Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief juni 2009

Netpolis nieuwsbrief juni 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Occasion kopen? Kijk eerst op de nieuwe NAP-website
  • Oude auto's gemakkelijke prooi autodieven
  • Stedelijke milieuzones van de baan
  • Maximumprijs voor aanvragen rijbewijs
  • Gunstige bijtellingsregeling voor elektrische auto's
  • Amsterdam gaat elektrisch
  • Test kwaliteit huurauto's in vakantielanden
  • Sloopregeling van start
  • Hoe hard mag je?

Occasion? Kijk eerst op de nieuwe NAP-website

De site www.autopas.nl van de Nationale Auto Pas (NAP) is totaal vernieuwd en biedt meer informatie dan voorheen. Als potentiële koper van een occasion kunt u op de site de kilometerstand van de beoogde auto controleren. Ook is er een online test om de NAP-pas op echtheid te controleren en is er de webdienst NAP-check.

Oude auto's gemakkelijke prooi autodieven

Autodieven hebben het steeds vaker gemunt op auto's ouder dan 21 jaar. Sinds 2000 is het aantal diefstallen van deze oudere auto’s meer dan verdubbeld. Oude auto’s zijn gemakkelijk te stelen omdat ze geen startonderbreker of alarm hebben.

Vorig jaar werden bijna 600 oude auto’s gestolen tegen 237 in 2000. De meeste auto’s gaan naar het buitenland of worden gestript en in onderdelen verkocht. De populairste ‘oldtimers’ zijn de VW Golf, Opel Kadett en de Opel Corsa. Ook oude BMW’s, Mercedessen, Porsche’s, Volvo’s en Citroëns zijn gewild bij dieven. Slechts 47,1% van de gestolen ‘oldtimers’ wordt teruggevonden.

Hoewel het aantal gestolen oude auto’s slechts een klein aandeel vormt in de totale autodiefstal zijn de gevolgen voor de eigenaren vaak groter. Dat komt omdat de meeste oude auto’s niet verzekerd zijn tegen diefstal. Of het verstandig is de WA-verzekering voor uw oude auto uit te breiden met een (beperkte) cascodekking hangt af van de dagwaarde en het risico dat u wilt/kunt lopen. Voor een geringe meerprijs kunt u ook uw oude auto ook tegen diefstal verzekeren.

Stedelijke milieuzones van de baan

Het plan om milieuzones in te voeren in stadscentra, waarbij oude bestelauto’s niet meer welkom zijn, is voorlopig van de baan. Minister Cramer van Milieu heeft tot het uitstel van de milieuzones besloten naar aanleiding van een rapport van TNO waarin staat dat nieuwe busjes veel meer stikstofdioxide uitstoten dan oude bestelauto’s.

De invoering van een milieuzone zou ervoor zorgen dat oude bestelauto’s, van voor bouwjaar 2000, niet meer welkom zijn in verschillende stadscentra omdat ze teveel roetdeeltjes en CO2 uitstoten. Nu gebleken is dat nieuwere types veel stikstofdioxide uitstoten, heeft de invoering weinig zin. De minister heeft aangekondigd dat milieuzones pas op z’n vroegst in 2013 worden ingevoerd.

Maximumprijs voor aanvragen rijbewijs

Het kabinet wil dat er een maximumprijs komt voor het aanvragen van een rijbewijs. Daarmee moeten de grote prijsverschillen tussen gemeentes verdwijnen. De regering vindt de kosten voor het aanvragen van een rijbewijs in sommige gemeentes veel te hoog. Ook zijn de verschillen tussen gemeentes te groot. Zo kost een rijbewijs in Leidschendam ruim € 20 en in Deventer meer dan € 60. Deze prijsverschillen moeten in de toekomst worden voorkomen. Er komt een onderzoek naar wat een redelijke prijs is die gemeentes mogen vragen. Medio volgend jaar kan de wetswijziging worden doorgevoerd.

De prijs van een rijbewijs bestaat uit de rijkskosten (€ 8,75) en de gemeentelijke kosten. Dat tweede deel is variabel en verschilt behoorlijk per gemeente. De prijs wordt vastgesteld aan de hand van schaalgrootte, openingstijden en aantal afgiftelocaties.

Gunstige bijtellingsregeling voor elektrische auto's

Er komt een nieuwe bijtellingsklasse voor leaserijders met een elektrisch voertuig. Zij hoeven vanaf 2010 slechts 10% van de catalogusprijs bij hun inkomen op te tellen. Ook betalen ze geen BPM.

Leaserijders moeten nu, afhankelijk van de vervuiling van hun auto, 14, 20 of 25% van de catalogusprijs bij hun inkomsten optellen. Elektrische leaserijders betalen dus aanzienlijk minder. Bovendien betalen ze geen BPM (in ieder geval tot 2018) én ze genoten al de vrijstelling van wegenbelasting. De nieuwe regels moeten per 1 januari 2010 ingaan.

Amsterdam gaat elektrisch

Amsterdam investeert de komende jaren tien miljoen euro in de elektrische auto. De stad wil in 2015 10.000 elektrisch aangedreven auto’s op de weg hebben.

De stad gaat oplaadpunten aanleggen en het gemeentelijke wagenpark langzaam vervangen door elektrische auto’s. Met behulp van subsidies moet het gebruik en de aanschaf van elektrisch aangedreven voertuigen voor de inwoners van de stad aantrekkelijker worden. Met de maatregelen denkt de gemeente dat er over 6 jaar 10.000 elektrische auto’s in de stad rondrijden.

Test kwaliteit huurauto’s in vakantielanden

Uit een onderzoek van de ANWB en Europese zusterclubs blijkt dat de kwaliteit van huurauto’s in populaire vakantielanden soms zeer slecht is. De slechtste auto trof het testteam aan in Griekenland, op het eiland Santorini. De Nissan Micra die werd verhuurd had een beschadigde band, vervormde velgen en zelfs een ontbrekende wielbout. In Malta scoort de helft van de onderzochte auto’s ‘zeer slecht’. Niet alleen technisch zijn de auto’s onder de maat, ook de verzekering en de huurovereenkomst deugen vaak niet. Ook komt het voor dat verhuurmaatschappijen een meer dan tien jaar oude auto meegeven, met alle gebreken die daar bijhoren. In Spanje en Turkije noteert het testteam meerdere onvoldoendes.

Landen die relatief goed scoren zijn Italië, Kroatië en Portugal. Hier zijn de huurauto’s over het algemeen in goede tot zeer goede staat, alleen laat het papierwerk vaak te wensen over. De beste huurauto kreeg het testteam mee op het Griekse eiland Kos.

Sloopregeling van start

Sinds 1 juni is de sloopregeling in Nederland van start gegaan. Afhankelijk van het bouwjaar, de brandstof en het soort auto kan de sloopbonus oplopen tot € 1.750. Bijzonder aan de regeling in Nederland is, dat je niet verplicht bent een nieuwe auto te kopen, ook bij aanschaf van een gebruikte auto kom je in aanmerking voor een sloopbonus. Voor benzineauto’s geldt dat de aan te schaffen auto van na 2001 moet zijn, dieselauto’s moeten voorzien zijn van een roetfilter.

De in te leveren auto moet verzekerd zijn, een Nederlands kenteken dragen en een apk-keuring hebben die nog minimaal 3 maanden geldig is. Ook moet de auto minimaal een jaar in bezit zijn. Voor benzineauto’s van vóór 1990 ontvang je € 750 bonus bij inlevering. Benzineauto’s met bouwjaar 1990 tot en met 1995 en dieselauto’s van voor 2000 zijn goed voor een bonus van € 1.000. Voor bestelauto’s – met dieselmotor – met bouwjaar tot en met 1999 en een leeggewicht van meer dan 1.800 kg ontvang je € 1.750 bonus.

Hoe hard mag je?

Veel bestuurders weten vaak niet hoe hard ze mogen als ze over provinciale wegen rijden. Zij hebben onvoldoende informatie waaruit ze de geldende snelheidslimiet kunnen afleiden. Dat blijkt uit een zogenoemd wegbeeldonderzoek dat de ANWB heeft uitgevoerd.

Verder is het voor bestuurders niet altijd duidelijk of ze binnen of buiten de bebouwde kom rijden. Ook is niet altijd helder of men na een kruising 50 of 70 km per uur mag rijden. Verder is er nogal wat commentaar op de onoverzichtelijkheid van grote rotondes. De omvang van deze knooppunten is aanleiding voor aarzeling in het rijgedrag van de bestuurders. Er zijn ook verschillen in de inrichting van rotondes. Soms mag men in de rechterbaan rechtsaf, maar soms ook alleen maar rechtdoor.