Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief mei 2007

Netpolis nieuwsbrief mei 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Maximumsnelheid caravans moet omhoog
  • Meer rijbewijzen ingevorderd
  • TomTom Rider motorfietsnavigatie
  • Filedruk in maart fors lager
  • APK-keuring benzineauto’s om de twee jaar
  • Kentekens wanbetalers geblokkeerd
  • Fiscale bijteling bestelauto niet geschrapt
  • Marktaandeel benzineauto daalt
  • Aantal flitspalen uitgedund
  • Auto’s worden steeds zwaarder

Maximumsnelheid caravans moet omhoog

Belangenorganisaties ANWB en Bovag vinden dat de maximumsnelheid voor auto’s met caravans en aanhangwagens op de Nederlandse snelwegen omhoog moet. De huidige maximumsnelheid van 80 km per uur zou aangepast moeten worden naar 90 of 100 km per uur.

De langzame caravans vormen vaak een obstakel voor vrachtwagens, die de caravans niet in mogen halen. Als de maximumsnelheid voor caravans omhoog gaat, zorgt dat voor een betere doorstroming, minder hinder en minder agressie tussen de verschillende weggebruikers.

Meer rijbewijzen ingevorderd

De verkeershandhavingsteams van de politie hebben vorig jaar bijna 1.200 rijbewijzen van wegpiraten ingevorderd. Dat is 500 meer dan een jaar eerder. De rijbewijzen werden vooral afgepakt wegens gevaarlijk rijgedrag en/of grove overschrijding van de maximumsnelheid.

Het Bureau Verkeershandhaving werkt sinds 1999 om het aantal overtreders omlaag te brengen. Daarbij wordt vooral gecontroleerd op overtredingen die tot de meeste ongevallen leiden. Vorig jaar kreeg het bureau er zeven nieuwe videovoertuigen bij waarmee er nu enkele tientallen op de Nederlandse wegen patrouilleren. De mobiele agenten constateerden ruim 14.000 overtredingen.

Het aantal verkeersdoden is de laatste jaren gedaald van 1.088 in 2003 naar 817 in 2005. De daling van de gemiddelde snelheid, de afname van het aantal beschonken bestuurders en de toename van het gordelgebruik hebben daar deels aan bijgedragen.

TomTom Rider motorfietsnavigatie

Navigatiespecialist TomTom heeft een kaartlezer voor op de motor in de markt gezet. De TomTom Rider is geheel waterdicht en bestand tegen alle ongemakken die motorrijden kan meebrengen. Net als de navigatie voor auto’s kan de Rider ook als handsfree telefoonset dienen.

In grote lijnen doet de Rider hetzelfde als alle andere TomTom-navigatieapparatuur. Een aanraakbeeldscherm met maar vier grote iconen maakt dat je de Rider met handschoenen aan kunt bedienen.

Filedruk in maart fors lager

De filedruk op de Nederlandse wegen was in maart 20 procent lager dan die in maart 2006. Volgens de ANWB komt de vermindering door het rustige weer. Het drukst was het op 6 maart, toen regen en veel aanrijdingen zorgden voor een drukke ochtend- en avondspits met bijna 400 kilometer file. Filedruk is het aantal kilometers file vermenigvuldigd met de tijdsduur ervan.

Lange wachttijd autorijexamens

De wachttijd voor het autorijexamen is opgelopen tot bijna vijf maanden. Het aantal kandidaten dat wil afrijden is ruim 6 procent hoger dan vorig jaar. Dat zijn 12.000 examens extra per maand. De toenemende vraag naar rijexamens wordt toegeschreven aan de aantrekkende economie.

Het probleem met de lange wachttijden doet zich vrijwel uitsluitend voor in Zuid-Holland, Brabant en Limburg. Daar worden nu ook examinatoren uit andere regio’s ingezet. De wachttijd in Brabant en Limburg is nu zo’n 18 weken, in Zuid-Holland zelfs 20 weken.

APK-keuring benzineauto’s om de twee jaar

Auto’s die op benzine rijden, hoeven straks nog maar eens in de twee jaar een APK-keuring te ondergaan. Voor auto’s die rijden op diesel of LPG blijft de huidige jaarlijkse keuringsplicht van kracht. Dit heeft verkeersminister Eurlings bekendgemaakt.

Uit Europees onderzoek bleek eerder dit jaar dat een jaarlijkse keuring voor auto’s vanaf 8 jaar verplicht zou moeten worden. Een advies voor een strenger regime naar Nederlands voorbeeld bleef uit. In de Europese Unie is een eerste keuring 4 jaar na aanschaf verplicht.

Eurlings heeft de afgelopen tijd overlegd met de autobranche die, evenals Veilig Verkeer Nederland, tegen een soepeler keuringsbeleid is. Volgens de Bovag is er geen enkele aanleiding om de APK-frequentie te verlagen. De ANWB daarentegen wil de APK-normen juist versoepelen naar het niveau van andere EU-landen. De ANWB hoopt dat de APK-frequentie voor de andere autocategorieën ook omlaag gaat.

Kentekens wanbetalers geblokkeerd

De Belastingdienst en de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) gaan voorkomen dat notoire wanbetalers van motorrijtuigenbelasting nieuwe kentekens op hun naam kunnen overschrijven.

Wie 5 keer geen motorrijtuigenbelasting heeft betaald, wordt bij de RDW in Veendam geregistreerd. Deze zorgt voor een blokkering in het RDW-systeem gekoppeld aan het sofinummer van de wanbetaler. Wanbetalers kunnen dan geen nieuw voertuig op hun naam laten zetten. De Belastingdienst heeft al zo’n 2.000 brieven verstuurd om wanbetalers te waarschuwen voor een dreigende blokkering.

De blokkade wordt pas opgeheven als de openstaande belastingschulden zijn voldaan. De blokkade geldt voor het overschrijven van auto’s, motoren, caravans, bromfietsen, scooters en aanhangwagens.

Fiscale bijteling bestelauto niet geschrapt

Het kabinet gaat de fiscale bijtelling voor bestelauto’s niet afschaffen. Daarmee gaat het kabinet in tegen de wens van de Tweede Kamer die daarmee hoopte de administratieve lasten voor het bedrijfsleven verder te kunnen verminderen. Daartegenover stond wel dat de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s omhoog moest.

Staatssecretaris De Jager van Financiën ziet echter niets in het schrappen van de bijtelling. De bijtelling is volgens hem gerechtvaardigd vanwege het privé-gebruik van de bestelauto. Daarnaast vallen de administratieve lasten volgens De Jager mee, omdat in veel gevallen geen rittenregistratie moet worden bijgehouden.

Eerder zijn de regels rond het bijhouden van een rittenregistratie al versoepeld. Registratie hoeft sowieso niet als de auto niet privé gebruikt wordt, uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen of als meerdere bestuurders er gebruik van maken. In dat laatste geval volstaat een eindheffing van 300 euro.

Marktaandeel benzineauto daalt

Het marktaandeel van auto’s met benzinemotoren is in 2006 gedaald, zo blijkt uit de Kerncijfers van Bovag en RAI Vereniging. De populariteit van auto’s met diesel, LPG en alternatieve (bio)brandstoffen blijft stijgen. In 2005 had de benzineauto nog een marktaandeel van 72,5 procent, in 2006 is dat gedaald tot 70,7 procent. LPG verdubbelde bijna van 1 procent naar 1,9 procent, terwijl het aandeel alternatieve brandstoffen toenam van 0,2 naar 0,5 procent.

De Duitse, Franse en Japanse merken boekten winst in 2006. Het aandeel Duitse auto’s in de nieuwverkoop steeg vorig jaar verder tot 37,5 procent. Op de tweede plaats komen de Fransen met 21,2 procent van de Nederlandse autoverkopen. Het marktaandeel van Japanse autofabrikanten steeg tot 17,8 procent. De Koreaanse automerken behaalden vorig jaar een aandeel van 8,9 procent. Dat is bijna tweemaal zoveel als in 2002.

De vijfdeurs hatchback is met een aandeel van ruim 32 procent bij Nederlanders ‘verreweg favoriet’. De belangstelling voor de driedeurs hatchback liep terug tot 14,8 procent, en de vierdeurs sedan is met een aandeel van 8,6 procent eveneens uit de gratie. Het aandeel van stationwagons (17,6 procent) en MPV’s (16,7 procent) bleef stabiel.

Het Nederlandse wagenpark groeide in 2006 met 2 procent tot 7,4 miljoen personenauto's.

Aantal flitspalen uitgedund

Justitie gaat het aantal flitspalen langs de Nederlandse wegen met ongeveer een achtste terugbrengen. Flitspalen die geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden verwijderd.


Dat bevestigde het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie. Bij een eerdere grove schatting opperde het bureau dat een kwart van de vaste flitskasten kon verdwijnen. Nu blijkt dat een achtste te worden. Er zijn volgens een ruime schatting circa 1.700 flitspalen in ons land.

Auto’s worden steeds zwaarder

Het wagenpark in Nederland wordt steeds zwaarder. Gemiddeld weegt een auto op dit moment 1.114 kilo. Ruim twee miljoen wagens zijn zwaarder dan 1.250 kilo, een verdubbeling van het aantal ten opzichte van het jaar 2000.

De toename van het gewicht houdt verband met de opmars van veiligheidsvoorzieningen als kooiconstructies en airbags. Die compenseren ruimschoots het gebruik van steeds lichtere materialen bij de constructie van auto’s. De lichtste automobielen werden gemaakt tussen 1986 en 1991. Destijds wogen ze gemiddeld 935 kilo.