Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief januari 2009

Netpolis nieuwsbrief januari 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Auto schoner en stiller vanaf 2012
  • Autoverzekering duurder?
  • APK voor motorfietsen?
  • Nederlands wagenpark is grijs
  • Autobelastingen in 2009
  • Rijbewijs vanaf 17 jaar
  • Definitief einde aan wielklem
  • Ook handsfree bellen gevaarlijk
  • Miljoen minder verkeersboetes

Auto schoner en stiller vanaf 2012

Vanaf 2012 moeten nieuwe auto’s in Europa zuiniger en milieuvriendelijker worden. Daarover hebben onderhandelaars van het Europees Parlement een akkoord bereikt. Nieuwe auto’s mogen vanaf 2012 hooguit 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu is dat nog 160 gram per kilometer.

Ook heeft het Europees Parlement een voorstel over maximale geluidsnormen voor banden van auto’s en vrachtwagens aangescherpt. De geluidslimieten voor verschillende banden liggen momenteel tussen de 74 en 79 decibel. Daar gaat gemiddeld 5 decibel vanaf.

Autoverzekering duurder?

Aan de daling van de premies voor autoverzekeringen is een einde gekomen. Dat zeggen enkele partijen in de verzekeringsbranche. Het einde aan de premiedaling zou het gevolg zijn van de financiële crisis. Verzekeraars hebben namelijk het premiegeld belegd en dat is door de kredietcrisis grotendeels verdampt. Zij berekenen nu die verliezen door aan de klant.

Netpolis houdt de premies blijvend laag. Voor u loont het dus nu meer dan ooit om uw autoverzekering te vergelijken met andere aanbiedingen en te besparen op uw premie. Ook in 2009 is Netpolis uw voordelige autoverzekeraar.

APK voor motorfietsen?

Er komt een verplichte APK voor motoren, bromfietsen en scooters. De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen voor Brussel opstellen. Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging zijn voorstander van de verplichte APK. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging en de Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn fel tegen een APK voor motoren. Volgens MAG-voorzitter Nico Perk heeft slechts een te verwaarlozen percentage van de motorongevallen iets te maken met de technische staat van de motor.

Nederlands wagenpark is grijs

Het kleurenpallet van Nederlandse auto’s blijft voornamelijk beperkt tot grijs en zwart. Vier van de tien nieuwe auto’s worden in een grijstint afgeleverd en bijna drie van de tien zijn zwart gekleurd.

Zakelijke rijders en ‘gewone’ consumenten kiezen vaak voor de kleur grijs. Van de particuliere auto’s is 40% grijs, 25% zwart en 15% kiest voor een blauwe auto.

Opvallend is het feit dat hoe ouder de bestuurder is hoe groter de kans dat hij voor een grijze auto kiest. In de leeftijd 18 tot 25 jaar kiest slechts 22% voor een grijze auto terwijl 53% van de 65-plussers een grijze auto kiest. Lichte en felle kleuren zijn nauwelijks populair. Wel kiezen jonge kopers van de Fiat 500, Suzuki Swift en Renault Twingo steeds vaker voor wit.

Autobelastingen in 2009

In 2009 verandert er veel op het gebied van autobelastingen. Denk maar aan de afbouw BPM, slurptax, vrijstelling BPM voor zuinige auto’s en wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB). De ANWB heeft alle wijzigen voor u op een rijtje gezet. U kunt de veranderingen hier downloaden: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/rijden/kosten/factsheet_wijzigingen-belastingen-auto-2009_4c.pdf

Rijbewijs vanaf 17 jaar

Minister Eurlings van Verkeer wil het autorijbewijs toegankelijk maken voor 17-jarigen. Tot hun 18de mogen zij dan onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op. In Duitsland zorgt een soortgelijk systeem voor 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen.

Vanaf eind 2010 mogen jongeren vanaf 16,5 jaar beginnen met rijlessen en het theorie-examen afleggen. De 17-jarige moet bij het aanvragen van het rijbewijs de namen van de begeleiders aangeven. Deze begeleiders moeten minimaal 10 jaar een rijbewijs hebben, mogen geen ernstige verkeersovertredingen op hun naam hebben staan en krijgen een speciale begeleiderspas. De bestuurder moet ook toestemming van zijn ouders krijgen en is zelf aansprakelijk voor een overtreding of ongeluk.

Definitief einde aan wielklem

Sinds 1 januari hoeven foutparkeerders in Amsterdam niet langer te vrezen voor de wielklem. Stadsdeel Centrum staakt dan met het zetten van wielklemmen. De andere stadsdelen waren al voorgegaan. Helemaal weg gaat de wielklem niet. De politie gaat de sanctie nog sporadisch toepassen bij notoire foutparkeerders of wanbetalers. Bovendien beschikt de Amsterdamse politie over twee scanauto’s die kentekens controleren en meteen kunnen zien of de bestuurder voor zijn parkeerplek heeft betaald of een vergunning heeft.

Ook handsfree bellen gevaarlijk

Handsfree bellen is bijna net zo gevaarlijk als bellen met de telefoon in de hand. Dit blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse vakblad Journal of Experimental Psychology. Het tijdschrift voerde een proef uit met 96 bestuurders en observeerde de reactiesnelheid van de proefpersonen. Een van de conclusies is dat de reactiesnelheid van een jongvolwassene afneemt tot die van een bejaard persoon. Wanneer je belt met de telefoon in de hand dan neemt de reactiesnelheid af tot die van een dronken persoon.

Er is dus wel een verschil merkbaar tussen wel of niet handsfree bellen, maar handsfree bellen is niet veilig. Ook gaan handsfree-bellers vaker over de middenstreep en missen ze afslagen. Dit komt volgens de onderzoekers omdat handsfree bellen net zo veel afleidt als telefoneren met het toestel in de hand.

Pratende passagiers zorgen voor veel minder afleiding. Dit komt omdat ze stoppen met praten bij een manoeuvre en omdat ze ‘actief’ meerijden. Ze zien wat zich op de weg afspeelt en helpen de bestuurder waar nodig. Bovendien kunnen ze de bestuurder waarschuwen voor gevaar.

Miljoen minder verkeersboetes

In 2008 zijn veel minder verkeersboetes uitgedeeld dan in 2007. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Het afgelopen jaar verstuurde het CJIB 11.588.193 bonnen. Dat zijn er ruim een miljoen minder dan een jaar eerder. Over de reden van de daling doet het CJIB geen uitspraken. In 2007 werd in totaal een recordaantal boetes van 12.640.881 boetes uitgedeeld, in 2006 waren het er 11.943.755.