Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Netpolis nieuwsbrief mei 2008

Netpolis nieuwsbrief mei 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Leasen fors goedkoper
  • Airbag op voorruit moet fietsers beschermen
  • Meer auto’s verkocht via internet
  • Stille banden werken alleen bij massaal gebruik
  • Opcenten wegenbelasting sterk gestegen
  • Navigatiesystemen moeten waken over veiligheid
  • Spee wil puntenrijbewijs
  • Kenteken 01-GBB-1 komt eraan
  • Minister: veiligheidshamer in iedere auto
  • Nederlandse snelwegen zijn veilig
  • Aantal gordels bepaalt capaciteit personenauto

Leasen fors goedkoper

Het leasen van een auto is de laatste tijd flink goedkoper geworden. Dat komt door de in februari verlaagde aanschafbelasting (bpm) en de invoering van energielabels op auto’s. Volgens het CBS zijn de prijzen in het eerste kwartaal met bijna 2% gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder.

Volgens het CBS werden vooral kleinere auto’s goedkoper. “Sinds 2001 zijn de leaseprijzen nog nooit zo sterk afgenomen”, aldus de onderzoekers. Normaal gesproken stijgen de leaseprijzen met ruim 1% in het eerste kwartaal. De bpm is in februari met 2,9% verlaagd tot 42,3%. Daarnaast is de bpm afhankelijk geworden van een indeling naar energielabels. Daardoor betaalt u minder bpm voor zuiniger auto’s.

Airbag op voorruit moet fietsers beschermen

Een airbag in de voorruit van auto’s kan het aantal dodelijke fietsslachtoffers bij botsingen met ongeveer 60 per jaar terugdringen. Dat stelt de Fietsersbond op basis van een TNO-onderzoek.

TNO uitgezocht wat er gebeurt bij botsingen tussen fietsers en auto’s. Daarbij blijkt dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen.

Aanleiding voor het onderzoek was het feit dat het totale aantal verkeersslachtoffers de afgelopen jaren gestaag daalde, maar dat het aantal verongelukte fietsers constant bleef. In 2006 kwamen 216 fietsers om het leven in het verkeer, van wie 106 door botsingen met auto's. De airbag aan de buitenkant van de voorruit beperkt het letsel voor fietsers bij botsingen. Volgens de Fietsersbond kan het aantal zwaargewonde fietsers dalen met 1.500 als voorruiten van auto’s een geïntegreerde airbag krijgen.

Meer auto’s verkocht via internet

Steeds meer mensen kopen een gebruikte auto bij een particulier. In 2006 schaften 760.000 mensen een auto aan via Marktplaats.nl. Vorig jaar waren dat er 840.000. Dat is een stijging van ruim 10 procent. Veel mensen nemen het op de koop toe dat ze geen garantie krijgen als ze bij een particulier kopen. Van de autokopers van 55 jaar en ouder wil 90% een occasion met garantie, maar bij dertigers is dat maar 65%. Bovag overweegt om via een reclamecampagne te wijzen op de risico's van het kopen van een auto zonder garantie.

Stille banden werken alleen bij massaal gebruik

Hoe effectief zijn stille banden tegen geluidshinder? Als 20% van de automobilisten stille banden gebruikt, dan is de geluidsvermindering 0,2%: verwaarloosbaar dus. Als 80% van de weggebruikers stille banden gebruikt, scheelt dat de helft aan geluidshinder. Dit blijkt uit onderzoek van Rijkswaterstaat. Uit het onderzoek blijkt verder dat de veiligheid en het brandstofverbruik vrijwel gelijk zijn bij het gebruik van stille of gewone banden. Ook de prijs van stille banden verschilt nauwelijks van ‘gewone’ banden.

Opcenten wegenbelasting sterk gestegen

Sinds het jaar 2000 zijn de opcenten motorrijtuigenbelasting – de provinciale heffing op de wegenbelasting – verdubbeld. Dat meldt het CBS. De opcenten vormen voor provincies de belangrijkste inkomstenbron. In totaal betalen auto- en motorbezitters dit jaar 1,3 miljard euro aan provinciale opcenten. In 2000 was dat nog 600 miljoen euro. De tarieven verschillen per provincie.

Zuid-Holland is de duurste provincie. Daar betaalt de gemiddelde voertuigbezitter 192 euro aan opcenten: 33 euro meer dan in 2007. Het gemiddelde is 168 euro, 15 euro meer dan in 2007.

De provincies bepalen zelf de hoogte van de opcenten. Met de opbrengsten betalen ze investeringen in wegen, natuur, recreatie en andere zaken.

Navigatiesystemen moeten waken over veiligheid

Navigatiesystemen in de auto zouden moeten worden opgetuigd met informatie over verkeersveiligheid. Minister Eurlings wil daar harde over maken met aanbieders zoals TomTom. De verkeersveiligheidsinformatie zou moeten voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs door dorpskernen worden geleid en zou bestuurders moeten attenderen op de nabijheid van scholen. Ook zouden navigatiesystemen meer informatie over files moet geven, zoals de verwachte vertraging. Maar ook informatie over wegwerkzaamheden en beschikbare parkeerplaatsen om onnodig rondrijden te voorkomen, zou van pas komen.

Spee wil puntenrijbewijs

Verkeersofficier Koos Spee vindt dat het puntenrijbewijs voor alle automobilisten zou moeten worden ingevoerd. “De dreiging om het rijbewijs kwijt te raken, is een stok achter de deur om je een beetje aan de regels te houden”, aldus Spee. Het puntenrijbewijs voor beginnend bestuurders is ingevoerd in 2002. Bij 3 strafpunten raakt de automobilist zijn rijbewijs kwijt. Volgens de verkeersofficier is het puntenrijbewijs een groot succes.

Kenteken 01-GBB-1 komt eraan

Het duurt niet lang meer voordat de nieuwe kentekenreeks wordt ingevoerd. Het kan dus lonen om nog even te wachten met het aanschaffen van een nieuwe auto. Een auto met een nieuwe kentekencombinatie oogt nieuwer en heeft later over het algemeen een hogere inruilwaarde.

Van de huidige combinatie (2 cijfers-2 letters-2 letters) zijn niet veel mogelijkheden meer open. De nieuwe reeks, die voor bestelauto’s al is ingevoerd, bestaat uit 2 cijfers-3 letters-1 cijfer. Het eerste kenteken in de nieuwe reeks zal 01-GBB-1 zijn. De RDW wil echter niet verklappen wanneer deze precies wordt uitgegeven, juist om te voorkomen dat de autohandel stil komt te liggen. Volgens de RAI is er voor autokopers geen enkele reden om te wachten met de aanschaf. "De kentekenreeks heeft geen invloed op de inruilwaarde. Er wordt altijd naar het bouwjaar, maand en kilometerstand gekeken. Wie een nieuwe auto aanschaft, heeft op de kentekenpapieren de datum staan."

Minister: veiligheidshamer in iedere auto

Elke auto moet standaard uitgerust zijn met een veiligheidshamer. Met deze aanbeveling startte minister Eurlings van Verkeer een campagne die moet leiden tot minder doden door verdrinking.

Het ministerie heeft een onderzoek laten uitvoeren naar ontvluchting uit auto’s die te water geraken. Uit testen blijkt dat de elektronica direct bij het te water gaan onbetrouwbaar wordt. Bij veel automerken blokkeren de elektrische ramen al na 2 seconden. Dat belet inzittenden te vluchten. Minister Eurlings noemt dat ‘dramatisch’. Ieder jaar overlijden 30 inzittenden door verdrinking. Hij wil dat alle Nederlandse automobilisten zo’n veiligheidshamertje kopen.

Nederlandse snelwegen zijn veilig

Uit onderzoek van EuroRap in opdracht van de ANWB blijkt dat 71% van de Nederlandse snelwegen zeer veilig is. Als er al verbetering te behalen valt, ligt die op de N-wegen. Van de Nederlandse snelwegen haalt 71% het maximum van 4 sterren, 27% haalt 3 sterren en slechts 1% moet het doen met 2 sterren. Wegen met 1 ster komen in Nederland niet voor.

Bij de beoordeling van wegen wordt gekeken naar verschillende factoren, zoals de maximum geldende snelheid, obstakels langs de weg, een verhoogde of verlaagde berm en de aanwezigheid van een vangrail. Ook het soort en de hoeveelheid kruispunten en of er gescheiden rijbanen zijn of niet is belangrijk.

Aantal gordels bepaalt capaciteit personenauto

Sinds 1 mei bepaalt niet het aantal zitplaatsen, maar het aantal autogordels het toegestane aantal personen in de auto. Wie achterin 2 gordels heeft, mag op de achterbank niet meer dan 2 personen plaatsen. Voor de verzekering is de nieuwe regel niet van invloed. Verzekeraars voerden al een beleid dat wanneer iemand geen gordel draagt, de verzekering aan die persoon een kwart minder uitkeert aan letselschade.