Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief november 2010

Netpolis nieuwsbrief november 2010

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Pas op voor gekloonde auto
  • Rubberen wegdek is stil en slijt snel
  • Registratie navigatiesystemen voorkomt inbraak
  • Moderne motoren 'onzichtbaar'
  • 130 km per uur vrijwel onmogelijk
  • Meer boetes door digitale flitspalen
  • Duitsland verhoogt boete bij ontbreken winterbanden
  • Lage bandenspanning kost handenvol geld
  • Sms verklikt drankcontroles
  • Filechaos neemt toe

Pas op voor gekloonde auto

Criminelen hebben dit jaar tot nu toe zeker 256 mensen opgelicht door ze een gekloonde auto te verkopen. De gedupeerde koper is bij ontdekking zijn auto en geld kwijt. Bij het autoklonen krijgt een gestolen auto de identiteit van een auto die wel legaal op de weg is. Met speciale apparatuur worden sleutels nagemaakt, autopapieren vervalst en nummerplaten en chassisnummers gekopieerd.

Ieder jaar stijgt het aantal ontdekte gekloonde auto’s. Tussen 2007 en 2008 waren er 200 meldingen, in 2009 waren dat er 238 en nu worden er 5 tot 7 per week gemeld. Vaak worden de auto’s via websites zoals Marktplaats aangeboden.

Rubberen wegdek is stil en slijt snel

Een rubberen wegdek is veel stiller dan gedacht. De keerzijde is dat het wegdek onder bepaalde omstandigheden veel sneller slijt. Dat blijkt uit een proef van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat voert een proef uit met een rubberen wegdek op een afrit van de snelweg A50. Die wijst uit dat een rubberen wegdek stiller is dan gedacht, maar ook veel sneller slijt dan andere soorten wegdek. Dat probleem treedt vooral op als de onderlaag het regenwater niet snel genoeg afvoert. Door het rubber aan te brengen op Zoab wordt dat probleem deels voorkomen.

Registratie navigatiesystemen voorkomt inbraak

Volkswagen Nederland pleit voor registratie van gestolen navigatieapparatuur. Wanneer gestolen navigatiesystemen worden geregistreerd, is het voor dieven minder makkelijk ze ergens te slijten. “Een ingebouwd navigatiesysteem is eigenlijk een computer, compleet met een IP-nummer. In het buitenland worden deze nummers geregistreerd. Wordt de apparatuur gestolen, dan wordt het nummer aan de autodealers bekendgemaakt.”

Dat zei een woordvoerder van Volkswagen Nederland naar aanleiding van berichten over een toename van het aantal diefstallen van navigatieapparatuur uit vooral Volkswagens en Audi’s. Steeds vaker worden portieren met een betonschaar gekraakt om een navigatiesysteem te stelen.

De meeste automerken met ingebouwde navigatie- of audiosystemen hebben die apparatuur voorzien van een chip die gekoppeld is met de motor. De apparaten functioneren alleen in combinatie met de auto waarin ze zijn ingebouwd. De systemen van Audi en Volkswagen zijn ook in andere voertuigen te gebruiken.

Volkswagen Nederland pleit voor een registratiesysteem waarbij politie en autodealers de beschikking hebben over nummers van de systemen.

Moderne motoren 'onzichtbaar'

Bestuurders van de nieuwste motoren hebben een kans niet geflitst te worden als zij met te grote snelheid langs een digitale flitspaal rijden. Dat bevestigt het Team Verkeer van het Openbaar Ministerie naar aanleiding van een bericht in het AD. De digitale flitspalen werken met behulp van een detectielus in de weg die op metaal reageert. De nieuwste motoren bezitten nauwelijks metaal meer, waardoor flitsen moeilijker gaat.

130 km per uur vrijwel onmogelijk

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur, zoals het kabinet-Rutte wil, kan maar op een paar plaatsen in Nederland. Op de meeste plaatsen is het te gevaarlijk of worden er geluids- of uitstootnormen overschreden als dit voorstel wordt gerealiseerd. Dat zegt de ANWB.

“Rond vrijwel alle grote steden neemt de geluidshinder voor omwonenden flink toe als de snelheid wordt verhoogd. En buiten de Randstad tellen veel wegen twee rijstroken. Het vrachtverkeer op de rechterrijstrook rijdt maximaal 80 kilometer per uur. Als andere auto’s daarnaast 130 gaan rijden, kan het te grote snelheidsverschil voor gevaarlijke situaties zorgen.” Automobilisten die denken dat ze nu al harder dan 120 kilometer per uur mogen rijden, komen bedrogen uit. Inmiddels opgelegde bekeuringen worden ook niet ingetrokken. Dat blijkt uit antwoorden van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie op vragen van de PVV.
De huidige maximumsnelheid wordt gehandhaafd en verandert pas als de regels zijn aangepast. Een voorstel daartoe komt pas volgend jaar.

Als de maximumsnelheid met 10 km omhooggaat, zal dat zorgen voor 15 extra verkeersdoden en 200 extra gewonden per jaar. Dat blijkt uit een berekening van het bureau Goudappel Coffeng. Het bureau gaat er hierbij van uit dat de snelheid omhooggaat op alle plekken waar nu nog een maximum geldt van 120 kilometer. Dat is ongeveer 4.000 kilometer van het autosnelwegennet. Een hogere maximumsnelheid zorgt ook nauwelijks voor tijdwinst, concludeert Goudappel Coffeng. Want de snelheidswinst is alleen relevant voor het kleine aantal mensen dat een lange reis maakt.

Meer boetes door digitale flitspalen

Door het invoeren van nieuwe digitale flitsers kan Justitie het aantal bekeuringen voor te hard rijden verviervoudigen. Bij de oude analoge flitspalen is na 400 verkeersovertredingen het fotorolletje vol. En de politie vervangt dat rolletje meestal maar één keer per week. Daarbij zit er in slechts één op de drie flitspalen ook daadwerkelijk een camera. De nieuwe digitale flitsers hebben die beperkingen niet en staan 24 uur per dag en zeven dagen per week paraat.

Het Team Verkeer van het Landelijk Parket vervangt momenteel dan ook zo’n duizend oude analoge flitspalen door digitale flitsers. Sinds vorig jaar zijn er al 190 digitale flitsers neergezet door heel Nederland.

Duitsland verhoogt boete bij ontbreken winterbanden

Duitsland verdubbelt de boete voor automobilisten die met zomerbanden rijden als er sneeuw ligt, van 20 naar 40 euro. Als door de ongeschikte banden ook nog eens een gevaarlijke situatie ontstaat, wordt de boete 80 in plaats van 40 euro. Het Duitse ministerie van Verkeer heeft de wetswijziging in voorbereiding. Duitsland streeft ernaar een uniforme winterbandenregeling voor de hele Europese Unie in te voeren.

Lage bandenspanning kost handenvol geld

Vier op de vijf automobilisten rijden rond op banden met een te lage spanning. Alleen al de brandstofverspilling die hieruit voortkomt, leidt tot een onnodige, extra CO2-uitstoot ter waarde van 5,2 miljard euro per jaar. IvDM (Instituut voor Duurzame Mobiliteit) zet daarom de bespaarmogelijkheden van brandstof op een rij, van juiste bandenspanning tot goed uitgelijnde wielen. De in totaal 8 onderhoudspunten zijn terug te vinden op www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl.

Het goed navolgen van de onderhoudspunten draagt niet alleen bij aan een duurzamer milieu, maar levert ook financieel voordeel op. Het maandelijks controleren van de bandenspanning kan al een brandstofbesparing opleveren van meer dan 100 euro per jaar.

Sms verklikt drankcontroles

De politie vindt een website die waarschuwt voor alcoholcontroles verwerpelijk. Om meer drankrijders te betrappen, komen er daarom nu vaker onaangekondigde controles. Verkeersofficier Freijsen van het landelijk parket: “Het is verwerpelijk dat mensen elkaar waarschuwen voor drankcontroles, want alcohol en verkeer zijn een dodelijke combinatie waar per jaar 200 mensen door om het leven komen. Dat weggebruikers nu de mogelijkheid geboden wordt om zogenoemde verkeersfuiken te ontlopen vind ik een kwalijke en zorgelijke ontwikkeling.”

Bezoekers kunnen zich per regio aanmelden voor een sms-dienst. Via een sms ontvangt men een waarschuwing als een nieuwe controle ontdekt wordt. De informatie komt o.a. van tips en via sociale media als Facebook en Twitter.

Filechaos neemt toe

De filechaos op de Nederlandse wegen zal de komende vijf jaar alleen maar verder toenemen. Een autoritje van een uur zal in 2015 zeker twintig minuten langer duren. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbalans 2010 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. “De maximumcapaciteit van het hoofdwegennet in ons land wordt op steeds meer plaatsen en gedurende grotere delen van de dag bereikt. Een kleine toename van het verkeer leidt daardoor tot een veel grotere toename van files en vertraging”, stellen de onderzoekers.

Door de economische crisis kromp het goederenvervoer, maar dit had amper invloed op het totale verkeersvolume op de snelwegen. “In plaats van een jaarlijkse groei van een paar procent in de afgelopen jaren, was tussen 2008 en 2009 een afname van een procent van de belasting van het hoofdwegennet zichtbaar. Het fileleed nam in die periode met 10 procent af”, aldus een onderzoeker. De komende jaren is echter een omgekeerde ontwikkeling te verwachten. “Als de economie echt aantrekt, kan het tijdverlies in het verkeer in 2015 ten opzichte van dit jaar zelfs oplopen met 30 procent”, meent het kennisinstituut.