Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief juni 2007

Netpolis nieuwsbrief juni 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Vernieuwde motorverzekering bij Netpolis
  • 15.000 benzinedieven per jaar bestraft
  • Motorrijders vergrijzen
  • Prijspalen langs de snelweg
  • Proef tegen bumperkleven
  • Autoverkeer blijft fors groeien
  • Iedereen in elektrische auto?
  • Motorrijders moeten meer opvallen
  • Onnodig links rijden grootste ergernis
  • Hoger parkeertarief voor vieze auto
  • Extra geld voor schonere bestelauto

Vernieuwde motorverzekering bij Netpolis

De dagen worden langer, het weer minder verraderlijk, sneeuwklokjes bloeien, de eerste lammetjes worden geboren. Kortom: het motorseizoen komt eraan!

Bij motorrijdend Nederland begint het weer te kriebelen; de winterstop is voorbij! Een prima moment om de vernieuwde motorverzekering van Unigarant te introduceren. In de afgelopen jaren is Unigarant gegroeid naar een van de grootste motorverzekeraars. Dat heeft zich vertaald in een uniek product voor uw motor: een uitstekende dekking met een lage premie. Meer informatie over de Netpolis motorverzekering.

15.000 benzinedieven per jaar bestraft

Gerechtsdeurwaarders achterhalen jaarlijks ongeveer 15.000 automobilisten die tanken zonder te betalen. Circa 30 procent van de doorrijders is niet te achterhalen.

Op verzoek van pomphouders worden sinds 2004 kentekens van doorrijders doorgegeven aan gerechtsdeurwaarders. Die brengen de benzinekosten en hun eigen kosten in rekening bij de overtreders. Sindsdien is het aantal doorrijders afgenomen met 20 procent. Van de overigen betaalt ongeveer de helft meteen de rekening.

Motorrijders vergrijzen

Bijna tweederde van de motorbezitters is ouder dan veertig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Tegelijkertijd daalt het motorbezit onder jonge mensen. Op dit moment is nog geen 10 procent van alle motorfietsen in bezit van twintigers, terwijl dat in 2000 nog 20 procent was.

Ook de verkoop van motoren neemt af. Vorig jaar zijn er 15.000 verkocht, terwijl er in 2000 nog 20.000 exemplaren van de hand gingen. Het totaal aantal motoren in Nederland is nu bijna 568.000 stuks. Dat zijn er 15.000 meer dan een jaar eerder. Toch slinkt de groei van het motorpark. Tussen 1998 en 2003 nam het aantal jaarlijks toe met 5 procent. Daarna nam de groei geleidelijk af tot 2,7 procent vorig jaar.

Prijspalen langs de snelweg

Nog dit jaar komen er bij alle benzinestations langs de snelwegen borden met brandstofprijzen. Dat meldde minister Eurlings van Verkeer aan de Tweede Kamer.

De prijspalen moeten de concurrentie tussen benzinestations vergroten. Daarom wil de Tweede Kamer ook dat op de palen de prijzen komen te staan van de eerstvolgende drie of vier pompstations. Eurlings bekijkt of dat ook haalbaar is. Dit najaar neemt hij een besluit en bekijkt hij ook of het mogelijk is de prijzen van kleinere pompstations op grotere afstand van de snelweg op de prijspalen te vermelden.

Proef tegen bumperkleven

Een proef met een signaleringssysteem tegen bumperklevers op twee provinciale wegen levert hoopvolle resultaten op. Uit de proef blijkt dat veel weggebruikers het gas inhouden als ze op hun volgtijd worden gewezen.

In de proef krijgen automobilisten te zien hoeveel (tienden van) seconden ze achter hun voorganger rijden. De gemiddelde volgtijd blijkt gestegen en de helft van de respondenten in de gevarenzone zegt vaart te minderen als ze worden gealarmeerd. Het effect blijkt het grootst in de nacht en bij slecht weer. Nadeel is dat niet iedereen begrijpt wat de aanwijzing betekent en wat de norm is. De proef gaat nog door. Ook om te kijken of het goede gedrag naar verloop van tijd slijt.

Autoverkeer blijft fors groeien

Nederland telt nu 6,5 miljoen auto’s. In 2040 zijn dat er minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen. Invoering van het rekeningrijden zal nauwelijks voor vermindering van de verkeersdrukte zorgen. Dat staat in een notitie van het ministerie van VROM.

Volgens het stuk zal de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zorgen. Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen. De geluidshinder door auto’s neemt volgens het rapport toe. Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de economische groei, waardoor meer behoefte ontstaat aan mobiliteit, en de vergrijzing. Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer.

Iedereen in elektrische auto?

De Delftse professor duurzame ontwikkeling Wubbo Ockels wil dat alle Nederlanders overgaan op elektrische auto’s. Door de auto’s ’s nachts op te laden, zal het stroomverbruik niet duurder worden, maar juist goedkoper, zo stelt Ockels.

Ockels roept op tot innovatieve oplossingen voor de energie- en milieuproblemen. Hij vraagt bijvoorbeeld de Europese instellingen om een prijs van 100 miljoen euro uit te loven voor het eerste echt milieuvriendelijke vliegtuig. Ockels vindt dat de EU en Nederland veel ambitieuzer moeten zijn met hun energiedoelen. Nu is het doel om 20 procent energie en CO2 te besparen tot 2020. “Waarom niet 75 procent in 2050? Of 100 procent? Je moet de droom prikkelen.”

Ockels is ook initiatiefnemer van de Superbus, bedoeld als nieuwe vorm van openbaar vervoer. “De bus zal 25 mensen vervoeren met hetzelfde comfort als een magneetzweeftrein”, aldus Ockels. De Superbus zal volgend jaar met 250 kilometer per uur een testrit rijden in Friesland. Na de testritten gaat het prototype naar Peking waar het mensen zal vervoeren naar het Nederlandse centrum tijdens de Olympische Spelen.

Motorrijders moeten meer opvallen

Motorrijders moeten zorgen dat ze meer opvallen in het verkeer om ongevallen te voorkomen. Dat is de boodschap van een voorlichtingscampagne van het ministerie van Verkeer en het Motorplatform die deze maand van start ging. De meest voorkomende oorzaak van aanrijdingen tussen auto’s en motoren is dat afslaande automobilisten de motorrijder over het hoofd zien. Jaarlijks verongelukken ongeveer tachtig motorrijders, waarvan de helft als gevolg van zo’n aanrijding.

Automobilisten worden in de campagne opgeroepen goed en regelmatig in binnen- en buitenspiegels te kijken om een achteropkomende motorrijder tijdig te zien. Motorrijders kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid door zichzelf beter zichtbaar maken. Ze kunnen bijvoorbeeld rijden met dimlicht aan en een helm en motorkleding met reflecterend materiaal dragen.

Onnodig links rijden grootste ergernis

Niet bumperkleven, maar onnodig links rijden is dit jaar de grootste ergernis van automobilisten. Dat blijkt uit onderzoek van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) op de AutoRai.

Derde en nieuw op de ergernissenranglijst, is rijden met een te lage snelheid. De ergernis-top-tien dient sinds 1998 als leidraad voor onopvallende videosurveillances van de verkeerspolitie. In 2006 werden ruim tienduizend bekeuringen uitgeschreven voor overtredingen uit de top-tien. Het surveillanceteam trof relatief veel mobiele bellers met de telefoon in de hand. Ruim 2.100 mensen kregen daarvoor een boete.

Hoger parkeertarief voor vieze auto

Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken wil gemeenten de ruimte geven om vervuilende auto’s meer te laten betalen voor het parkeren dan schonere auto’s. Met verschillende parkeertarieven aan de meter of via een vergunning wil de bewindsvrouw de luchtvervuiling in vooral grote steden tegengaan. Gemeenten zijn volledig vrij het instrument wel of niet in te zetten, evenals in de hoogte van de tarieven.

Extra geld voor schonere bestelauto

Het ministerie van VROM stelt 10 miljoen euro extra subsidie beschikbaar om de installatie van roetfilters in nieuwe taxi’s en bestelauto’s te stimuleren. Het potje van 3 miljoen euro uit 2006 is inmiddels uitgeput. Daarmee zijn in totaal 7.500 schonere taxi’s en bestelauto’s gekocht.


Ondernemers die een nieuwe taxi of bestelauto met een roetfilter aanschaffen, ontvangen 400 euro subsidie. Zo moet de uitstoot van schadelijk fijnstof verlaagd worden.