Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief juni 2008

Netpolis nieuwsbrief juni 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Nieuwe kentekens personenauto's
  • Duits milieuvignet roept vragen op
  • BPM over 10 jaar verdwenen
  • Auto’s worden steeds schoner
  • Autocriminaliteit stijgt
  • Mini meest waardevast
  • Slaperig achter het stuur
  • Accijnsverhoging gaat door

Nieuwe kentekens personenauto's

Na 57 jaar zijn deze maand de eerste nieuwe kentekens voor personenauto’s uitgegeven. De nieuwe kentekens hebben twee cijfers, drie letters en dan nog een cijfer. Uit onderzoek van TNO is gebleken dat deze combinatie het best te lezen en te onthouden is.

Vanaf 1951 gebruikte Nederland alleen tweetallen van letters en cijfers. Nu zijn alle geschikte kentekencombinaties hiervan op. Met de nieuwe combinatie kunnen ongeveer 3 miljoen voertuigen een nieuw kenteken krijgen. De RDW hield de datum voor de invoering van de nieuwe kentekens tot het laatste moment geheim om te voorkomen dat mensen geen nieuwe auto’s meer zouden kopen.

In de nieuwe kentekencombinaties worden geen klinkers gebruikt en ook de letters C en Q worden niet gebruikt, omdat deze teveel op een nul lijken. Caravans, aanhangwagens en opleggers krijgen als eerste letter een W of een O.

Duits milieuvignet roept vragen op

Het milieuvignet in Duitsland roept 5 maanden na de invoering nog altijd veel vragen op bij Nederlanders. Dat constateert de ANWB. "Maandelijks krijgen we tot 1.500 telefoontjes over de Umweltplakette en met de naderende zomervakantie stijgt dat aantal nog verder."

Sinds 1 januari zijn sommige auto’s in delen van Duitse steden ongewenst. Inmiddels hebben 12 steden deze 'Umweltzones' ingesteld. Autobezitters moeten een Umweltplakette op hun ruit plakken die aangeeft hoe vervuilend of schoon het voertuig is. Deze regel geldt ook voor buitenlanders. Wie geen sticker op zijn voertuig plakt, riskeert een boete van € 40 euro als hij zich in een milieuzone bevindt.

De stickers kosten 29,90 euro en kunt u via www.umwelt-plakette.de bestellen. Op deze site vindt u ook meer informatie over het Duitse milieuvignet. Voor Nederlanders is het echter handiger (en goedkoper) om de het milieuvignet te bestellen bij Dekra of TÜV Nord.

BPM over 10 jaar verdwenen

De BPM moet in 2018 volledig verdwenen zijn. Dat is het kabinet overeengekomen. De aanschafbelasting moet over 10 jaar volledig zijn geïntegreerd in de kilometerprijs. Het ministerie van Verkeer wilde de BPM volledig afschaffen om de steun van het bedrijfsleven voor de kilometerbeprijzing te houden. Het ministerie van Financiën zag de belasting echter liever niet verdwijnen omdat het een belangrijke bron van inkomsten is.

De twee departementen zijn na langdurige onderhandelingen tot een compromis gekomen. De komende jaren wordt de BPM afgebouwd en omgevormd tot een CO2-heffing. Uiterlijk 2018 moet de BPM helemaal zijn verdwenen. De ministeries van Financiën en Verkeer zijn het nog niet eens over wie de invoering van de kilometerbeprijzing moet gaan bekostigen.

Auto’s worden steeds schoner

De laatste vijf jaar zijn auto’s een stuk schoner geworden.  Dat wijst de laatste EcoTest uit. Verbeteringen zijn vooral behaald door de eisen van de huidige emissierichtlijn Euro-4, de inbouw van gesloten roetfilters bij dieselauto’s en de aankondiging van de nieuwe Euro-5 emissieregeling. Autofabrikanten werken toe naar de eisen die in 2009 verplicht worden.

De ANWB heeft samen met zijn Europese zusterclubs de emissies van zo’n 700 auto’s getest. De EcoTest biedt de autokoper toegankelijke informatie over de emissies van auto’s door een beoordeling in punten en sterren. Nieuw geteste auto’s behalen steeds vaker de klasse van 4 EcoTest-sterren. Inmiddels is al een kwart van alle geteste auto’s in die klasse ingedeeld.

Verdere verbeteringen zijn nodig: De uitstoot van vooral CO2 moet verder worden teruggedrongen en vooral bij de grotere auto’s is veel te winnen. Maar ook bij de kleinste auto’s zijn er nog veel mogelijkheden te benutten, want relatief gezien verbruiken ze nog steeds te veel brandstof. De inspanningen van de verschillende autofabrikanten zijn goed te signaleren door nieuwe modellen te vergelijken met hun voorgangers. De duidelijkste verbetering behaalt Opel met zijn Zafira. De 2.2 DTI Edition behaalde eerst 29 EcoTest-punten (op een maximum van 100), de 1.7 CDTI Eidition met gesloten roetfilter scoort 33 punten meer en gaat van 1 ster naar 3 sterren. De Peugeot 307 Break HDI 90 stijgt ook flink en gaat van 49 naar 75 punten en van 2 naar 3 sterren.

Er zijn ook  modellen die een tegenovergestelde ontwikkeling vertonen. De Renaults Clio en Scénic verliezen de meeste EcoTest-punten, respectievelijk 6 en 5. Gewichtstoename doet bij deze auto’s het brandstofverbruik toenemen. Bezitters van energiezuinige auto’s kunnen bij Netpolis rekenen op een premievoordeel op hun autoverzekering tot maar liefst 15%.

Autocriminaliteit stijgt

Voor het eerst sinds jaren is het aantal gevallen van autocriminaliteit weer toegenomen. Dat meldt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Het aantal auto-inbraken steeg in 2007 met ruim 11.000 naar 243.000. De totale schade wordt geschat op ongeveer 600 miljoen euro.

Vooral in Rotterdam en Amsterdam is het aantal autodiefstallen flink toegenomen. De afgelopen 4 maanden werden in Rotterdam 7,8% meer auto’s gestolen. In Amsterdam nam het aantal diefstallen zelfs met 13,7% toe. De politie in Amsterdam heeft geen verklaring voor de grote stijging van het aantal autodiefstallen. Opvallend is dat de leeftijd van een auto een steeds kleinere rol speelt. Moderne, meestal goed beveiligde auto’s lopen minstens net zo veel gevaar als oudere auto’s. De Volkswagen Golf is veruit de meest geliefde auto onder criminelen, ongeacht het bouwjaar van de auto.

Mini is het meest waardevast

De Mini Cooper is overall winnaar geworden bij de AutoDNA Awards. De verkiezing bekroont jaarlijks de auto’s met de hoogste restwaarde ten opzichte van de nieuwprijs. De prijzen worden verdeeld op basis van de taxatierapporten van online taxatieservice AutoDNA.

De Mini Cooper blijkt het meest waardevast te zijn in het compacte segment. In de kleine middenklasse won de Toyota Corolla. De Volkswagen Bora eindigde bovenaan in de middenklasse. Toyota scoort het beste bij de MPV’s. Bij de kleine varianten heeft de Corolla Verso de laagste afschrijving, terwijl de Avensis Verso het bij de grotere versies het beste doet. De Audi TT is de meest waardevaste sportauto. Van alle 4×4’s kent de Daihatsu Terios de laagste afschrijving. De Kia Sportage is de winnaar bij de SUV’s. In de categorie voor exclusieve auto’s gaat de Audi A6 Allroad met de zege aan de haal.

Slaperig achter het stuur

Eén op de vier bestuurders zit wel eens slaperig achter het stuur. In veel gevallen biedt de radio of airco uitkomst om wakker te blijven, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Kwik Fit. Om wakker te blijven, gebruiken veel slaperige bestuurders de radio, 70% zet een muziekje aan of harder om wakker te blijven. Ook de airco is een goed middel om slaperigheid tegen te gaan, 46% van de bestuurders met een auto die hiermee is uitgerust zet de airco harder of kouder. Slechts 17% onderneemt geen actie en rijdt gewoon ‘slaperig’ door.

Verder blijkt dat mannen vaker duf achter het stuur zitten dan vrouwen. Vrouwen ondernemen eerder actie om slaperigheid tegen te gaan. Mannen stoppen vaker om een dutje te doen.

Accijnsverhoging gaat door

De verhoging van de dieselaccijns per 1 juli gaat gewoon door. De protestacties van de transportbranche eind mei tegen de hoge dieselprijzen hebben het kabinet niet op andere gedachten gebracht: er komt geen compensatie voor de hoge dieselprijzen. Staatssecretaris De Jager ziet geen ruimte voor oplossingen. Bovendien is de dieselprijs in Nederland ten opzichte van omringende landen niet extreem hoog. Volgens De Jager heeft Nederland geen ongunstig vestigingsklimaat voor de transportsector.

De transportorganisaties willen een prijsstabilisator inbouwen: meer accijns als de diesel goedkoper wordt, minder wanneer de prijs stijgt. Ze hebben een wensenlijstje opgesteld om het probleem te ondervangen en als petitie overhandigd aan de tweede kamer. Alleen de VVD en PVV spraken hun steun uit. De organisaties willen in gesprek met het kabinet, anders zullen ze hun steun voor de kilometerheffing opschorten.