Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis Nieuwsbrief mei 2006

Netpolis nieuwsbrief mei 2006

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.


In deze nieuwsbrief:

  • Parkeerperikelen bron van ergernis
  • Tweederde meldt schade niet
  • APK eens in de twee jaar
  • Meer nieuwe auto's verkocht  
  • Autofabrikanten en vrouwen…
  • Gordel voortaan verplicht in touringcar
  • Minder claims bij Waarborgfonds
  • Nieuwsbriefspecial:  Diesel en Roetfilter

Parkeerperikelen bron van ergernis

Nederlandse automobilisten ergeren zich groen en geel aan parkeerperikelen. Bijna de helft van alle kleine autoschades (tot € 300,-) ontstaat tijdens het parkeren, het meest in parkeergarages of door paaltjes. Ook ontdekt menigeen een kras of deukje bij terugkeer bij de auto. Schade die bijvoorbeeld is veroorzaakt met een winkelwagentje of bij het inparkeren. Nederlanders ergeren zich het meest aan mensen die hun auto niet binnen de lijnen parkeren en aan te kleine parkeervakken in garages. Dat blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau MeMo² heeft uitgevoerd in opdracht van verzekeraar Interpolis.

De vijf grootste parkeerergernissen zijn:
1. autos die niet tussen de lijnen geparkeerd zijn
2. te kleine parkeervakken
3. schade aan de auto terwijl hij geparkeerd stond
4. te weinig parkeerruimte
5. betaald parkeren

Tweederde meldt schade niet

Zo’n 63% van de automobilisten die in de afgelopen jaren een kleine autoschade heeft gehad, heeft deze niet gemeld bij de verzekeraar. De voornaaste reden: angst om de no-claimkorting te verliezen. Ook de administratieve rompslomp wordt als reden opgevoerd. Slechts één op de vijf mensen die een kleine schade heeft opgelopen, laat deze professioneel herstellen. Bijna de helft van alle kleine schades wordt veroorzaakt door de automobilist zelf. In de meeste gevallen gaat het dan om parkeerschades aan de eigen auto. Ook de schades die door anderen wordt veroorzaakt, betreft meestal parkeerschades.

Bijna de helft van alle ondervraagden rijdt al meer dan acht jaar schadevrij rond. Mannen hebben vaker kleine schades dan vrouwen, maar mannen rijden ook meer kilometers dan vrouwen. Mannen vinden schade aan hun auto vooral zonde van de auto, terwijl vrouwen het eerder zonde van het geld vinden.

APK eens in de twee jaar

Het kabinet heeft besloten dat de APK voor personenauto’s nog maar eens in de twee jaar hoeft te worden uitgevoerd voor auto’s vanaf vier jaar oud. Nu moeten auto’s vanaf hun derde levensjaar jaarlijks gekeurd worden.
De Bovag en de RAI vereniging hebben geen goed woord over voor het besluit van het kabinet. Ze vinden de kabinetsplannen ‘onzalig’ en ‘heel slecht voor de verkeersveiligheid en voor het milieu’. De versoepeling van de APK-keuring is een van de maatregelen die onderdeel uitmaken van het kabinetsbeleid om de lasten van administratieve verplichtingen, bureaucratie en rompslomp voor bedrijven en burgers te verlichten.

Meer nieuwe auto's verkocht  

In het eerste kwartaal van 2006 zijn er bijna 160 duizend nieuwe personenauto's verkocht. Dit zijn er 9,2 duizend meer dan in het eerste kwartaal een jaar eerder. De verkoop van personenauto’s is daarmee in een jaar tijd met ruim 6 procent toegenomen. Het aantal verkochte nieuwe bedrijfsvoertuigen daalde in diezelfde periode met 3,4 procent. Het eerste kwartaal van een jaar is traditiegetrouw het kwartaal met de meeste verkopen in dat jaar.

Autofabrikanten en vrouwen…

Autofabrikanten en vrouwen lijken nog steeds een wereld van verschil te vormen. Om in te spelen op de invloed van vrouwen op de aankoop van nieuwe auto’s, komen automerklen wel met heel traditionele verleidingsacties. Zo komt Ford met make-upsetjes in de kleuren van de aan te schaffen auto, sponsort General Motors kooklessen, massages en modeshows en moedigde Toyota dealers aan hun showrooms aan te passen aan de voorkeuren van vrouwen. 


Uit onderzoek blijkt dat eenderde van alle autoverkopen voor rekening van vrouwen komt. Nog eens eenderde zijn aankopen van mannen voor hun vrouw, moeder of vriendin die in de auto zullen gaan rijden. Bovendien blijkt dat mannen een vrouw vaak om advies vragen, bijvoorbeeld bij de keuze van de wieldoppen. Verder blijkt dat veiligheid, betrouwbaarheid, functionaliteit en prijs voor vrouwen een stuk belangrijker zijn dan een bijpassende lipstick. Ook willen vrouwen niet al direct bij binnenkomst in een showroom als klant behandeld worden. Ze willen zelf rondkijken en stellen dan eventuele vragen aan de verkoper. Autofabrikanten moeten vrouwelijke autokopers dus serieus nemen, evenals de reclamecampagnes die vrouwen aan moeten spreken.

Gordel voortaan verplicht in touringcar

Passagiers in touringcars en minibusjes moeten voortaan verplicht de veiligheidsgordel dragen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese regel. In principe moeten bestuurders en passagiers van alle voertuigen van 3,5 ton of meer nu een gordel dragen. Verder mogen automobilisten niet langer voorin een kinderzitje achterstevoren monteren als de airbag niet is uitgeschakeld. In taxi’s zijn kinderen niet verplicht een gordel te dragen. Ze mogen overigens niet voorin zitten.

Minder claims bij Waarborgfonds

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft vorig jaar 59.000 verzoeken om schadevergoeding ontvangen. Dat is 8 procent minder dan het jaar ervoor. In 2005 keerde het Waarborgfonds in totaal 63,8 miljoen euro uit. Dat is 18 procent minder dan in 2004.
 
Het Waarborgfonds vergoedt de schade die is veroorzaakt door automobilisten die onverzekerd zijn of bijvoorbeeld zijn doorgereden na een botsing. De daling van het aantal schadevergoedingen is volgens het Waarborgfonds tijdelijk. In 2003 en 2004 zijn autoverzekeraars de claims sneller gaan indienen. Daardoor was het plotseling drukker bij het fonds. Nu die achterstand is ingelopen, is het aantal ingediende claims in 2005 eenmalig gedaald. Het fonds verwacht in de toekomst wel weer een stijging.

De meeste claims (55.000) zijn voor rekening van doorrijders. Daarnaast was 3.000 keer sprake van een onverzekerde auto, motor of bromfiets. Ruim 500 maal was het voertuig dat het ongeluk veroorzaakte gestolen.

Nieuwsbriefspecial:  Diesel en Roetfilter

Nederland mag in 2007 nog niet van autofabrikanten eisen dat alle nieuwe dieselauto’s voorzien zijn van een roetfilter. Dat mag pas eind 2008, wanneer de verplichting in heel Europa van kracht wordt. Met dit besluit trekt de Europese Commissie een streep door het plan van staatssecretaris Van Geel van Milieu. Hij wilde een versnelde invoering van het roetfilter omdat Nederland niet aan de Europese eisen voor luchtkwaliteit kan voldoen.

Ondanks dit besluit van de Europese Commissie, overweegt het Europees Parlement regels aan te passen waardoor sommige landen toch milieumaatregelen zoals roetfilters sneller kunnen invoeren dan andere landen. De PvdA gaat daarvoor een amendement indienen op voorstellen over luchtkwaliteit. Landen die ondanks allerlei EU-maatregelen toch een te vieze lucht hebben, mogen dan nog verdergaande acties ondernemen.

Autofabrikanten en de EU schermen met het argument dat 240 automodellen in 2007 nog niet beschikbaar zijn en dat de maatregel de marktwerking zou verstoren. Ondertussen rijden in Nederland steeds meer dieselauto's met een roetfilter rond. Sinds de subsidieregeling vorig jaar juni inging, is gemiddeld 29 procent van alle verkochte diesels uitgerust met een door het Rijk gesponsorde roetfilter.

De roetfilter moet ervoor zorgen dat auto’s minder schadelijke stofdeeltjes als fijn stof het milieu inblazen. De subsidie voor de roetfilter in diesels levert een korting op van 600 euro op de aanschafbelasting (BPM) van de nieuwe auto. Eigenaren van bestaande dieselauto’s kunnen per 1 juli met 400 euro rijkssubsidie een filter laten installeren.

Deze Nieuwsbrief is met grote zorgvuldigheid samengesteld. U kunt echter geen rechten ontlenen aan de berichten in de Nieuwsbrief.