Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief oktober 2006

Netpolis nieuwsbrief oktober 2006

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Stijgende autoverkopen
  • BPM blijft (voorlopig) in stand
  • Nieuwe methode auto-inbraken
  • Potentiële autokopers opgelicht
  • Auto laat je eens in de vier jaar in de steek
  • Met 17 jaar achter het stuur
  • Beloning voor geflitste automobilisten?
  • Verwijderingsbijdrage auto’s omlaag
  • Iedere dag twee verkeersdoden
  • Nieuwsbriefspecial: Wie is de Zuinigste Rijder van Nederland?

Stijgende autoverkopen

In de maand augustus zijn 33.850 nieuwe personenauto’s verkocht, zo’n duizend meer dan in dezelfde periode in 2005. Dit jaar zijn tot en met augustus 357.060 personenauto’s verkocht, 3,6 procent meer dan vorig jaar.

De best verkochte merken in de maand augustus 2006 waren Volkswagen (3.457), Toyota (3.001), Peugeot (2.927), Opel (2.434) en Renault (2.316). De best verkochte modellen waren Peugeot 207 (1.013), Renault Scenic (940), Toyota Aygo (920), Volkswagen Golf (824) en Opel Astra (771).

BPM blijft (voorlopig) in stand

Het Europees Parlement wil dat de aanschafbelasting op auto’s en motoren (BPM) op termijn wordt afgeschaft. Dat is nog geen reden tot vreugde want een aantal landen, waaronder Nederland, wil de BPM behouden en het Europees Parlement kan de lidstaten niet dwingen tot afschaffing.

De Europese landen hanteren momenteel zeer verschillende aanschafbelastingen op auto’s. In Nederland betaal je zo’n 45 procent van de cataloguswaarde van de auto. Deze zomer bleek dat steeds meer Nederlanders de BPM ontduiken door in het buitenland een auto te kopen en die in Nederland niet te laten registreren bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Nieuwe methode auto-inbraken

De politie in het Groningse Stadskanaal staat voor een raadsel nadat onbekenden de afgelopen weken zeker 65 auto’s hebben opengebroken zonder daarbij sporen van braak achter te laten. Waarschijnlijk maken de dieven gebruik van een nieuwe inbraakmethode. De auto’s die werden opengebroken, zijn alle voorzien van automatische deurvergrendeling.

De dieven hebben het niet voorzien op auto-onderdelen, maar op spullen die in de auto’s lagen, zoals autopapieren en rijbewijzen. De politie adviseert daarom geen waardevolle spullen in de auto achter te laten. Volgens Voertuigcriminaliteit is sprake van een geheel nieuw verschijnsel. “Kennelijk is er een nieuw apparaat waarmee auto’s met automatische deurvergrendeling probleemloos kunnen worden geopend.” De politie zegt inmiddels een goed beeld te hebben van de manier waarop de voertuigen zijn geopend, maar laat nog geen details los.

Potentiële autokopers opgelicht

Een groep oplichters heeft het voorzien op potentiële kopers van auto’s en motoren op de particuliere markt. De criminelen bieden goedkope tweedehands voertuigen op internet aan en trachten daarmee geïnteresseerden duizenden euro’s af te troggelen.

De bende kopieert foto’s van andere advertenties en voorziet de voertuigen van een ander kenteken. Kopers die reageren, krijgen direct afbeeldingen toegestuurd van kentekenpapieren om ze te overtuigen dat ze de aanbieder kunnen vertrouwen. Uiteindelijk moeten ze een voorschot betalen bij een ‘onafhankelijke partij’. Naar hun aankoop kunnen ze vervolgens fluiten. De onwetende koper krijgt vaak te horen dat de auto of motor wegens een verhuizing in het buitenland staat, maar dat het voertuig via een vervoersbedrijf snel naar Nederland kan worden overgebracht. Daarvoor moet echter een aanbetaling plaatsvinden. De geïnteresseerde krijgt vervolgens een website te zien die volledig is nagebootst van een echte firma, compleet met telefonische servicelijn en vals bankrekeningnummer.

Auto laat je eens in de vier jaar in de steek

Nederlanders krijgen gemiddeld eens in de vier jaar te maken met autopech. Oorzaak voor de autopech zijn: weigerende startmotoren (20 procent), lege accu’s (16,5 procent), lekke banden (8,5 procent), defecte motoren (7,5 procent) en achtergelaten sleutels (3,6 procent). Dat blijkt uit onderzoek van Route Mobiel. Acht op de tien pechgevallen kunnen ter plaatse worden verholpen. In de overige gevallen is een gang naar de garage nodig.

Met 17 jaar achter het stuur

Als het aan minister Peijs van Verkeer ligt, mogen jongeren straks al vanaf 17 jaar een auto besturen, mits ze worden begeleid door iemand met een rijbewijs, zoals ouders of een buurman. De minister onderzoekt diverse mogelijkheden om de jeugd meer ervaring op te laten doen als chauffeur. Nu kunnen jongeren pas rijlessen nemen als ze 18 jaar zijn. Als ze hun rijbewijs eenmaal hebben, mogen ze in hun eentje in een auto rijden. Maar Peijs vindt dat eigenlijk te snel.


De minister bekijkt nu of de ‘Duitse constructie’ in Nederland haalbaar is. In Duitsland kunnen jongeren op hun 17de een tijdelijk rijpapiertje halen onder begeleiding van een instructeur. Daarmee mogen ze onder begeleiding van een volwassene zelfstandig rijden. Als ze 18 jaar zijn, kunnen ze een echt rijbewijs halen. In de deelstaat Nedersaksen is na invoering van dat systeem het aantal dodelijke ongevallen met jongeren in 2 jaar tijd met 11 procent gedaald.

Beloning voor geflitste automobilisten?

Op de website www.flits-terug.nl kunnen geflitste snelheidsovertreders hun boete terugverdienen. Door hun kenteken te melden, dingen geflitste automobilisten dagelijks mee naar een geldprijs tussen de 10 en 1.000 euro. Deze bedragen komen via sponsoring tot stand. De site werd opgericht uit ergernis over de hoogte van de boetes die op snelheidsovertredingen staan. Het Openbaar Ministerie meent dat de site de verkeersveiligheid verstoort.

Verwijderingsbijdrage auto’s omlaag

Door de introductie van nieuwe scheidingstechnieken in 2007 gaan de kosten van de recycling van auto’s omlaag. Hierdoor is minder geld nodig waardoor de verwijderingsbijdrage per 1 januari 2007 drastisch omlaag kan. Auto Recycling Nederland (ARN) zet medio 2007 een fabriek neer waarmee shredderafval verder kan worden verwerkt. Dit leidt enerzijds tot een verhoging van het recyclingpercentage van autowrakken, anderzijds kunnen de recyclingskosten met deze mechanisering aanzienlijk omlaag. Dit omdat de kosten voor het handmatig demonteren van een aantal materialen niet meer vóór het shredderproces hoeft te gebeuren. Hierdoor kan ook de verwijderingsbijdrage substantieel omlaag: van de huidige 45 euro naar 15 euro per auto.

Iedere dag twee verkeersdoden

In Nederland vallen iedere dag twee verkeersdoden. In de eerste helft van dit jaar zijn 363 verkeersdoden gevallen, tegen 359 in dezelfde periode van 2005. Daarmee is de scherpe daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen twee jaar tot staan gebracht.

Bijna de helft van alle verkeersdoden waren inzittenden van een personenauto. Twintig procent was fietser, 12 procent voetganger en 9 procent motorrijder. Zeven van de tien slachtoffers waren mannen, vooral tussen de 20 en 30 jaar.

Ondanks de stagnering van de daling van het aantal verkeersdoden, behoort Nederland tot de Europese top van landen waar het verkeer snel veiliger wordt. Het aantal verkeersdoden is hier met 25 procent gedaald tussen 2001 en 2005. De Nederlandse afname komt op de zevende plaats van 27 Europese landen. In Nederland vallen, na Malta, de minste verkeersdoden omgerekend naar het aantal inwoners. Lagere snelheden, nieuwe rotondes en het dalend gebruik van brommers worden als oorzaken gezien van het dalend aantal verkeersslachtoffers. Minister Peijs van Verkeer wil het aantal verkeersdoden nog verder terugdringen. Hiervoor wil zij de doelstelling van 900 verkeersdoden in 2010 verlagen naar maximaal 750.

Nieuwsbriefspecial: wie is de Zuinigste Rijder van Nederland?

Eind september is de wedstrijd De Zuinigste Rijder gestart. Tijdens deze wedstrijd houden de deelnemers gedurende 1.000 kilometer het brandstofverbruik van hun auto bij. Op 30 november sluit de wedstrijd en worden de tien zuinigste rijders uitgenodigd voor de finalerit op 16 december 2006, op het circuit in Lelystad.

Iedereen met een rijbewijs en in het bezit van een auto kan aan De Zuinigste Rijder meedoen. Op de website www.dezuinigsterijder.nl kunnen deelnemers gedurende de gehele wedstrijdperiode inschrijven. De deelnemers registreren na iedere tankbeurt hun kilometerstand en het aantal getankte liters. In het klassement op de website kunnen ze dan zien hoe ze presteren. Iedereen in het klassement maakt kans op prijzen.


Bij het samenstellen van het klassement wordt het brandstofverbruik gecorrigeerd voor het type auto waarin de deelnemer rijdt. Het gaat dus echt om de rijstijl. Automobilisten kunnen individueel of als groep aan de wedstrijd meedoen. Zo kunnen bijvoorbeeld een groep collega’s of vrienden elkaar uitdagen zo zuinig mogelijk te rijden. De winnaar van de finalerit in Lelystad mag zich De Zuinigste Rijder van Nederland noemen.