Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief mei 2010

Netpolis nieuwsbrief mei 2010

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Bumperkleven ergernis nummer 1
  • Einde sloopregeling
  • Autoverkopen trekken aan
  • Jonge auto’s gewild bij dieven
  • Nederlandse steden buiten Europese file top-10
  • Campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet'
  • Amsterdamse parkeertarieven schrikken automobilisten af
  • Dure snelheidsovertredingen
  • Vaker navigatie met mobieltje
  • Minder verkeersdoden in 2009

Bumperkleven ergernis nummer 1

In de Ergernis Top-10 van de KLPD staat bumperkleven dit jaar op nummer 1. Op 2 staat het rijden onder invloed van alcohol en drugs en op 3 staat agressief weggedrag. Het rijden onder invloed is in 1 jaar gestegen van de 9e plek naar nummer 2.

De derde plaats in de Ergernis Top-10 wordt vervuld door agressief rijden zoals toeteren, gebaren en seinen. Dat gedrag wekt niet alleen ergernis en agressie op bij medeweggebruikers, maar lokt ook verkeersovertredingen uit. Ook nieuw in de Top-10 zijn het passeren van de file over de vluchtstrook (nummer 8) en het hinderen van weggebruikers bij het wisselen van rijstrook (nummer 9).

Uit de Top-10 zijn verdwenen: het voeren van de onjuiste verlichting, rechts inhalen en te hard rijden bij wegwerkzaamheden. De Ergernis Top-10 wordt jaarlijks in opdracht van de KLPD samengesteld door marktonderzoeksbureau MarketResponse.

Einde sloopregeling

De sloopregeling is ten einde. Demissionair minister Huizinga van Vrom heeft dat bekendgemaakt. De sloopregeling moest het inleveren van oude, vervuilende auto’s stimuleren. Bezitters van personenauto’s kregen tot maximaal 1.000 euro terug als ze hun oude auto inruilden voor een nieuwere. Het geld voor deze regeling is nu op. In totaal ging het om 85 miljoen euro. De sloopregeling is vorig jaar mei ingesteld. Sindsdien hebben 80.000 mensen gebruikgemaakt van de regeling.

Autoverkopen trekken aan

De verkoop van auto’s in Europa is in maart met ruim 10 procent gestegen ten opzichte van maart vorig jaar. Over de eerste drie maanden van dit jaar kwamen de verkopen ruim 9 procent hoger uit vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Door het einde van de sloopregeling in Duitsland, kromp het aantal verkopen daar. In het Verenigd Koninkrijk trok de verkoop juist aan.

In Nederland is de verkoop van nieuwe auto’s in maart flink toegenomen. De verkoop lag maar liefst 31 procent hoger dan in maart 2009. In de eerste drie maanden van 2010 zijn 145.535 auto’s op kenteken gezet. Dat is 17 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2009.

Net als in januari is Volkswagen het best verkochte merk over maart 2010. Het best verkochte automodel was de Toyota Aygo met 5.302 kentekenregistraties. Volkswagen Golf volgt op plaats 2 en Volkswagen Polo op plaats 3. De Ford Ka en Fiësta doen het goed met een vierde en vijfde plaats.

Jonge auto's gewild bij dieven

De eerste drie maanden van dit jaar zijn 15 procent meer auto’s tot drie jaar gestolen dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Dat meldde de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. In het eerste kwartaal werden 654 jonge personenauto’s gestolen, tegenover 569 in dezelfde periode vorig jaar.

Populair waren voornamelijk Volkswagens, en dan met name Golfs. Dieven stalen 235 Volkswagens, waarvan 130 een Golf. Audi staat op de tweede plaats met 51 gestolen exemplaren. Ook Opels waren populair. Volgens de stichting worden er meer Volkswagens gestolen doordat criminelen meer gebruik maken van technische middelen om de auto’s zonder braaksporen te openen en te starten.

Nederlandse steden buiten Europese file top-10

Uit onderzoek naar de ergste verkeersopstoppingen rond grote steden in Europa blijkt het in ons land relatief mee te vallen. Op de ranglijst staat Rotterdam op de 12e plaats van Europese files en Amsterdam op de 15e.

De Europese stad met het ergste fileleed is Brussel. In en om Brussel staat elke dag het verkeer op bijna 40 procent van de doorgaande wegen stil. Na Brussel wordt de top 3 aangevoerd door de Poolse steden Warschau en Wroclaw. Grote steden als Londen en Parijs bezetten respectievelijk de 4e en 9e positie. In Rotterdam zijn dagelijks 29 procent van de doorgaande wegen verstopt en in Amsterdam 28 procent.

Campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’

Verkeer en Waterstaat voert een nieuwe campagne die automobilisten ertoe moet bewegen om binnen de bebouwde kom de maximum snelheid te respecteren.

Met de slogan ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ wil de overheid de komende weken automobilisten bewust maken van de gevolgen van te hard rijden binnen de bebouwde kom. Uit onderzoek is gebleken dat er jaarlijks 10 doden en 200 zwaargewonden zijn te betreuren omdat automobilisten zich niet aan de snelheid houden in 50 km/u of 30 km/u-zones.

Eén op de vijf ongevallen binnen de bebouwde kom is toe te schrijven aan deze snelheidsovertredingen. Ongeveer een derde van alle verkeersslachtoffers valt op 30 of 50 km/u-wegen binnen de bebouwde kom. Met de campagne moeten vooral fietsers en voetgangers worden beschermd.

Amsterdamse parkeertarieven schrikken automobilisten af

De hoge parkeertarieven in het centrum van Amsterdam zijn voor veel bewoners en bezoekers reden om de auto te laten staan. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB naar de bereikbaarheid van Amsterdam binnen de A10.

Door de hoge parkeertarieven in Amsterdam kiezen veel bezoekers ervoor om met het openbaar vervoer te komen. Ook bewoners laten de auto liever staan omdat parkeren in de binnenstad onbetaalbaar is geworden. Overigen zijn bewoners en bezoekers wel redelijk te spreken over het openbaar vervoer in de hoofdstad. De P+R-terreinen zijn een goed alternatief. Zowel bezoekers als bewoners ervaren deze mogelijkheid als positief, vooral omdat in het parkeertarief van 6 euro voor een hele dag openbaar vervoerskaartjes zijn inbegrepen.

Dure snelheidsovertredingen

Een snelheidsovertreding van 80 kilometer per uur is een Rotterdammer duur komen te staan. Hij moest zijn Bugatti Veyron en zijn rijbewijs inleveren. Hij reed met 160 kilometer per uur over de Doenkade in Rotterdam, waar hij maar 80 mocht.

Een 22-jarige motorrijder uit Middelharnis werd op een 80 kilometerweg in het Zuid-Hollandse Stellendam betrapt op het rijden met 197 kilometer per uur. Deze man is zijn rijbewijs kwijt. Een 24-jarige automobilist uit Polsbroek had een originele smoes toen de politie hem betrapte terwijl hij met bijna 180 kilometer per uur over de A12 reed. Hij vertelde de agenten dat zijn snelheidsmeter een te lage snelheid aangaf omdat hij een grote maat banden had. De politie trapte er niet in: ook hij moest zijn rijbewijs inleveren.

Vaker navigatie met mobieltje

Steeds meer Europeanen navigeren met hun mobiele telefoon en een groot deel van hen doet dat vanuit de auto. Dat meldt onderzoeksbureau comScore.

In februari maakten 21,1 miljoen consumenten in 5 Europese landen gebruik van mobiele navigatie. Dat is 68 procent meer dan een jaar geleden. Makers van kant-en-klare navigatiesystemen, zoals TomTom en Garmin, krijgen dus steeds meer concurrentie te duchten. Vooral ook omdat steeds meer navigatie gratis is.

Minder verkeersdoden in 2009

In 2009 zijn 720 mensen omgekomen in het verkeer. Dat is 4 procent minder dan in 2008, toen er 750 dodelijke verkeersslachtoffers te betreuren vielen.

Dit blijkt uit cijfers van het CBS en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Vooral in de leeftijd van 30 tot 60 jaar en onder automobilisten kwamen minder mensen om het leven.

Onder jongeren van 18 tot 24 jaar vielen juist meer doden: 128 in 2009 ten opzichte van 107 in 2008. Ook onder voetgangers vielen afgelopen jaar meer slachtoffers. Dat aantal steeg van 62 in 2008 naar 68 in 2009. De daling in het aantal dodelijke verkeersslachtoffers zet al jarenlang door. De overheid wil het aantal verkeersdoden in 2020 hebben teruggebracht naar 500.