% of lager.

Van de 1.676 motoren die verdwenen, werd bijna de helft gestolen in en rond de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Gemiddeld wordt slechts een kwart van de gestolen motoren teruggevonden, maar dit loopt uiteen van 36% bij Honda en BMW tot slechts 4% bij Harley.

Mobiel bellen zorgt voor meer files

Bellen in de auto zorgt voor meer en langere files. Dit stelt een onderzoeker van de Amerikaanse University of Utah. Wie aan het bellen is - handsfree of niet - rijdt gemiddeld 3 kilometer per uur langzamer dan andere weggebruikers. Verder past een bellende bestuurder zich minder gemakkelijk aan de snelheid van de rest van het verkeer aan. De bellers blijven langer achter langzame voorgangers hangen en wisselen minder vaak van rijstrook dan niet-bellende bestuurders. De bellers deden gemiddeld langer over de af te leggen afstand.

Twee jaar lang hinder op A2

De A2, de drukste snelweg van Nederland, zal vanaf februari/maart twee jaar lang te maken krijgen met aanzienlijke verkeershinder tussen Eindhoven en Zaltbommel. Door de verkeershinder zullen de steden Den Bosch en Eindhoven moeilijk bereikbaar worden. De grootste problemen zijn te verwachten bij de knooppunten Empel en Hintham, waar vier keer twee rijstroken aangelegd worden. Er komen speciale binnenringen voor het doorgaand verkeer naar het noorden en het zuiden, de twee buitenste ringen zijn voor het regionale en stadsverkeer.

Den Bosch en Eindhoven hebben inmiddels noodscenario's klaarliggen. Om het fileleed op de rondweg bij Den Bosch zoveel mogelijk te besparen heeft de gemeente 750.000 euro geïnvesteerd. Hiervoor worden extra rotondes in de stad aangelegd, verkeerslichten aangepast en op- en afritten geconstrueerd.

Daarnaast worden op verschillende plaatsen in Den Bosch zo'n duizend fietsen beschikbaar gesteld. Mensen die met het openbaar vervoer komen, kunnen daarvan gebruikmaken om op hun werk te komen. Vanaf maart gaan bovendien speciale shuttlebussen rijden in de regio. Werkgevers maken intussen afspraken met hun werknemers om eerder te beginnen of om op bepaalde dagen thuis te werken, alles met als doel het verwachte verkeersinfarct te omzeilen.

Parkeren opnieuw veel duurder

Betaald parkeren is weer duurder geworden, terwijl de parkeerplaatsen slecht bereikbaar zijn en vaak onveilig overkomen. Dat blijkt uit de jaarlijkse parkeertest van het Platform Detailhandel Nederland. Het afgelopen jaar is het parkeren weer duurder geworden, soms met 10 tot 20 procent. Het duurder parkeren komt zowel voor in grote steden als kleinere. Het Platform wil een systeem waarbij het mogelijk is per minuut parkeren af te rekenen.

De service van parkeergarages laat nog steeds te wensen over. In veel parkeergarages zijn nog veel donkere hoeken en vaak is er stankoverlast. Ook de mogelijkheden voor invalide automobilisten om te parkeren zijn te beperkt.

Ruim 400.000 APK-boetes

Ruim 400.000 Nederlanders kunnen de komende maanden een boete verwachten omdat ze hun auto niet op tijd hebben laten keuren. Dat heeft verkeersofficier Koos Spee gezegd in het tv-programma Kassa. Justitie is met een actie bezig waarbij alle overtreders van de APK-regels worden aangepakt.

Kassa ontving vorig jaar klachten van mensen die onterecht een boete kregen. Het register van de RDW blijkt erg gedateerd. Daardoor kan het gebeuren dat mensen van wie de auto twaalf jaar geleden al gesloopt is, toch nog een boete krijgen. Spee zegt inmiddels opdracht gegeven te hebben het register op te schonen.

De Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, reageerde in Kassa kritisch op de werkwijze van de RDW en het Bureau Verkeershandhaving. Hij meent dat geen boetes kunnen worden opgelegd zolang de bestanden niet zijn opgeschoond. Brenninkmeijer zei in gesprek te gaan met de RDW en Koos Spee over de gang van zaken. Hij adviseert mensen die een boete krijgen zonder dat zij een brief hebben gekregen over de APK-keuring dit te melden bij de Nationale Ombudsman.

Automobilist maakt meer kilometers

Nederlandse automobilisten maken steeds meer kilometers. Vooral mensen met een auto van de zaak rijden meer. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In vijf jaar tijd hebben Nederlandse personenauto’s 5 procent meer gereden: van gemiddeld 13.200 kilometer in 2001 naar 14.000 kilometer per auto in 2006. Auto’s van de zaak (10 procent van het totale wagenpark) legden in 2006 gemiddeld 26.000 kilometer af. Dat is 14 procent meer dan in 2000. Particulieren legden gemiddeld ruim 12.000 kilometer af, een toename van 3 procent. Opvallend is verder dat dieselauto’s meer dan twee keer zo veel reden als benzineauto’s, namelijk 26.000 kilometer. Diesels van de zaak legden gemiddeld 33.000 kilometer af. De nieuwe zwaardere modellen spanden de kroon met 41.000 kilometer.