Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis Nieuwsbrief juni 2006

Netpolis nieuwsbrief juni 2006

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Autoverkoop blijft stijgen
  • Renault Scenic populairste auto
  • Peijs wil variabele snelheden
  • ‘Slechts’ 350.000 rijexamens in 2005
  • Meer ‘alcomobilisten’
  • Gotthardtunnel afgesloten
  • Zuinig rijden niet populair
  • Verkeersboetes declareren bij de baas?
  • Nieuwsbriefspecial: veilig op weg naar uw vakantiebestemming

Autoverkoop blijft stijgen

Autoverkopers hebben in mei ruim 11% meer nieuwe personenwagens verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. De vorige maand werden er 41.354 auto’s geregistreerd; in de eerste vijf maanden van 2006 zijn dat er 238.233. Dat zijn er 10.000 meer dan vorig jaar.

Volgens de RAI Vereniging en BOVAG wordt de stijgende autoverkoop veroorzaakt door het hogere consumentenvertrouwen en het aantrekken van de zakelijke markt.

Ook in de 25 landen van de Europese Unie is de autoverkoop met 0,7 procent licht gestegen. In totaal zijn er ruim 5,2 miljoen auto’s verkocht.

Renault Scenic populairste auto

In mei waren de best verkochte auto’s in Nederland:
1. Renault (4.201)
2. Volkswagen (4.000)
3. Opel (3.574)
4. Ford (3.348)
5. Toyota (3.300)

De meest verkochte modellen zijn:
1. Renault Scenic
2. Ford Focus
3. Opel Astra
4. Volkswagen Golf
5. Peugeot 307

In de EU is Volkswagen het meest verkochte merk. Snelste groeier is Lexus.

Peijs wil variabele snelheden

Minister Karla Peijs van Verkeer komt later met een plan voor variabele snelheden op de snelwegen. Het plan moet zorgen voor meer ‘dynamiek’ op de snelwegen waarbij op rustige momenten harder gereden mag worden. Bij grote drukte en wanneer smog dreigt te ontstaan, kan de snelheid zo worden aangepast dat de overlast zoveel mogelijk beperkt blijft.

Peijs benadrukte dat de maximumsnelheid nooit zomaar kan worden gewijzigd. Er moet altijd rekening gehouden worden met de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast voor omwonenden.

‘Slechts’ 350.000 rijexamens in 2005

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft vorig jaar ruim 350.000 rijexamens afgenomen. Dat is het laagste aantal examens voor het B-rijbewijs in 25 jaar.
 
De daling is een paar jaar geleden ingezet. De daling is het gevolg van de vergrijzing, de teruglopende immigratie, de economische recessie en de verbeteringen in de rijopleiding, aldus het CBR.

Het aantal afgenomen ‘professionele’ rijexamens voor vrachtwagen (C), bus (D) of aanhanger (E) is de afgelopen twee jaar zelfs met 40 procent gedaald. Dat wordt vooral veroorzaakt door de grote concurrentie van chauffeurs uit de nieuwe lidstaten van de Europese Unie.

Meer ‘alcomobilisten’

In 2005 rapporteerde de politie ruim 15.000 zogenoemde alcomobilisten bij het CBR. Dat zijn bijna 5 procent meer automobilisten met flink te veel alcohol op het stuur dan een jaar eerder. Het merendeel (11.000) had een alcoholpromillage tussen 1,3 en 1,8. Zij moeten verplicht op een driedaagse cursus over de gevolgen van alcohol in het verkeer. De rest had nog dieper in het glaasje gekeken en is psychiatrisch onderzocht. Een op de drie dronken bestuurders moest zijn rijbewijs inleveren.

Onder de alcomobilisten bevinden zich steeds vaker jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Dit komt door de invoering van het beginnersrijbewijs waardoor jongeren al bij 0,8 promille op cursus moeten, terwijl de grens voor oudere bestuurders op 1,3 prolmille ligt.

Gotthardtunnel afgesloten

De Zwitserse A2 Bazel - Chiasso (Gotthard Autobahn) is uit voorzorg afgesloten voor het verkeer wegens vallende rotsblokken. De Gotthard-snelweg gaat op zijn vroegst over drie weken weer open. De Gotthard-tunnel is een van de belangrijkste verbindingswegen naar Italië.

Tijdens een enorme aardverschuiving op 31 mei verpletterde een zware rots een Duits echtpaar in hun auto. Enkele dagen later was er op dezelfde plek opnieuw een aardverschuiving. Volgens geologen is het opblazen van nog steeds aanwezige gevaarlijke rotsmassa's de enige oplossing. Dat is echter een gevaarlijk en lastig karwei in een steil en ontoegankelijk gebied.
 
Doorgaand verkeer naar Italië moet omrijden. Alternatieven voor de A2 zijn de route via de San Bernardinotunnel (A13) of de route via de Lötschbergtunnel/Simplonpas. In verband met de te verwachten verkeersdrukte op de A13 (Chur - San Bernardino) zijn de werkzaamheden in de San Bernardinotunnel opgeschort. Voordat u uw route uitstippelt, is het verstandig even op de ANWB-site te kijken of de Gotthardtunnel weer begaanbaar is.

Zuinig rijden niet populair

Vrijwel geen enkele automobilist weet hoeveel brandstof er bespaart wordt door op de snelweg 100 te rijden in plaats van 120 kilometer per uur. Een moderne auto gebruikt bij deze snelheid twintig procent minder brandstof.
 
Verreweg de meeste automobilisten rijden 120 kilometer per uur als het daadwerkelijk kan. Slechts een klein deel rijdt langzamer, vooral uit milieu-overwegingen. Maar de huidige recordprijzen aan de pomp kunnen ertoe leiden dat meer mensen langzamer zullen rijden. Bijna de helft van de mensen zegt minder hard te gaan rijden als ze wordt verteld hoeveel brandstof dit scheelt. Het gaat om 8 liter op een volle tank van 40 liter, terwijl de helft denkt dat het slechts 2 liter scheelt op een tank.

Verkeersboetes declareren bij de baas?

Het Gerechtshof in Den Haag heeft onlangs bepaald dat de werkgever opdraait voor verkeersboetes wegens kleine snelheidsovertredingen door zijn werknemers. Door deze uitspraak kunnen vooral grote werkgevers, waarvan veel werknemers in leaseauto’s rijden, en transportbedrijven, honderdduizenden euro’s schade lijden.

Volgens het Hof is er bij kleine snelheidsovertredingen geen sprake is van ‘opzet of bewuste roekeloosheid’ van de werknemer, waardoor hij niet verplicht kan worden de boete op zich te nemen. De uitspraak van het Hof in Den Haag diende in een zaak tussen TPG en een chauffeur . TPG kan nog tegen de uitspraak in cassatie gaan.

Nieuwsbriefspecial: veilig op weg naar uw vakantiebestemming

De vakantie staat weer voor de deur en dat betekent voor veel Nederlanders een stevige rit naar hun geliefde vakantiebestemming. Hieronder treft u enkele handige tips aan voor een veilige heen- en terugreis.


Checklist voor de auto

  • check uw verzekeringen: uw autoverzekering en reisverzekering
  • neem kopieën mee van uw auto- en reisverzekering
  • noteer de alarmnummers van de verzekeringsmaatschappijen
  • denk aan de groene kaart; die dient als verzekeringsbewijs in het buitenland
  • denk aan het Europees schadeformulier
  • denk aan de autobaanvignetten als u naar of via Oostenrijk of Zwitserland reist 
  • zorg ervoor dat uw auto reisklaar is of laat uw auto checken 
  • check de staat van de banden, ook van uw reservewiel
  • zorg voor een fluorescerend verkeershesje (niet verplicht, wel verstandig)
  • check de olie, koelvloeistof en ruitensproeier
  • neem reservesleutels mee
  • denk aan uw reisroute en kaarten

Aandachtspunten tijdens de reis en vakantie
Ontmoedig potentiële dieven! Volg de volgende tips:

  • laat niets achter in uw auto, ook niet in de koffer
  • neem alle documenten van uw auto mee
  • veranker uw auto met het stuurslot of een speciaal verankeringsysteem
  • neem het paneeltje van de radio mee
  • laat nooit iets in het zicht liggen
  • sluit de deuren goed af en zorg ervoor dat de ramen dicht zijn
  • parkeer uw auto zo dat dieven hem niet kunnen wegslepen

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld. U kunt echter geen rechten ontlenen aan de berichten in de Nieuwsbrief.