Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief maart 2009

Netpolis nieuwsbrief maart 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Autoverkopen in Europa gekelderd
  • Navigatiesystemen fors goedkoper
  • Kleine auto’s gevoelig voor defecten
  • Nieuwe crashtest legt zwakke plekken bloot
  • Filedruk weer hoger
  • Weg met de bon!
  • Flitsfoto’s op internet
  • Meldpunt foute verkeersborden
  • Einde rittenregistratie
  • Aanpak faalangst bij rijexamen
  • Minister stopt subsidie voor waardeloze roetfilters

Autoverkopen in Europa gekelderd

In januari werden er in Europa 958.517 auto’s verkocht. Dat is 27% minder dan in januari 2008. In Polen en Frankrijk was de verkoopdaling het geringst, in het Verenigd Koninkrijk:daalde de verkoop met ruim 30% en in Spanje met ruim 41%. Alle autoconcerns zaten flink in de min, met uitzondering van Jaguar dat als enige merk meer auto’s afzette. Bij Alfa Romeo, Audi en Dacia bleef de schade beperkt. Alle andere merken leverden moeten meer dan 10% in. De grootste schade werd geleden bij Lexus, Saab, Mini, Mitsubishi, Land Rover en Chrysler.

Consumenten en bedrijven stellen de aanschaf van een nieuwe auto steeds vaker uit wegens de economische crisis. Ook kiezen kopers steeds vaker voor een tweedehands auto omdat de prijzen van occasions scherp zijn gedaald. In Nederland daalde het aantal autoverkopen met 17% in januari en 25% in februari. Positieve uitzonderingen waren de merken Smart, Audi, Honda, Jaguar, Lancia, Seat, Toyota en Volkswagen.

Navigatiesystemen fors goedkoper

Navigatiesystemen voor in de auto zijn het laatste kwartaal van 2008 gemiddeld 25% goedkoper geworden. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK

Een navigatiesysteem kostte gemiddeld 170 euro tegen 232 euro een jaar eerder. De prijsdaling komt vooral door de grotere concurrentie op de Europese navigatiemarkt. TomTom is met een marktaandeel van 40 tot 50% nog altijd marktleider in Europa. Ondanks de lagere prijs werden minder navigatiesystemen verkocht. Dat heeft uiteraard ook te maken met de dalende autoverkopen.

Kleine auto’s gevoelig voor defecten

Kleine auto’s vertonen relatief veel defecten die in aantal toenemen met het aantal gereden kilometers. Dit blijkt uit het defectonderzoek door het Duitse keuringsinstituut Dekra. Het instituut stelde op basis van 15 miljoen APK’s het Defectrapport 2009 samen. De Ford S-Max en Galaxy vertoonden de minste defecten, maar deze modellen zijn te kort op de markt om goed te kunnen analyseren. Daardoor komt de Audi A6 als beste uit de bus.

In het rapport valt op dat veel Duitse auto’s in de top 3 van auto’s met minste defecten staan. In de compacte klasse zijn dat de (vijfde generatie) Volkswagen Golf en Skoda Octavia, in de middenklasse de Audi A4, onder de SUV’s de BMW X3 en onder de bestelwagens staan de Volkswagen Touran, Seat Altea, Altea XL en Toledo in diverse ouderdomsklassen bovenaan. In de sportwagen/cabrio-klasse en het hoogste autosegment zijn het alleen Duitsers die in alle ouderdomsklassen voorkomen: Audi A6, BMW 5- en 7-serie, Mercedes SLK, BMW 3 cabrio en Z4.

Andere auto’s die goed scoren zijn de Saab 9-3, Toyota Avensis en Ford Focus. Bij de kleinste auto’s komen de Mazda 2 en verschillende Toyota’s voor in de top 3 van minste defecten. Dekra vermeldt hierbij wel dat, in vergelijking tot grotere auto’s, de auto’s in het kleinste segment relatief de meeste defecten vertonen. Dit begint al bij vrij jonge auto’s en neemt toe met het aantal gereden kilometers. Bij het bereiken van de 100.000 tot 150.000 kilometer op de teller, heeft dezelfde auto gemiddeld al vier keer zoveel technische problemen dan toen het nog geen 50.000 kilometer gereden had. Het gaat meestal ook nog eens om technische problemen met remmen, besturing en onderstel. Dat zijn defecten die kostbare reparaties vergen.

Nieuwe crashtest legt zwakke plekken bloot

Het Europese veiligheidsinstituut EuroNCAP heeft de eerste zes auto’s getest volgens de nieuwe richtlijnen. Door de oorspronkelijke beoordeling van 1 tot 5 sterren op te delen in verschillende deelscores worden de zwakke plekken van auto’s blootgelegd.

Uit de eerste testresultaten blijkt dat de geteste auto’s redelijk tot behoorlijk goed scoren op de ‘traditionele’ veiligheidsaspecten: die van de volwassen inzittenden (voorin de auto) en kinderveiligheid (op de achterbank). Voetgangers zijn nog altijd slecht af bij een aanrijding met een van de zes gekeurde auto’s. Hierop scoort alleen de Subaru Impreze een voldoende. Ook op de whiplash-test zakken alle zes auto’s, behalve de Toyota Avensis.

De nieuwe aanpak van EuroNCAP moet automerken aanzetten meer te doen aan voetgangersveiligheid, whiplash-gevoeligheid en zijwaartse aanrijdingen. Hieronder vindt u de score: 4 sterren: Citroën C3 Picasso, Subaru Impreza - 5 sterren: Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Toyota Avensis, Toyota IQ

Filedruk weer hoger

In december en januari stonden er minder files op de Nederlandse wegen, maar in februari is het weer flink drukker geworden. De toegenomen files in februari worden vooral veroorzaakt door het natte weer. De afname van het aantal files in december en januari werden mede veroorzaakt door de kredietcrisis en de droge vorstperiode.

Weg met de bon!

De weinig populaire gele bon die u ontvangt voor een verkeersovertreding, verdwijnt uit het straatbeeld. Van de in totaal 25 verkeershandhavingteams, zijn 15 teams al overgestapt op de handcomputer. De handcomputer moet ondermeer het aantal fouten op de handgeschreven bonnen terugdringen. Maar liefst 30% van de handgeschreven bonnen vertoonden foutjes. Een foute invoer in de computertjes is niet mogelijk, dan weigert het apparaat.  Ook is de digitale invoer veel sneller, mede door een draadloze verbinding met de computer van de RDW. Bovendien is invoer in het systeem voor het Centraal Justitieel Incasso Bureau veel makkelijker.

Flitsfoto’s op internet

Automobilisten in de kop van Noord-Holland die geflitst worden, kunnen voortaan hun overtreding op internet terugzien. Deze ‘service’moet de politie veel werk besparen. Jaarlijks komen er bij het korps Noord-Holland Noord 3.700 vragen binnen over een boete.

Via een inlogcode op de bekeuring kan de foto bekeken worden. Daarop staan de auto, datum, plaats en aard van overtreding. Het ‘boetevolgsysteem’ is gratis en voldoet aan de eisen die de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) stelt. “Het boetevolgsysteem neemt de politie veel werk uit handen. Bovendien kunnen burgers op het internet nu zelf op het moment dat het hen uitkomt de informatie over hun boete inzien”, aldus een woordvoerder van Noord-Holland Noord. De verwachting is dat het ‘boetevolgsysteem’ ook bij andere korpsen komt.

Meldpunt foute verkeersborden

Weggebruikers die stuiten op onduidelijke, onleesbare of onjuiste verkeersborden kunnen hun grieven binnenkort kwijt bij een speciaal meldpunt. Dit meldpunt wordt in april ingesteld door de ANWB en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De ANWB speelt de meldingen door aan de verantwoordelijke wegbeheerders (Rijk, gemeenten en provincies). Van hen wordt verwacht dat ze de situatie verbeteren. Er zouden ook borden kunnen worden weggehaald, aldus een woordvoerster van verkeersminister Eurlings.

Uit onderzoek blijkt dat er de wegbewijzering en verkeersborden niet altijd verhelderend werken. Bij een onderzoek in Utrecht fotografeerde TNO honderd verkeerssituaties waar iets mis was met de verkeersborden. Van de onvoldoende onderhouden borden bleek 15 procent mogelijk verkeersonveilige situaties op te leveren. TNO adviseert daarom het onderhoud onder de loep te nemen.

Einde rittenregistratie

Bestelautorijders hoeven niet langer een rittenregistratie bij te houden. In plaats hiervan zijn bestelautorijders voortaan alleen nog verplicht de werktijd en de begin- en eindkilometerstand van de werkdag te noteren. Het is voldoende als de fiscus uit de administratie van de werkgever kan terughalen welke zakelijke bestemmingen zijn bezocht. “We willen hiermee de administratieve lasten verlichten. Het scheelt werknemers veel tijd. Als ze op pad zijn voor hun klussen, hoeven ze voortaan niet ook nog aan het bijhouden en doorgeven van hun kilometerstanden te denken”, aldus een woordvoerster van de Belastingdienst.

Aanpak faalangst bij rijexamen

Volgens het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn de eerste resultaten van de proef met speciale rijexamens voor kandidaten met faalangst zeer positief. Bij een groot aantal BOVAG-rijscholen kan men in aanloop naar het examen ook terecht bij instructeurs die gespecialiseerd zijn in de aanpak van faalangst.

Sinds begin deze maand hebben meer dan 120 mensen het faalangstexamen aangevraagd en de deelnemers zijn volgens het CBR “erg goed te spreken over de opzet”. Zo’n speciaal examen duurt 90 in plaats van 55 minuten en biedt mogelijkheden voor een time-out. De proef zal tot eind 2009 duren. Het CBR adviseert mensen die met zulke angsten kampen, te lessen bij een rijschool die gespecialiseerd is in het begeleiden van leerlingen met faalangst. De angst kan namelijk het beste al tijdens de opleiding te lijf worden gegaan en niet alleen bij het examen.

De faalangstinstructeurs van ruim 250 bij BOVAG aangesloten rijscholen helpen kandidaten op een rustige en verantwoorde manier van de angst af, zodat het praktijkexamen veilig en vertrouwd tegemoet kan worden getreden. Zij bieden tevens cursussen aan voor mensen die al een rijbewijs hebben, maar vanwege een gebrek aan ervaring bang zijn in het verkeer. De cursist kan dan onder deskundige begeleiding zijn rijtechnische vaardigheden verbeteren.

Minister stopt subsidie voor waardeloze roetfilters

Het ministerie van VROM heeft 80 miljoen euro gestoken in roetfilters die nauwelijks functioneren. Dat blijkt uit een analyse van TNO. Minister Cramer van Milieu zet de subsidie per direct stop. Het betreft de zogeheten halfopen filter die achteraf wordt ingebouwd. Wanneer een vrachtwagen in de stad rijdt, vermindert dit zuiveringsapparaat slechts 5 tot 20% van de uitstoot aan fijnstof. Voor langere ritten geldt een reductie tot 40%.

Volgens TNO voldoen de gesloten roetfilters wel. Die bewerkstelligen een uitstootreductie van meer dan 90%. Ook bij de filters van personenauto’s (gesloten en open) zijn vooralsnog geen problemen gesignaleerd. Het ministerie van VROM handhaaft de subsidieregeling voor deze typen roetfilters. De subsidieregeling voor alle roetfilters is halverwege 2006 ingevoerd, omdat een bouwstop dreigde. Doordat luchtkwaliteitseisen niet werden gehaald, dreigden bouwprojecten stilgelegd te worden. Met de financiële steun wilde de overheid het gebruik van roetfilters stimuleren, in de hoop dan wel aan de luchtkwaliteitseisen te kunnen voldoen.

Op dit moment mogen vrachtwagens met een halfopen roetfilter de milieuzones van steden in. Het ministerie wil vooralsnog deze vrachtwagens niet uit de milieuzones weren. Chauffeurs worden voorlopig ook nog niet gedwongen gesloten roetfilters aan te schaffen.