Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis nieuwsbrief januari 2012

Netpolis nieuwsbrief januari 2012

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid. Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Automobilist betaalt zich blauw aan belastingen
  • Toyota en Porsche vertonen minste mankementen
  • Autoverkoop weer gestegen
  • Zwart en wit bepalen wegbeeld
  • Opmars elektrische scooters
  • Veel minder files in 2011
  • Minder autodiefstallen, meer schadelast
  • Occasions worden goedkoper
  • Jongerenrijles niet populair
  • Verlichting meest voorkomende defect APK

Automobilist betaalt zich blauw aan belastingen

Automobilisten betaalden het afgelopen jaar een recordbedrag aan belastingen. Het gaat om in totaal 23 miljard euro aan toeslagen en afdrachten. Dat is maar iets onder het piekjaar 2009. Dat blijkt uit een overzicht van Het Financieele Dagblad. Tot de betalingen aan de overheid horen bijvoorbeeld de wegenbelasting, de fiscale bijtelling en de accijns op benzine en diesel. Maar ook zaken als parkeerkaartjes, verkeersboetes en de assurantiebelasting op de autoverzekering tellen mee. Alles bij elkaar betalen Nederlanders per voertuig ruim 2.400 euro aan de overheid. Per gereden kilometer is dit 0,19 euro.

De Nederlandse autobelastingen zijn relatief gezien hoog. Aan de pomp betalen we bijvoorbeeld 1 euro belasting voor elke liter benzine. Dat is het hoogste in heel Europa. Dieselrijders betalen iets minder, maar zij zijn weer meer kwijt aan wegenbelasting. Toch er is een duidelijke verschuiving in de belastingen. Tot 2010 betaalden kopers van nieuwe auto’s veel belasting voor de aanschaf van hun wagen (bpm). De bpm-tarieven zijn gedaald terwijl andere belastingen juist flink stegen. Duurder werden de wegenbelasting, verkeersboetes en de accijns op brandstof. Kleine, schone en zuinige auto’s worden sterk beloond in deze manier van belasting heffen.

Het vorige kabinet verlaagde de belasting op zuinige auto’s. Door die wagens bpm- en wegenbelastingvrij te maken, zou de verkoop ervan aantrekken, was de verwachting. Dat gebeurde inderdaad, maar de populariteit van de zuinige auto’s en de gunstige belastingen was veel groter dan het kabinet had verwacht. In 2011 jaar was één op de drie nieuw verkochte auto’s zo zuinig dat de eigenaar er geen belasting over hoeft te betalen. Daardoor haalt de overheid veel minder inkomsten uit de bpm dan gedacht.

Ook de eerder aangekondigde kilometerheffing heeft nu nog effecten. Volgens de heffing zou iedereen betalen per gereden kilometer. Om dat voor elkaar te krijgen, zou de bpm in stapjes omlaag gaan en de wegenbelasting in stapjes omhoog. Daarna zou de wegenbelasting ineens omgaan in een tarief per kilometer. Maar het rekeningrijden ging niet door, terwijl de fiscus al wel begonnen was met het afbouwen van de bpm. De aanschafbelasting was daardoor lager geworden, en de wegenbelasting duurder. Dit is daarna ongewijzigd gebleven. Dit jaar gaan de bpm-tarieven weer op de schop en dan ziet het belastinglandschap voor autokopers en autobezitters er weer heel anders uit.

Toyota en Porsche vertonen minste mankementen

Uit het jaarlijkse TÜV-report blijkt dat Toyota’s en Porsches de minste mankementen vertonen. Gemiddeld vertoont een op de vijf van alle onderzochte auto’s een aanzienlijk technisch mankement. De Duitse TÜV onderzoekt jaarlijks zo’n 8 miljoen voertuigen op mankementen. Het aantal auto’s zonder aanzienlijke gebreken is dit jaar toegenomen ten opzichte van 2010 maar 20 procent van de auto’s heeft een of meerdere ernstige mankementen.

Onder de jonge auto’s – 2 tot 3 jaar oud – is de Toyota Prius de meest betrouwbare auto. Slechts 1,9 procent van de onderzochte auto’s vertoonde belangrijke tekortkomingen. Ook de Toyota Auris en Mazda 2 scoren erg goed. Het model met de meeste gebreken in deze leeftijdscategorie is de Dacia Logan.

De 'beste' auto's van 4 tot 5 jaar oud zijn de Volkswagen Phaeton, Toyota Prius en Porsche Boxster. De Renault Espace staat onderaan. De overige categorieën van 6 tot 11 jaar oud worden aangevoerd door de Porsche 911. Ook de Toyota RAV4 scoort steevast een plaats in de top 3. De auto’s van deze leeftijden die de meeste mankementen vertonen zijn de Ford Ka en Seat Alhambra.

Autoverkoop weer gestegen

In november 2011 zijn in Nederland ruim 41.000 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van november 2010. De forse stijging is opvallend gezien de financiële crisis en de dalende Europese autoverkopen.

Renault is in november het best verkopende merk. Dat komt vooral door de Twingo, waarvan ruim 2.500 exemplaren de showroom uitreden. Na Renault volgen Volkswagen, Opel, Peugeot en Ford als best verkochte merken. De Volkswagen Polo, Toyota Aygo, Opel Corsa en Peugeot 107 waren na de Twingo de best verkochte modellen.

In totaal zijn in de eerste 11 maanden van vorig jaar 538.754 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is bijna 15 procent meer dan in 2010. In Europa blijven de autoverkopen dalen. In november werden in de Europese Unie 1 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Dat is 3,5 procent minder dan in november 2010. Vooral in Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk blijven de verkopen achter. De Duitse automarkt, veruit de grootste van Europa, zag het aantal verkopen met 2,6 procent stijgen. Over de eerste 11 maanden van 2011 zijn er in Europa ongeveer evenveel auto’s verkocht als in 2010, namelijk een dikke 12 miljoen.

Zwart en wit bepalen wegbeeld

Europese autokopers kiezen voor een zwarte auto, wereldwijd hebben wit en zilver de kleur zwart ingehaald. Dat is de conclusie van het 59e DuPont Global Automotive Colour Popularity Report 2011, dat sinds 1952 elk jaar wordt uitgegeven.

Een kwart van alle auto’s in Europa is zwart of zwart getint. De experts van DuPont voorspellen dat zwart ook in de nabije toekomst het wegbeeld blijft overheersen. Nummer twee in Europa is wit/parelmoerwit met een aandeel van 20 procent. Dat is voornamelijk te danken aan de populariteit van effen wit in alle modelsegmenten. Wit staat voor ‘modern minimalisme en technologie van de toekomst’ en is een inspiratiebron voor de ecologische megatrend in Europa.

Voorheen werden zilver en zwart gezien als het toppunt van luxe, maar wit wint terrein. De trend van 'nonchalante luxe' heeft zich uitgebreid naar verschillende soorten auto's. Overal ter wereld willen bestuurders een gevoel van luxe ervaren. Klassiek wit en parelachtig wit versterken dit gevoel.

Grijs (18 procent) en zilver (15 procent) zijn in populariteit gedaald. Blauw komt op de vijfde plaats met 7 procent van de automarkt.

Opmars elektrische scooters

In Nederland zijn er nu ruim 16.500 elektrische brom- en snorfietsen geregistreerd. Dat is 30 procent meer dan een jaar eerder. Het totale park van brommers en snorfietsen nam in diezelfde periode toe met 4,5 procent tot bijna 1,1 miljoen. Jongeren lijken de scooter voor gezien te houden. Een jaar geleden waren er nog 45.000 16- en 17-jarigen met een brommer of snorfiets, nu nog slechts 26.000. Driekwart van alle brommers en snorfietsen is in bezit van mensen van 36 jaar en ouder. Zij zien de tweewieler als een functioneel vervoermiddel waarmee ze files kunnen vermijden.

Voor mensen die zich ergeren aan de geluidsoverlast en vervuiling is de opmars van de elektrisch aangedreven scooter een zegen. De aanschaf van een e-scooter wordt door een aantal provincies en steden gestimuleerd met een forse subsidie.

Veel minder files in 2011

De filezwaarte, de lengte maal de duur van de file, is in 2011 met ruim een kwart verminderd. Vooral in Amsterdam stonden automobilisten minder lang stil. Dat meldt de ANWB op basis van eigen berekeningen. De belangrijkste oorzaken van de afgenomen filedruk zijn de opening van spitsstroken op onder meer de A1 en de A9 en het gunstige weer.

In tegenstelling tot weggebruikers rond Amsterdam, merkten automobilisten in de regio Rotterdam relatief weinig van de afname van de filezwaarte. De A4 tussen Amsterdam en Den Haag blijft het grootste knelpunt tijdens de spitsuren. Daar is de filezwaarte zelfs toegenomen. Ook op de A50 tussen Arnhem en Eindhoven stonden automobilisten in 2011 langer vast dan in 2010. De dinsdag- en donderdagochtendspits vormden dit jaar het grootse probleem op de snelwegen.

Minder autodiefstallen, meer schadelast

Er zijn minder autodiefstallen en autokraken, maar de schadelast neemt toe. De gemiddelde schadeomvang is de afgelopen 3 jaar met maar liefst 40 procent gestegen tot 1.730 euro. En hoe hoger de schadelast, hoe hoger verzekeraars de premie moeten stellen. De verzekeraars verklaren de stijging voor een deel doordat professionele bendes bij diefstal van spullen uit auto’s steeds selectiever te werk gaan. Daarnaast worden er steeds duurdere auto’s gestolen.

Occasions worden goedkoper

Dor de dalende prijzen wordt het steeds aantrekkelijker een occasion te kopen. Ook dit jaar dalen de prijzen opnieuw. Door de crisis en de aanhoudende onzekerheid over de economie dalen de prijzen van occasions dit jaar opnieuw, zo heeft het ING Economisch Bureau uitgezocht. De komende jaren verschijnt er een enorm aanbod zuinige dieselauto’s en hybrides op de occasionsmarkt. De meeste van deze modellen komen uit de lease en het is nog onzeker hoe gewild deze auto’s zijn bij occasionkopers.

Omdat ook de vrijstelling van wegenbelasting over enkele jaren vervalt, zullen de prijzen van deze auto’s waarschijnlijk lager worden. Andere voordelen, zoals een laag brandstofverbruik, blijven echter staan; dus voor occasionkopers kan het interessant zijn om voor dergelijke auto’s te gaan winkelen. De afgelopen jaren werden vooral grotere auto’s -en vooral diesels- goedkoper, maar het aanbod van deze auto’s wordt kleiner omdat er de laatste jaren steeds minder grote modellen zijn verkocht.

Jongerenrijles niet populair

Jongeren staan niet te popelen om al op 16,5-jarige leeftijd autorijles te nemen. De verwachte toeloop is uitgebleven. Sinds eind 2011 mogen jongeren al vanaf 16,5 jaar beginnen met lessen. Vanaf hun 17de mogen ze afrijden en met goed gevolg rijden met een coach. Die coach moet wel jaren rijervaring hebben en geen zware verkeersovertredingen hebben begaan.

Volgens de rijschoolhouders blijven de jongeren weg omdat de lessen te duur voor ze zijn. Ook denken de instructeurs dat de jeugd het niet stoer vindt om een coach te hebben.

Verlichting meest voorkomende defect APK

De meeste auto’s die niet door de APK komen, worden afgekeurd op verlichting. Dat blijkt uit cijfers van de Bovag. Van de personenauto’s en bestelwagens die bij de APK worden afgekeurd (of goedgekeurd na reparatie), heeft ruim een kwart problemen met verlichting. Andere veel voorkomende APK-defecten zijn het remsysteem (17 procent) en de banden (15 procent). Volgens de Bovag rijden automobilisten te vaak van APK naar APK en slaan ze de onderhoudsbeurten over.