Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief oktober 2010

Netpolis nieuwsbrief oktober 2010

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Belastingvoordeel schone auto's blijft
  • Verkeersboetes 15% omhoog
  • Autoverkopen blijven stijgen
  • Brandstofverbruik schone auto’s ligt fors hoger
  • Zuinigste benzineauto
  • Auto rijdt 1 op 127
  • Olie op basis van planten
  • ANWB-test winterbanden
  • Te snel bij wegwerkzaamheden

Belastingvoordeel schone auto’s blijft

Het belastingplan 2011 dat op Prinsjesdag is gepresenteerd laat de huidige belastingvoordelen voor schone auto’s intact. Wel worden de in gang gezette afbouw van BPM en de verhoging van motorrijtuigenbelasting stopgezet. Dit omdat de kilometerheffing niet doorgaat.

De belastingvoordelen voor schone auto’s blijven bestaan. Dat betekent dat schone auto’s ook in 2011 zijn vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Ook de lagere bijtelling voor schonere auto’s blijft bestaan. Als u in een auto van de zaak jaarlijks meer dan 500 km privé rijdt, wordt er 25% van de cataloguswaarde bij uw loon opgeteld. Daarover betaalt u dus belasting. Bij zuinige, zeer zuinige auto of schone auto zijn de percentages respectievelijk 20%, 14% en 0%.

Vanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm gestimuleerd door een korting op de BPM. Deze korting bedraagt € 1.500 in 2011, € 1.000 in 2012 en € 500 in 2013.

Verkeersboetes 15% omhoog

De verkeersboetes gaan met ingang van volgend jaar met 15% omhoog. Dat heeft het demissionaire kabinet besloten om hiermee miljoenen euro’s extra op te halen. De verhoging geldt voor alle overtredingen. Maar volgens minister Hirsch Ballin van Justitie zullen vooral mensen die door rood of te hard rijden of met alcohol achter het stuur zitten het merken. Ook zal de politie meer digitale apparatuur inzetten om de weggebruikers te controleren.

De verhoging van de boetes is volgens de minister nodig, omdat de boetes en transacties dit jaar minder hebben opgeleverd dan verwacht. In 2008 gingen de boetes al met 20% omhoog. Sinds vorig jaar worden er bovendien administratiekosten (€ 6,00) in rekening gebracht.

Autoverkopen blijven stijgen

De verkoopcijfers voor nieuwe personenauto’s zijn in augustus opnieuw gestegen. Er zijn 32 procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder in dezelfde maand. In augustus 2010 zijn 36.728 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dit jaar zijn tot dusver ruim 22 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Opvallend is dat Volkswagen de koppositie als best verkopend merk moest inruilen met Toyota. Peugeot, Opel en Renault maken de top-5 compleet. Ook Alfa Romeo, Renault, Seat en Skoda deden het goed in augustus. Peugeot 107 is het best verkochte automodel, gevolgd door de Volkswagen Polo. De Seat Ibiza drong de top-5 binnen op de 3de plek. De Toyota Aygo en Volkswagen Golf staan op de 4de en 5de positie.

Anders dan in Nederland zijn de Europese autoverkopen verder gedaald. Vooral in Italië, Duitsland en Bulgarije was een forse afname te zien van de autoverkopen.

Brandstofverbruik schone auto’s ligt fors hoger

Milieuvriendelijke auto’s verbruiken veel meer brandstof dan de autofabrikanten beweren. Dat blijkt uit onderzoek van het tv-programma Kassa. De geteste auto’s zouden tot 40 procent meer brandstof verstoken dan de officiële verbruikscijfers.

Kassa onderzocht 17 modellen die volgens de fabrikanten zo zuinig zijn dat er geen BPM en wegenbelasting voor hoeft te worden betaald. De reële brandstofverbruiksgegevens van 240.000 chauffeurs blijken flink af te wijken van de officiële verbruiksgegevens die door de fabrikanten worden opgegeven. De afwijkingen lopen uiteen van 5 tot 11 kilometer per liter.

De Fiat 500, Toyota Aygo en Smart ForTwo CDI vertoonden de grootste afwijking. Zo zou de Fiat 500 een gemiddeld verbruik van 1 op 21 moeten halen terwijl de auto in de praktijk 1 op 15 blijkt te rijden. Ook de CO2-uitstoot wijkt af van de cijfers die fabrikanten opgeven. Deze cijfers worden tevens toegepast om te bepalen of een automodel in aanmerking komt voor een gunstig belastingregime zoals lagere fiscale bijtelling. Alle geteste auto’s blijken meer CO2 uit te stoten dan de grens die hiervoor is ingesteld door de overheid.

Autoproducenten stellen het verbruik en de CO2-uitstoot vast aan de hand van een test die sinds 1980 niet meer is aangepast. Deze test wordt algemeen bekritiseerd omdat fabrikanten ideale omstandigheden kunnen creëren om de auto zo zuinig mogelijk af te stellen.

Zuinigste benzineauto

De Fiat 500 TwinAir Dualogic is de zuinigste benzineauto van de niet-hybrides. Dat blijkt uit de top-10 van zuinige auto’s van ANWB en Stichting Natuur en Milieu.

De nieuwe TwinAir rijdt op 4 liter benzine 100 kilometer. De Smart komt op de 2de plaats en haalt de 100 kilometer met 4,2 liter. Op plaats 3 staat de Toyota IQ met een verbruik van 4,3 liter.

Bij de grote modellen staat de Skoda Octavia met 5,7 liter op nummer 1. Op de 2de plaats staat de Mitsubishi ASX met een gemiddeld verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer.

Auto rijdt 1 op 127

Een groepje Amerikaanse studenten zegt de zuinigste auto ter wereld te hebben ontwikkeld. Door gebruik te maken van een ultralicht frame en een doorzichtig koetswerk in combinatie met een chassis van een 2000 Lola Indy racewagen zou de wagen 1 op 127 rijden. Energieverlies wordt geminimaliseerd door een elektrische aandrijving samen met lithium-ion batterijen. De studenten proberen met deze groenste auto ooit een vermelding in het Guiness Book of Records te krijgen. Snel is de auto niet. De wagen haalde een snelheid van krap 68 kilometer per uur.

Olie op basis van planten

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben een nieuwe technologie ontwikkeld waarmee olie kan worden gewonnen uit bos- en landbouwafval. De olie kan in bestaande raffinaderijen worden verwerkt tot brandstof voor auto’s en vliegtuigen.

De nieuwe technologie biedt een belangrijk voordeel ten opzichte van bestaande biobrandstoffen. De olie wordt gewonnen uit afval, bijvoorbeeld zaagsel en plantenresten die niet geschikt zijn voor consumptie, en gaat dus niet ten koste van de voedselvoorziening. Bij brandstof die gehaald wordt uit bijvoorbeeld suikerriet, is dat wel het geval.

ANWB-test winterbanden

Dunlop en Michelin leveren momenteel de beste winterbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest die de ANWB samen met Europese zusterclubs heeft uitgevoerd.

De ANWB testte in totaal 28 winterbanden in de maten 185/65R15T en 225/45R17H.

Alle banden werden anoniem ingekocht en moesten in de test aan uiteenlopende eisen voldoen. Er werd getest op droog en nat wegdek, op sneeuw en op ijs. Ook de duurzaamheid bij hoge snelheid en de slijtvastheid zijn bekeken. Naast deze veiligheidscriteria kwamen ook milieuaspecten als brandstofverbruik (rolweerstand), geluidsproductie (in en buiten de auto) en chemische samenstelling (vrijkomen van schadelijke deeltjes) aan bod.

De ANWB adviseert winterbanden voor iedereen die bij sneeuw of gladheid op pad gaat en voor iedereen die op wintersport gaat. Steeds meer landen kennen een algemene verplichting voor het gebruik van winterbanden of een verplichting bij winterse omstandigheden. Uit de test blijkt dat winterbanden voor een betere grip zorgen, maar dat niet alle winterbanden een even goed resultaat bieden.

Te snel bij wegwerkzaamheden

In de zomermaanden zijn ruim 25.000 automobilisten bekeurd omdat ze op de snelwegen te hard reden bij wegwerkzaamheden. De politie legde voor ongeveer 2 miljoen euro aan boetes op. Het ging voornamelijk om bekeuringen voor overschrijdingen van de maximumsnelheid met 4 - 13 kilometer per uur. De politie deelde de bekeuringen uit tussen 1 juni en 31 augustus.

Het Korps landelijke politiediensten heeft eerder dit jaar afspraken gemaakt om verscherpt toezicht te houden bij werkzaamheden. Juist omdat er dit jaar veel extra werkzaamheden zijn.