Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief oktober 2009

Netpolis nieuwsbrief oktober 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Strengere controle op bellen in de auto
  • Kabinet stimuleert elektrisch rijden
  • Auto's met A-label veel onzuiniger
  • Nederlanders kopen flink zuiniger auto's
  • Verkoop personenauto's in Europa trekt aan
  • Sloopregeling nauwelijks effect op milieu
  • Trajectcontroles goed voor schatkist
  • ANWB-test winterbanden

Strengere controle op bellen in de auto

De politie gaat strenger optreden tegen automobilisten die niet handsfree bellen. Jaarlijks worden ongeveer honderdduizend boetes uitgeschreven aan verkeersdeelnemers die niet handsfree bellen. Toch blijft het fenomeen bestaan.

Daarom komt er volgend jaar een publiekscampagne van de politie en Veilig Verkeer Nederland. Ook gaan politieagenten beter opletten en harder optreden. Deze taak is niet alleen toebedeeld aan de verkeershandhavingsteams van het Openbaar Ministerie, alle agenten worden aangemoedigd alert te zijn en op te treden. Vanaf 2010 is het de bedoeling direct een boete à 150 euro uit te schrijven.

Kabinet stimuleert elektrisch rijden

De regering heeft in de Miljoenennota 2010 maatregelen aangekondigd om schoon autorijden te stimuleren. Vooral elektrische auto’s die geen schadelijke stoffen uitstoten, worden fiscaal beloond. Bezitters van ‘zeer zuinige auto’s’ (diesels met een CO2-uitstoot tot 95 g/km en benzineauto’s met maximaal 110 g/km CO2) worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Dieselauto’s die voldoen aan de Euro 6-normen krijgen de komende drie jaar korting op de BMP.

De BPM-vrijstelling voor elektrische voertuigen wordt verlengd tot 2018. Ook deze auto’s hebben een MRB-vrijstelling. Daarnaast hebben leaserijders van elektrische auto’s de komende twee jaar geen fiscale bijtelling en in de drie daarop volgende jaren geldt een speciaal bijtellingstarief van 7 procent.

De belangrijkste automaatregelen uit de Miljoenennota:

  • per 2010 afschaffing bonusmalus-regeling en CO2-toeslag in de BPM-heffing
  • in 2010 en 2011 gaat de BPM-korting voor ‘zuinige auto’s’ omhoog van 500 naar 700 euro
  • BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s tot 2018
  • BPM-korting van 1.500 euro (2011), 1.000 euro (2012) en 500 euro (2013) voor Euro 6-diesels
  • dieselauto’s met af-fabriek roetfilter krijgen volgend jaar 300 euro korting
  • geen fiscale bijtelling voor elektrische auto’s in 2010 en 2011, daarna 7 procent
  • zeer zuinige auto’s krijgen MRB-vrijstelling

Auto's met A-label veel onzuiniger

Auto's met een groen A-label vertonen een veel grotere verbruiksafwijking in de praktijk dan auto’s met minder gunstige energielabels. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB Autokampioen. Het blad onderwierp 45 modellen aan een praktijktest om het werkelijke brandstofverbruik te meten.

Daaruit blijkt dat auto’s met een A-label over het algemeen de grootste afwijking vertonen. Ze zijn minder zuinig en vervuilender dan de fabriek opgeeft. Fabrieksopgaven wijken altijd van de praktijksituatie, maar het is opvallend dat juist auto’s met een A-label, die hiervoor fiscaal beloond worden, in praktijk het meest afwijken van de fabrieksopgave. Bij de verbruiksafwijking gaat het om percentages van 20 tot 37 procent.

Nederlanders kopen flink zuiniger auto's

De nieuwe auto’s die vorig jaar in Nederland zijn verkocht zijn fors zuiniger en schoner dan de auto’s die in 2007 werden verkocht. Gemiddeld stootten de pasgekochte auto’s 4,2 procent minder broeikasgas CO2 per kilometer uit dan de nieuwe auto’s van het voorgaande jaar. De verbetering komt omdat mensen zuiniger auto’s kopen en fabrikanten schonere motoren inbouwen, stelt de Europese milieufederatie Transport & Environment. Nederland stijgt door de zuiniger aankopen een plaatsje op de ranglijst van EU-landen met de milieuvriendelijkste auto-aankopen.

Nederland staat nu veertiende. Portugezen kopen gemiddeld de milieuvriendelijkste auto’s van de hele EU. Duitsers en Zweden staan onderaan in het lijstje. Transport & Environment berekent jaarlijks hoeveel CO2 nieuwe auto’s uitstoten. Over vorig jaar werd de grootste daling ooit gemeten: 3,3 procent naar nu gemiddeld 153,5 gram CO2 per kilometer. De grootste vooruitgang boekte BMW die haar nieuwe auto’s gemiddeld ruim 10 procent efficiënter maakte in 2008. Fiat maakte 3 procent zuiniger auto’s en verdrong daarmee PSA Peugeot-Citroën van de koppositie van zuinigste autofabrikant van de EU. Een nieuwe Fiat stoot gemiddeld 138 gram uit.

Verkoop personenauto's in Europa trekt aan

Voor de derde maand op rij is de verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa gestegen. Dat maakte de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA bekend. De verkoopstijging wordt toegeschreven aan de invoering van slooppremies in ruim tien Europese landen. Vooral in Duitsland worden meer nieuwe auto’s verkocht: ruim 28 procent meer dan het jaar ervoor. In Nederland namen de verkopen juist met 29 procent af.

Sloopregeling nauwelijks effect op milieu

Sloopregelingen voor auto’s lijken vooral bedoeld om de autoverkoop te stimuleren; de gevolgen voor het milieu zijn klein. Dat schrijft het Centraal Planbureau (CPB). De sloopregelingen in diverse landen worden wel als milieusubsidie gepresenteerd, maar het positieve effect op het milieu is beperkt. Nieuwe auto’s zijn de laatste jaren slechts een paar procent zuiniger geworden en dus is ook de uitstoot van stoffen in de lucht slechts weinig afgenomen.

Bovendien zouden de oude auto’s toch wel een keer ingeruild worden, waardoor de milieuwinst zich beperkt tot een klein aantal jaren. Daar staan ongunstige milieueffecten tegenover die samenhangen met een kortere levensduur van de auto’s. Dat leidt immers tot extra uitstoot bij productie en transport van nieuwe auto’s en bij de sloop van de oude auto’s, redeneert het CPB.

Bovendien ontvangen de mensen die langdurig in een oude, vervuilende auto hebben rondgereden nu een bonus, terwijl mensen die eerder overstapten in een milieuvriendelijke auto die bonus mislopen. De vervuiler betaalt niet, maar wordt beloond, concludeert het planbureau.

Trajectcontroles goed voor schatkist

De trajectcontroles op de 80-kilometerzones in en rond Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag leveren de staat elk jaar 30 miljoen euro aan boetes op. De zones zijn al jaren omstreden, onder meer omdat het helemaal niet tot de beoogde CO2-reductie leidt en de files er niet korter van worden.

Vorig jaar werden er in de 80-kilometerzones 930.000 boetes uitgedeeld van gemiddeld 30 euro, een jaar eerder waren het er 1,1 miljoen. Vooral de ringwegen rond Amsterdam zijn een goudmijn, aldus het AD. De omstreden zones werden in 2005 ingevoerd. De doorstroom van het verkeer valt erg tegen en het doel om veel minder fijn stof te produceren wordt ook niet gehaald.

ANWB-test winterbanden

Winterbanden presteren steeds beter. Toch zal de consument moeten blijven opletten bij de aanschaf van nieuwe winterbanden. Niet elke band kwam goed door de winterbandentest van de ANWB. De ANWB heeft 34 banden op alle eigenschappen beproefd en beoordeeld.

In de bandenmaat 185/60 R 14 T behalen de merken Vredestein, Fulda, Continental, Bridgestone, Goodyear en Dunlop een zeer goed eindoordeel. Goede alternatieven in het goedkopere segment zijn de Kleber, Semperit en Uniroyal. Slecht scoren de merken Firestone, Pneumant,  Marangoni Sava en Federal. 

In de bandenmaat 205/55 R 16 H scoren Continental, Goodyear, ESA-Tecar, Dunlop en Hankook het best. Een grote groep banden in deze maat zit daar net onder en is aan te raden. Onderaan in deze lijst staan de merken Firestone, Goodride en Kenda die niet door de ANWB worden aangeraden.

De ANWB adviseert winterbanden voor iedereen die iedere dag op de auto moet kunnen vertrouwen en die met de auto op wintersport gaat. Steeds meer landen kennen een algehele verplichting voor het gebruik van winterbanden of een verplichting bij winterse omstandigheden. Winterbanden kunnen het beste worden gebruikt vanaf november tot april.