Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief juli 2006

Netpolis nieuwsbrief juli 2006

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • 3VO bepleit terugkomdag voor beginnende automobilisten
  • 3VO wordt weer Veilig Verkeer Nederland
  • OM pakt benzinedieven harder aan
  • Bestelauto’s vliegen het land uit
  • Bovag wil verplichte keuring caravans
  • Vanaf 2008 wegenvignet in België
  • Proef met begrenzing bestelbusjes op 100 kilometer
  • Toch roetfilter in 2007
  • Gotthard-snelweg weer open
  • SUV’s slaan makkelijker over de kop
  • Nieuwsbriefspecial: veilig op weg naar uw vakantiebestemming 2

3VO bepleit terugkomdag voor beginnende automobilisten

Beginnende automobilisten die net in bezit zijn van hun rijbewijs, moeten regelmatig terugkomen op speciale dagen om de kans te verkleinen op verkeersongelukken. Daarvoor pleit verkeersorganisatie 3VO.

De aanleiding voor deze uitspraak is een zwaar auto-ongeluk in het pinksterweekeinde in Zuidbroek (Groningen) waarbij drie kinderen om het leven kwamen. De 19-jarige bestuurder overleefde samen met een 12-jarig meisje het ongeluk, maar raakte zwaargewond.

Volgens 3VO begaan mensen de vergissing dat zij denken dat zij meteen goed kunnen rijden: “Dat vergt ervaring en dat krijg je alleen door kilometers te maken. Zij overschatten hun kunnen. Daarom zou het goed zijn om beginnende bestuurders bij de les te houden.” De organisatie pleit ervoor om beginnende rijbewijshouders om de vier of zes maanden en gedurende een jaar of twee op speciale dagen te laten terugkomen. Deze regeling zou dan gekoppeld kunnen worden aan het puntenrijbewijs dat al bestaat voor beginnende bestuurders.

3VO wordt weer Veilig Verkeer Nederland

3VO heeft ook unaniem besloten de naam van de verkeersveiligheidsorganisatie weer te veranderen in Veilig Verkeer Nederland. Deze naam maakt in één keer duidelijk waar de organisatie voor staat, aldus de Verenigingsraad. Een ander argument is dat de naam 3VO direct verband houdt met de fusie van drie verkeersveiligheidsorganisaties in april 2000. Nu er na zes jaar sprake is van één hechte organisatie is het tijd dit ook in de naam duidelijk uit te dragen.

OM pakt benzinedieven harder aan

Een team van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (OM) gaat het illegaal tanken aanpakken. Per jaar wordt ruim 30.000 keer voor gemiddeld € 60 aan brandstof geroofd. In de helft van de keren gebeurt dat met gestolen nummerplaten om bewakingscamera’s te omzeilen.

De Belangenvereniging Tankstationhouders is blij dat het probleem wordt erkend. Dankzij een nieuwe databank kunnen pomphouders via internet aangifte doen bij het Bureau Verkeershandhaving. Als het een echte nummerplaat betreft, wordt onderzocht of de houder vaker brandstof heeft gestolen. Na drie keer betrapt te zijn volgt automatisch een gang naar de rechter. Bij valse kentekens volgt voortaan altijd strafrechtelijk onderzoek. Tot nu toe werd vaak besloten het er bij te laten omdat inschakelen van deurwaarders duur is en het OM geen onderzoek instelde waardoor aangifte zinloos was.

Bestelauto’s vliegen het land uit

Tweedehands bedrijfsauto’s verlaten massaal ons land. Dat is vooral het gevolg van nieuwe regelgeving voor grijze kentekens, die sinds juli vorig jaar het particulier bezit van een bestelauto minder aantrekkelijk heeft gemaakt.

Vorig jaar werden er 105.945 bedrijfsauto’s uitgevoerd tegen 57.000 in 2004. De export van tweedehands personenauto’s daalde, met 20.000 stuks tot 177.431. Ruim 251.000 auto’s belandden bij de sloop.

De auto’s die bij de sloop terechtkomen, worden op steeds hogere leeftijd aangeboden. In 2005 was ongeveer 40% van alle wrakken ouder dan 15 jaar. Vijf jaar eerder was dit 20%. De gemiddelde leeftijd van een personenauto die bij de sloop belandt, is 14,8 jaar.

Bovag wil verplichte keuring caravans

De Bovag pleit voor een wettelijk verplichte keuring voor caravans, zoals die in België en Duitsland al bestaat. De brancheorganisatie inspecteerde de afgelopen weken ongeveer 300 caravans op Nederlandse campings. Daaruit bleek dat het vaak slecht gesteld is met de veiligheid. 

Driekwart van de gecontroleerde caravans reed bijvoorbeeld rond met te oude gasslangen. Daarvan wordt het rubber poreus waardoor er kleine gaslekjes ontstaan. De gasslang loopt van de gasfles naar het leidingwerk (of het gasfornuis) in de caravan. Een oranje slang gaat 4 jaar mee, een zwarte slechts 2 jaar. Op ieder gasslang staat de fabricagedatum vermeld.

Andere bekende caravanproblemen, die in het Bovag-onderzoek naar voren kwamen, zijn de conditie van de banden, het remsysteem en de verlichting. De Bovag zou behalve een verplichte keuring voor caravans ook graag zien dat aanhangwagens één keer in de zoveel jaar gecontroleerd worden.

Vanaf 2008 wegenvignet in België

België gaat rond 1 januari 2008 een elektronisch wegenvignet invoeren voor auto’s onder de 12 ton. Een e-vignet voor een jaar kost € 50 tot € 60. Een vignet voor tien aaneengesloten dagen gaat circa € 10 kosten.

Wie een weekendje naar de Ardennen gaat, Brugge bezoekt of wie via België naar Frankrijk rijdt, zal het vignet verplicht moeten aanschaffen. Dat kan bij tankstations of via internet. Na betaling van het vignet wordt het nummerbord in een databank opgeslagen. Er komen mobiele politiecontroles en ‘intelligente camera’s’.

Proef met begrenzing bestelbusjes op 100 kilometer

Chauffeurs van zeventien bestelauto's van Verkeer en Waterstaat gaan zich de komende zeven maanden op de rijkswegen keurig aan de maximumsnelheid houden. Ze doen mee aan een proef, waarbij in totaal 120 bestelbusjes worden begrensd op 100 kilometer per uur.

De begrenzer zit ingebakken in de ingebouwde snelheidsmonitor in de busjes. Dit systeem legt niet alleen de maximumsnelheid van de deelnemende bestelauto's aan banden, maar helpt de chauffeurs bijvoorbeeld ook binnen de bebouwde kom zich aan de verkeersregels te houden.

De proef, die tot januari 2007 duurt, vloeit voort uit een convenant tussen minister Peijs van Verkeer en drie transportorganisaties. Peijs wil een vrijwillige begrenzing bereiken zodat een wettelijke plicht voor snelheidsbegrenzers op bestelbusjes niet nodig is. Met de proef wil de minister het effect van de begrenzer op de verkeersveiligheid bekijken. Bestelauto's zijn relatief vaak betrokken bij ongelukken, al daalt dat aandeel de laatste jaren gestaag.

Naast de proef met de snelheidsbegrenzer voor de bestelauto's begint het ministerie ook een proefproject om het zichtveld van vrachtwagenchauffeurs te verbeteren. In totaal worden 150 trucks bij wijze van proef voor een jaar uitgerust met een extra voorzichtspiegel of camerasysteem. Hiermee wil Peijs samen met de transportsector het aantal slachtoffers van met name afslaand vrachtverkeer terugdringen.

Toch roetfilter in 2007

Nederland moet toch de mogelijkheid hebben volgend jaar al het roetfilter voor dieselauto’s te kunnen invoeren. Dat heeft een meerderheid van de milieucommissie van het Europees Parlement besloten op voorstel van PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey.
 
De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, verbood de invoering van het roetfilter in Nederland vanaf 2007. Zij wil het filter in één keer in alle EU-lidstaten pas in 2008 invoeren om de werking van de Europese binnenmarkt niet te verstoren. 


Corbey kreeg echter genoeg voorstanders aan haar zijde om landen die bij het nemen van milieumaatregelen bepaalde normen voor de luchtkwaliteit alleen kunnen halen met invoering van het roetfilter vanaf 2007 dispensatie te geven. Als het voltallige Europarlement het voorstel van de milieucommissie begin juli overneemt, moeten de EU-lidstaten dat plan serieus bediscussiëren.

Gotthard-snelweg weer open

De Gotthard-snelweg (A 2) is sinds vrijdag 30 juni weer open voor alle verkeer. De belangrijke verbindingsweg tussen Noord-Europa en Italië moest enkele weken geleden worden afgesloten in verband met aardverschuivingen en vallend gesteente.

Met de openstelling is de route door de Alpen op tijd gereed voor het vakantieseizoen. Het eerste weekend van juli beginnen in delen van Duitsland, in België en de regio zuid in Nederland de zomervakanties.

SUV’s slaan makkelijker over de kop

Terreinwagens of SUV’s kunnen makkelijker over de kop slaan dan andere wagens, maar de inzittenden lopen geen groter of kleiner risico zwaargewond te raken. Dat antwoordde Europees Commissaris Günter Verheugen op vragen van Europees Parlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert van de VVD.
 
Hennis-Plasschaert stelde de vragen na Amerikaans onderzoek dat aantoonde dat de zogeheten SUV’s makkelijker over de kop slaan. Een recente studie van de Europese Commissie laat zien dat de veiligheidssituatie van SUV’s vergelijkbaar is met de Amerikaanse bevindingen, aldus Eurocommissaris Verheugen. Omdat er geen extra gewonden vallen, vindt Brussel maatregelen niet nodig. Wel blijft de Europese Commissie de zaak volgen, omdat in Europa steeds meer terreinwagens op de weg komen. Nu al beslaan ze 5 procent van de autoverkoop in de EU.

Nieuwsbriefspecial:  veilig op weg naar uw vakantiebestemming 2

De vakantie staat weer voor de deur en dat betekent voor veel Nederlanders een stevige rit naar hun geliefde vakantiebestemming. Hieronder treft u enkele handige tips aan voor een veilige heen- en terugreis.

Voorkom oververhitting van uw motor
Een warme dag kan de motor gemakkelijk tot het kookpunt brengen. Een aantal tips om oververhitting te voorkomen.
 
De motor wordt met koelvloeistof gekoeld. De ventilator voor de radiateur zorgt ervoor dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Controleer de ventilator door de motor even half gas te laten lopen tot de temperatuurmeter op driekwart van zijn bereik staat. Nu moet de ventilator vanzelf aanslaan. U hoort hem zoemen onder de motorkap. Gebeurt dit niet, ga dan direct rijden en zet de verwarming op warm met de blower aan: de motor kan dan weer afkoelen.

Draai de dop van de radiateur nooit los als de motor nog heet is. De gloeiend hete koelvloeistof kan er namelijk met kracht uitspuiten! Laat de motor minimaal een kwartier afkoelen. Kunt u de koelwaterslangen gemakkelijk inknijpen dan is de druk in het koelsysteem laag en mag de radiateurknop los. Draai voorzichtig de dop van de koeling een klein beetje los en laat de druk ontsnappen. Doe dit met een doek om uw hand te beschermen. Controleer, net als het oliepeil en de bandenspanning, regelmatig het peil van de koelvloeistof.

Kijk in het instructieboekje van uw auto welke koelvloeistof u moet toevoegen. Laat de koelvloeistof ook even nakijken op vorstbestendigheid. Controleer of de dop van de radiateur of het expansietankje nog goed is. Als de temperatuur van de motor te hoog oploopt, zet dan als noodmaatregel de kachel en de ventilator vol aan. Daardoor kan de motor zijn warmte kwijt.