Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief juni 2011

Netpolis nieuwsbrief juni 2011

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid. Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Elektrische auto nog geen succes
  • Kluis tegen diefstal uit auto's
  • Autoverkopen weer hoger
  • Meer 130 km-snelwegen
  • Oranje vóór groen?
  • Filedruk fors gedaald
  • Harder rijden in spits vermindert files
  • Digitale flitspaal verdubbelt aantal boetes
  • Premies autoverzekeringen stijgen razendsnel
  • Einde aan fiscaal voordeel zuinige auto?

Elektrische auto nog geen succes

Het marktaandeel van de elektrische auto zal tot het jaar 2020 naar verwachting beperkt blijven tot enkele procenten, maar kan daarna mogelijk oplopen naar 7 tot 33 procent in 2030. Dat staat in een rapport dat CE Delft in samenwerking met andere onderzoeksbureaus opstelde voor de Europese Commissie. In de studie is een inschatting gemaakt van de te verwachten technische vernieuwingen van de voertuigen en van de batterijen. Ook is gekeken naar de kosten voor de gebruikers en de gevolgen voor de elektriciteitsopwekking.

De elektrische auto is veelbelovend als het gaat om de vermindering van de milieuvervuiling door verkeer, maar er bestaan nog veel onzekerheden over gebruik op grote schaal, aldus het rapport. In de komende vijf jaar staat de technologie van de elektrische auto nog in de kinderschoenen en is steun van de overheid nodig om vaart te zetten achter innovatie, meldt het rapport. De milieu-effecten zijn de komende tien jaar nog erg klein; niet alleen als gevolg van het beperkte marktaandeel van de elektrische auto, maar ook doordat de extra stroom die nodig is voor de auto’s, dan nog vooral zal komen van gas- en kolencentrales.

Kluis tegen diefstal uit auto's

Een speciale kluis in de kofferbak van een auto zet criminelen buitenspel. In de kluis kunnen waardevolle spullen veilig worden opgeborgen.

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) zegt dat de prototypes van de kluis klaar zijn en alleen nog door een keuringsinstantie moeten worden gecertificeerd. "Als dat gebeurt, kunnen de goedgekeurde kluizen in de handel worden gebracht", aldus AVc-directeur Guus Wesseling.

"We zijn een tijd met dit plan bezig geweest met een aantal partijen, onder wie de verzekeraars. Er waren geen goedgekeurde kluizen voor voertuigen op de markt, die voor verzekeringsmaatschappijen acceptabel waren. Dat is nu wel het geval. We wachten alleen nog op het fiat van een keuringsbureau. Als alles meezit, kan het dit jaar nog worden geïntroduceerd en wordt het werk voor de voertuigcrimineel weer een stuk moeilijker gemaakt", hoopt Wesseling. Hij denkt dat de kluizen, afhankelijk van de grootte, vanaf honderd euro op de markt zullen komen.

Autoverkopen weer hoger

De Nederlandse autodealers verkochten in april 28 procent meer nieuwe auto’s dan in april vorig jaar. In totaal werden er 47.910 personenauto’s verkocht.

Volkswagen is als vanouds het best verkochte merk met 5.086 auto’s, gevolgd door Peugeot, met 4.091 nieuwe exemplaren, en Renault met 4.009 verkochte auto’s.

Anders dan in Nederland, dalen de Europese autoverkopen. In april werd er in de 27 EU-landen ruim 4 procent minder verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral in Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk zakte de autoverkoop in. De belangrijkste Europese automarkt, Duitsland, zag de verkopen weer iets stijgen.

Anders dan in Nederland, doen de Aziatische merken het goed in Europa. Vooral Mitsubishi en Hyundai stijgen flink op de verkoopladder. Anderzijds zagen de Japanse merken Honda en Mazda hun verkopen met tientallen procenten dalen.

Meer 130 km-snelwegen

Op een aantal snelwegen is de maximumsnelheid verhoogd naar 130km/u. Maar met beperkingen. Het gaat om de A6 tussen Joure en Almere-Oost. Hier mag tussen 19.00 uur tot 6.00 uur 130 gereden worden. U moet wel gas terugnemen tot 100 km/u op de Ketelbrug en op de verbindingsboog bij Emmeloord.

Ook mag u 130 km/u op de A16 tussen Breda en Moerdijk en op de A2 tussen de knooppunten Deil en Everdingen. Hier geldt de snelheidsverruiming alleen buiten de spitsuren. Eerder dit jaar is de maximumsnelheid op de Afsluitdijk (A7) al opgetrokken naar 130 km/u. Daar geldt de hogere maximumsnelheid wel de hele dag.

Uiteindelijk moet een derde van het Nederlandse snelwegennet een maximumsnelheid van 130 km/u hebben.

Oranje vóór groen?

Als het aan de VVD ligt, gaan de verkeerslichten in Nederland eerst op oranje, voordat het groene licht schijnt. In Duitsland en Engeland is het al gebruikelijk dat stoplichten na rood eerst op oranje springen, voordat het groen wordt. Dit om de doorstroom van het verkeer te bevorderen. Het voordeel zou zijn dat automobilisten hun auto vast in de eerste versnelling kunnen zetten en dus sneller kunnen wegrijden.

Filedruk fors gedaald

Het verkeer in Nederland stroomt dit jaar aanzienlijk beter door dan in de eerste maanden van vorig jaar. Dat meldt de Verkeers Informatiedienst (VID).

De filedruk (lengte maal duur) daalde in de periode tot en met april met 17 procent ten opzichte van diezelfde maanden in 2010.

Daarmee bevindt de filedruk zich nu weer op het niveau van tien jaar geleden. Dat komt deels door het weer. Het regent dit jaar minder dan in 2010 en bij nat weer staan er traditioneel meer files. Maar de afname komt volgens de VID vooral door de verbreding van diverse wegen in Nederland. De vier extra rijstroken op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht zorgden voor ongeveer een kwart van de totale daling. Ook elders op de A2, de A12, de A58 en de N2 (Randweg Eindhoven) verminderde extra asfalt de filedruk.

Harder rijden in spits vermindert files

Files lossen veel sneller op als Rijkswaterstaat flexibel omgaat met de maximumsnelheid. Zo wordt de vertraging in een 80-kilometerzone fors minder als in de spits harder mag worden gereden. Terwijl zogeheten spookfiles verdwijnen wanneer automobilisten hun snelheid juist halveren. Dat meldt het AD.

Het zijn de uitkomsten van een experiment op drie snelwegen met variabele snelheden. Sinds 2009 past Rijkswaterstaat de maximumsnelheid aan op de A1, A12 en A58. Afhankelijk van de verkeerssituatie mogen automobilisten meer gas geven of moeten ze juist gas terugnemen. Dat blijkt zeer goed te werken, concludeert TNO na metingen. Rijkswaterstaat bekijkt nu of het ook op andere trajecten kan worden ingevoerd.

Ook spookfiles verdwijnen eerder als er slim wordt ingespeeld op de verkeerssituatie. Op het A12-traject tussen Reeuwijk en Harmelen mag normaal gesproken 120 worden gereden, maar als mensen door drukte plotseling op de rem gaan staan en weer moeten optrekken ontstaan er schokgolven in het verkeer, zogenoemde spookfiles. Rijkswaterstaat halveert dan de maximumsnelheid voor het achteropkomende verkeer. “Die lagere snelheid van al die auto’s zorgt ervoor dat er minder automobilisten in dezelfde schokgolf komen. De file lost zo op. Bestuurders rijden dan wel korte tijd langzamer, maar zijn uiteindelijk sneller op hun bestemming,” aldus TNO.

Er zijn meer positieve uitkomsten. Langzamer rijden met hevige regenval blijkt een gunstig effect te hebben op de veiligheid. Automobilisten moeten zich alleen wel aan de snelheid op de matrixborden houden. Automobilisten doen dat massaal, zelfs als er geen trajectcontrole is. Rijkswaterstaat beslist dit najaar of het systeem wordt uitgebreid.

Digitale flitspaal verdubbelt aantal boetes

Het aantal flitspaalboetes is de afgelopen drie jaar verdubbeld. Dat komt door de invoering van de digitale flitspaal. In 2007 werden er 934.000 overtreders geflitst door een flitspaal, tegen ruim 1,8 miljoen in 2010. Tot 2007 werd gewerkt met flitskasten met filmrolletjes. Die functioneerden een kwart van de tijd niet. De digitale flitsers hebben geen rolletje nodig en werken altijd. Op dit moment staan er in Nederland 1.329 flitspalen, waarvan 188 digitaal.

Premies autoverzekeringen stijgen razendsnel

De premies van autoverzekeringen zijn fors aan het stijgen. De gemiddelde premie ligt nu al ruim 9 procent hoger dan eind vorig jaar. Een tiental verzekeraars heeft dit jaar de premies verhoogd. De premieverhogingen worden onder meer veroorzaakt door de toename van het aantal schades als gevolg van het slechte winterweer.

Ook wil toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) dat verzekeraars grotere reserves aanleggen om ook in financieel slechtere tijden te kunnen overleven. De toezichthouder vindt dat de premies voor autoverzekeringen te laag zijn. Hierdoor zouden verzekeraars gemiddeld genomen verlies lijden op autoverzekeringen en in de problemen kunnen komen.

Sinds halverwege 2006 daalden de gemiddelde premies fors. In 2009 begonnen de premies licht te stijgen en dit jaar stijgen ze fors. Hoogste tijd om uw autopremie te vergelijken op www.netpolis.nl

Einde aan fiscaal voordeel zuinige auto?

De fiscale voordelen bij de aanschaf en het gebruik van zuinige auto’s zullen waarschijnlijk verdwijnen. Dat is het voornemen van staatssecretaris Weekers van Financiën. Nu betaalt een eigenaar van een zuinige auto geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting dan gebruikelijk. Met de fiscale voordelen wilde de overheid het aantal zuinige auto’s op de weg flink vergroten.

Dat loopt zo goed, dat de regeling te duur wordt voor de overheid. Vanaf 2013 verdwijnt de vrijstelling voor de aanschafbelasting. Een jaar later geldt dat ook voor het voordeel bij de wegenbelasting. Voor zeer schone auto’s, zoals een elektrische die minder dan 50 milligram CO2 uitstoot, blijft een vrijstelling van wegenbelasting.