Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief november 2006

Netpolis nieuwsbrief november 2006

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Brussel wil veiligere wegen
  • Babyboomers domineren automarkt
  • Creditcardrijbewijs in trek
  • 80-kilometerzones en trajectcontrole blijven
  • Nieuwe kentekens
  • Filerijders willen meer informatie
  • Vraag winterbanden groeit explosief
  • Caravans naar 100 kilometer per uur?
  • Naar 500.000 nieuwe personenauto's in 2007
  • APK eens in de twee jaar?
  • Nieuw soort snelheidscontrole op Zeelandbrug
  • De Zuinigste Rijder: al tweeduizend deelnemers
  • Nieuwsbriefspecial: Winterbanden en aansprakelijkheid

Brussel wil veiligere wegen

De Europese Commissie heeft – naast de dodehoekspiegel – meer voorstellen om de wegen veiliger te maken. Zaken als deugdelijker vangrails en betere bermen kunnen jaarlijks 600 levens redden, aldus Europees Commissaris Jacques Barrot. De Europese Unie probeert het aantal verkeersdoden terug te dringen van 41.500 mensen nu tot 25.000 in 2010.

Babyboomers domineren automarkt

Bijna de helft van de particulier verkochte nieuwe auto’s gaat naar mensen die ouder zijn dan 55 jaar. Zij kopen vrijwel alleen kleinere en middelgrote auto’s: de top 25 bestaat geheel uit auto’s uit het A-, B- en C-segment, zij blijkt uit recent onderzoek.

De lijst wordt aangevoerd door de Toyota Yaris, Peugeot 307 en Renault Scénic. Vooral modellen met ‘hoge instap’ zoals de Toyota Corolla Verso, Ford Fusion en Renault Modus doen het goed bij de 55-plussers.

De top 10 voor 55-plussers:
1 Toyota Yaris 3.579
2 Peugeot 307 2.177
3 Renault Scenic 2.095
4 Opel Meriva 1.981
5 Renault Clio 1.595
6 Toyota Corolla Verso 1.534
7 Opel Corsa 1.507
8 Citroën Xsara 1.354
9 Citroën C3 1.296
10 Nissan Note 1.250

Creditcardrijbewijs in trek

Het rijbewijs nieuwe stijl op creditcardformaat blijkt in trek. In plaats van de gebruikelijke 7.000 aanvragen telde de RDW de eerste maandag van oktober al ruim 17.000. Het nieuwe rijbewijs is niet alleen handzamer, maar ook fraudebestendiger en slijtvast en daardoor beter bruikbaar als identiteitsbewijs.

Op het rijbewijs is een nieuwe categorie AM voor de brom- en snorfietsers toegevoegd. Hiermee vervangt het nieuwe rijbewijs ook de zogenoemde bromfietscertificaten. Om fraude en vervalsing te voorkomen, wordt het rijbewijs centraal geproduceerd waardoor u rekening moet houden met een wachttijd van 5 werkdagen.

80-kilometerzones en trajectcontrole blijven

De 80-kilometerzones in combinatie met trajectcontrole rond de vier grote steden blijven in stand, ondanks de toegenomen filedruk. Alleen op de A12 bij Voorburg gaat de maximumsnelheid op termijn terug naar 100 kilometer, maar ook daar blijft trajectcontrole gelden. De permanente snelheidscontrole bij Leidschendam-Voorburg blijft gehandhaafd.

De 80-kilometerzones werden eind vorig jaar ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Voorwaarde was wel dat de verkeersveiligheid niet verslechtert, de geluidsoverlast vermindert en de doorstroming gelijkmatig is. Nu blijkt dat er per locatie verschillende resultaten zijn.

Bij Voorburg is de lucht schoner, maar zijn er meer files. Daarom wil verkeersminister Peijs weer naar een maximumsnelheid van 100 kilometer. De geluidsoverlast als gevolg daarvan wil ze met extra maatregelen bestrijden.

Nieuwe kentekens

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) geeft sinds oktober kentekens uit met een nieuwe cijfer-letter-combinatie. De sinds 1951 gebruikte combinatie van drie maal twee letters of cijfers gaat de komende jaren langzaam maar zeker verdwijnen uit het straatbeeld. De nieuwe kentekens hebben twee cijfers, gevolgd door drie letters en weer een cijfer. In eerste instantie worden alleen nieuwe bedrijfsauto’s voorzien van de nieuwe kentekenplaten.

Filerijders willen meer informatie

Automobilisten willen meer informatie over wegwerkzaamheden en files. Bij wegwerkzaamheden heeft men geen moeite met een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur mits er ook echt gewerkt wordt. Als de werkzaamheden stilliggen willen automobilisten 90 kilometer kunnen rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van de ANWB.

Alle automobilisten klagen over gebrekkige informatie. De ANWB: “Het gaat nu vaak mis omdat de opdrachtgever en de aannemer geen harde afspraken maken over de informatie aan weggebruikers, of omdat ze zich niet houden aan de afspraken. Het gebeurt nog te vaak dat aannemers de ‘70-borden’ niet weghalen als ze de werkzaamheden staken. Men vergeet het, of heeft geen zin de extra inspanning om die borden te verwijderen, te plegen.”

Vraag winterbanden groeit explosief

In het winterseizoen 2005-2006 zijn in Nederland ruim 600.000 winterbanden verkocht. Dat is een stijging van ruim 50% ten opzichte van het seizoen ervoor.

Het rijden op winterbanden sluit aan op wet- en regelgeving in de ons omringende landen. In diverse Europese landen zijn voorwaarden gesteld aan de staat van de auto(banden), met name in landen die veel sneeuwval kennen. Zo kunnen politie en verzekeraar bij een ongeval nalatigheid verwijten, mocht de auto niet zijn uitgerust met winterbanden. Boetes of slechts gedeeltelijke uitkering van verzekerde bedragen kunnen het gevolg zijn.

Caravans naar 100 kilometer per uur?

Caravanbestuurders in Nederland mogen nu slechts 80 kilometer per uur op de snelweg, wat leidt tot irritatie bij snellere weggebruikers. De branchevereniging van de kampeer- en caravanbedrijven (KCI) verwacht dat caravans binnenkort sneller mogen.

“We lopen achter bij onze buurlanden”, stelt de KCI. In Duitsland mag je onder voorwaarden 100 kilometer per uur rijden met je caravan. In België en Frankrijk gelden geen voorwaarden en nog hogere maximumsnelheden van 120 en 130 kilometer per uur. Minister Peijs - zelf geen voorstander van een verhoogde maximumsnelheid - onderzoekt of hogere maximumsnelheden in Nederland gewenst zijn.

De KCI bepleit een aanpassing van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur. “De caravans die de laatste jaren gebouwd worden zijn er veilig genoeg voor, het verkeer stroomt beter door en onderlinge irritaties tussen weggebruikers nemen af.” Nederland telt ongeveer 800.000 tour-, sta- en vouwcaravans.

Naar 500.000 nieuwe personenauto's in 2007

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA) en RAI Vereniging verwachten dat in 2007 de verkoop van nieuwe personenauto’s zal stijgen naar 500.000. De teller zal dit jaar waarschijnlijk op zo’n 475.000 auto’s komen te staan.

De organisaties denken dat in 2007 de markt voor lichte bedrijfswagens zich zal herstellen en dat er ongeveer 70.000 worden geregistreerd. Dit jaar zal dat uitkomen op zo’n 65.000. De stijging in de lichte bedrijfsautoverkopen toont aan dat deze markt zich begint te herstellen van de klap die fiscale maatregelen in 2005 toebrachten. In 2005 werd een verkoop van 465.152 nieuwe personenauto’s en 65.898 lichte bedrijfswagens gerealiseerd.

APK eens in de twee jaar?

De frequentie van de periodieke autokeuring of APK mag van de meeste politieke partijen omlaag naar eens per twee jaar. BOVAG, RAI en Veilig Verkeer Nederland zijn tegen de ruimere keuringsfrequentie. 


CDA, VVD, SP en D66 zijn voorstander van een ander APK-regime. PvdA en ChristenUnie houden nog een slag om de arm. Maar als uit Europese onderzoeken blijkt dat minder vaak keuren niet van invloed is op milieu en verkeersveiligheid staat ook voor hen niets de halvering van de APK-frequentie in de weg.

Dit voorjaar kondigde het kabinet aan de APK-regels te willen versoepelen. Nu moeten auto’s van drie jaar en ouder jaarlijks gekeurd worden. In de plannen van het kabinet gaat de APK straks pas na vier jaar verplicht worden en dan eens per twee jaar.

Nieuw soort snelheidscontrole op Zeelandbrug

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft op de Zeelandbrug een nieuwe manier van snelheidscontrole geïntroduceerd. Landelijk verkeersofficier van justitie Koos Spee nam daar camera’s in gebruik die zowel voor trajectcontrole als voor puntcontrole worden ingezet.

De camera’s doen niet beide tegelijk, maar kunnen op afstand worden omgezet van het ene naar het andere systeem. Het OM verwacht hiermee de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Het nieuwe systeem werkt over een traject van 9 kilometer. Doordat de camera’s niet flitsen weet een automobilist niet of en op wat voor manier de snelheid wordt geregistreerd. Het OM wil dit systeem ook elders gaan gebruiken. Waar en wanneer kan het nog niet zeggen.

De Zuinigste Rijder: al tweeduizend deelnemers

De wedstrijd De Zuinigste Rijder is een initiatief van Het Nieuwe Rijden. Iedereen met een auto kan meedoen aan deze competitie, waarbij het erom gaat zo min mogelijk brandstof te verbruiken over een afstand van 1.000 kilometer. De 2000ste deelnemer heeft zich aangemeld en de rest van Nederland kan nog meedoen tot 30 november. De finale tussen de tien zuinigste rijders vindt plaats op 16 december op een circuit in Lelystad. De hoofdprijs is een weekendje Parijs voor twee personen.
 

Hoe gaat de wedstrijd in zijn werk? Autorijders kunnen met ieder type auto deelnemen, individueel of als groep. Collega's of vrienden kunnen elkaar dus uitdagen zo zuinig mogelijk te rijden. Op de website www.dezuinigsterijder.nl vullen deelnemers na elke tankbeurt de kilometerstand in en hoeveel liter zij hebben getankt. Op 30 november wordt het eindklassement opgesteld. Hierbij wordt het brandstofverbruik op basis van de ECE-norm gecorrigeerd voor het type auto. De tien zuinigste rijders krijgen een uitnodiging voor de finale. De winnaar mag zich De Zuinigste Rijder van Nederland noemen en wint een weekendje Parijs voor twee personen.

Nieuwsbriefspecial: Winterbanden en aansprakelijkheid

In Nederland zijn de winterse omstandigheden een uitzondering. In ons land zult u dan ook niet snel op winterbanden rijden. Dat ligt anders als u naar het buitenland gaat. Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden in het buitenland kan reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en medeaansprakelijkheid bij ongevallen. U bent dus gewaarschuwd. Hieronder leest u per land met welke eisen u rekening moet houden.

Duitsland - Sinds mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof. De boete op het rijden met ongeschikte banden is € 20. Naast een boete kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen.

Italië - Op bergwegen kan het gebruik van kettingen of winterbanden verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en kan ook strafrechtelijke gevolgen hebben.

Frankrijk - Uitgangspunt is dat banden overeen moeten komen met de wegomstandigheden. Hierdoor kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.

Oostenrijk - Voor bergwegen kunnen sneeuwkettingen of winterbanden verplicht gesteld worden. De banden moeten minimaal 4 mm profiel hebben. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.

Zwitserland - Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.

Zweden - Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen, moet de auto met winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden worden uitgerust. Bij een aanrijding kan rijden zonder winteruitrusting leiden tot (mede)aansprakelijkheid.

Noorwegen - Zie Zweden.

Finland - Winterbanden zijn verplicht van 1 december tot 1 maart.