Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief juli 2008

Netpolis nieuwsbrief juli 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Goed voorbereid op vakantie
  • Autopremies Nederland - Engeland: 1 - 3
  • Dieven slaan slag via autospotsites
  • Minister wil fietsers beter beschermen
  • Variabele snelheid op 80 km-zones
  • Autorijden kost steeds meer tijd
  • ‘Word geen slaaprijder’
  • Andere baan vanwege de dagelijkse file
  • Caravansnelheid omhoog
  • Online aanvragen vervangend kentekenbewijs

Goed voorbereid op vakantie

Gaat u dit jaar met de auto op vakantie naar het buitenland? Zorg er dan voor dat u goed voorbereid op reis gaat. In Frankrijk is het vanaf 1 juli 2008 verplicht om een reflecterend veiligheidshesje en een gevarendriehoek in de auto te hebben. In veel andere landen is dit al langer het geval. Het is niet altijd duidelijk of de verplichtingen om hesjes, gevarendriehoeken, brandblussers en verbandtrommels te hebben ook voor buitenlanders gelden.

Volgens de toeristenbond kunnen Nederlandse vakantiegangers veel problemen voorkomen door zich te houden aan de regels van het land dat zij bezoeken en zorgen dat de verplichte attributen aanwezig zijn.

Brandblusser: België, Bulgarije, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Polen, Rusland, Turkije en Wit- Rusland.
Gevarendriehoek: België, Duitsland, Frankrijk, Bulgarije, Italië, Denemarken, Finland, Griekenland, Hongarije, Kroatië, Letland, Macedonië, Oostenrijk, Polen,  Luxemburg, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden
Verbanddoos: België, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Letland, Litouwen, Macedonië, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland.
Veiligheidsvesten: België, Luxemburg, Oostenrijk, Kroatië, Italië, Slovenië, Hongarije, Spanje, Portugal en Frankrijk.

Autopremies Nederland - Engeland: 1 - 3

In Nederland bent u gemiddeld drie keer minder kwijt voor uw autoverzekering dan in Engeland. Dat blijkt uit een vergelijkende studie van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. De onderzoekers vroegen in Engeland en Nederland online offertes aan voor twee standaardpersonen: een man van 20 jaar die een halfjaar een rijbewijs op zak heeft en een vrouw van 40 die al 20 jaar auto mag rijden en haar maximale no-claimkorting heeft bereikt.

De prijsverschillen zijn opvallend. Voor de laagste WA-premie betaalt de Nederlandse man gemiddeld € 1.029. In Engeland is hij € 3.561 per jaar kwijt. De vrouw uit het voorbeeld betaalt in Nederland € 193 en in Engeland € 548.

Dieven slaan slag via autospotsites

Op internet zijn diverse forums en websites waar foto’s van dure en exclusieve auto’s geplaatst worden door ‘autospotters’. Autodieven maken hier dankbaar gebruik van omdat er vaak informatie bij staat over de plaats en eigenaar.

Op sommige sites kun je zelfs zoeken per gemeente en merk/model. Wanneer een auto vaker gespot is, kan de dief gemakkelijk achterhalen op welke plek de auto staat en wanneer. Soms staat het adres van de eigenaar er zelfs bij en het kenteken staat meestal ook op de foto’s. Autodieven krijgen de informatie op deze manier op een presenteerblaadje aangeboden.

Minister wil fietsers beter beschermen

Minister Eurlings van Verkeer gaat zich in Brussel inzetten voor een betere bescherming van fietsers. Een onderzoek van TNO wees uit dat de veiligheidseisen aan auto’s vooral gericht zijn op voetgangers. Door een aanpassing van deze eisen zouden in het Nederlandse verkeer alleen al 60 doden en 1500 zwaargewonden kunnen worden voorkomen, aldus TNO.

Uit het onderzoek blijkt dat voor de bescherming van fietsers aanvullende maatregelen aan de auto mogelijk zijn. Ook zou de fietserveiligheid moeten worden meegenomen in de Europese standaardbotsproef. Door hun hogere snelheid hebben fietsers bij een botsing meer kans op letsel dan andere kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers.

Variabele snelheid op 80 km-zones

 De huidige 80 km-zones zorgen voor een betere luchtkwaliteit, maar een slechtere doorstroming van het verkeer. Daarom komt er op een aantal trajecten een variabele snelheid, zo liet minister Eurlings weten aan de Tweede Kamer.

Sinds de invoering in 2005 is er 10% minder uitstoot van fijnstof en 30% minder stikstof. Daarmee is een belangrijke doelstelling behaald, alleen is de doorstroming bij Rotterdam en Voorburg flink verslechterd. Sowieso is de reistijd op alle 80 km-trajecten toegenomen, maar Eurlings wil de zones in stand houden. Alleen op de A20 en A12 komt een proef met een variabele maximum snelheid. Mocht dit systeem succesvol blijken, dan wordt het ingevoerd bij alle 80-zones.

Autorijden kost steeds meer tijd

Uit de Mobiliteitsbalans 2008 blijkt dat de files langer worden, de spits langer aanhoudt en het ook buiten de spitstijden alsmaar drukker wordt. Tussen 2000 en 2006 is het 13% drukker geworden op de Nederlandse wegen. Het tijdverlies is echter gestegen met maar liefst 53%. Vorig jaar veroorzaakten files en vertragingen een economische schade van naar schatting ongeveer 3 miljard euro. Dat is 10% meer dan in 2006.

‘Word geen slaaprijder’

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is de campagne ‘Word geen slaaprijder’ gestart. Automobilisten worden daarin gewezen op de gevaren van vermoeidheid in het verkeer. Ook krijgen ze tips om te voorkomen dat ze in slaap vallen achter het stuur

Automobilisten die vermoeid achter het stuur zitten en gapend en knikkebollend blijven doorrijden, worden slaaprijders genoemd. Hun reactievermogen wordt minder en ze schatten situaties minder goed in. In 15% van de verkeersongevallen speelt vermoeidheid een rol. Jaarlijks leidt dit tot 700 tot 1.000 ongevallen met letsel. Door automobilisten hier bewust van te maken, hoopt de overheid het cijfer omlaag te brengen. Bezoek de website www.wordgeenslaaprijder.nl.

Andere baan vanwege de dagelijkse file

Uit een rapport van Randstad blijkt dat 500.000 mensen (6% van de werkenden) overwegen van baan te veranderen omdat ze genoeg hebben van de files en de vertragingen in het openbaar vervoer. Het rapport toont aan dat de fileproblematiek voor veel onvrede zorgt en steeds vaker als vertrekreden bij een bedrijf wordt genoemd. Zo zijn het afgelopen halfjaar 70.000 mensen van baan veranderd vanwege de woon-werkreistijd.

Caravansnelheid omhoog

De maximumsnelheid voor auto’s met een caravan gaat op 1 mei 2009 omhoog. Dat heeft minister Eurlings van Verkeer bekend gemaakt. Nu mogen auto’s met een caravan 80 kilometer per uur. Volgend jaar wordt die maximum snelheid opgetrokken naar 90 kilometer per uur. Daarmee vervult de minister een diepgekoesterde wens van caravaneigenaars.

Online aanvragen vervangend kentekenbewijs

Vanaf 1 juni 2008 kunt u niet langer een formulier voor het aanvragen van een vervangend kentekenbewijs bij het postkantoor krijgen.

U kunt het vervangend kentekenbewijs het snelst aanvragen via de website van de RDW. Daarnaast kunt u de aanvraagformulieren voor een vervangend kentekenbewijs telefonisch aanvragen via het RDW of afhalen bij een RDW-keuringsstation of bij de RDW in Veendam of Zoetermeer. Jaarlijks worden zo’n 180.000 vervangende kentekenbewijzen aangevraagd, waarvan 45% digitaal. Meer informatie vindt u op https://burger.rdw.nl/Diensten/VVK/Pages/default.aspx