Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief september 2007

Netpolis nieuwsbrief september 2007

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Dieven zoeken jonge auto’s
  • Belastingfraude met import tweedehands auto
  • Deelauto rukt steeds verder op
  • ‘Ambulance in aantocht’
  • VVD trekt steun voor kilometerheffing in
  • Plastic auto rijdt 1 op 66
  • Hoger parkeertarief voor ‘vuile’ auto’s 
  • Schade door file 70 miljoen euro hoger dan in 2006
  • Twintig miljoen extra voor schonere dieselauto
  • Top 20 knelpunten snelwegen

Dieven zoeken jonge auto’s

Het aantal gestolen personenauto’s daalt. In het eerste half jaar werden bijna 6.000 auto’s gestolen, 8 procent minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Een aantal merken is populair onder dieven. Dat zijn Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi en Mini. De meest gestolen types zijn de Volkswagen Golf, Ford Escort, en Opel Corsa. En het zijn vooral jonge auto’s die worden gestolen.

Gemiddeld werd ruim de helft van alle gestolen auto’s teruggevonden, maar bij Mini bedroeg dit slechts 24 procent en bij Volkswagen 36 procent. Het aantal diefstallen van lichte bedrijfsauto’s daalde met 18 procent en het aantal gestolen aanhangwagens bleef gelijk. Er werden 15 procent meer trucks ontvreemd en 16 procent meer motorfietsen.

Belastingfraude met import tweedehands auto

Er is een forse toename van import van tweedehands auto’s die gepaard gaat met een aanzienlijke belastingfraude.

Particuliere Nederlanders die auto’s uit het buitenland halen, knoeien met de taxatierapporten waardoor de waarde van de voertuigen tienduizenden euro’s lager uitgevallen. Per voertuig zou enkele duizenden euro’s te weinig bpm zijn afgedragen. Nederland is het enige Europese land waar een auto geen toelatingskeuring hoeft te ondergaan. Het aantal auto’s dat door Nederlanders over de grens is gekocht, is vorig jaar met de helft gestegen. Er werden vooral meer tweedehands auto’s geïmporteerd. Vorig jaar werden ruim 68.000 buitenlandse occasions ingevoerd, tegenover ruim 46.000 in 2005. De meeste voertuigen komen uit Duitsland.

Sinds 1 februari is de Europese wetgeving voor de import van gebruikte voertuigen gewijzigd. De waarde van een in het buitenland gekochte occasion wordt niet langer bepaald door een tabel van de douane, maar wordt vastgesteld aan de hand van een taxatierapport. Met die taxatierapporten zou volop worden gesjoemeld.

Deelauto rukt steeds verder op

Steeds meer Nederlanders ontdekken de deelauto. Inmiddels maken meer dan 20.000 Nederlanders gebruik van ongeveer 1.100 auto's van bedrijven als GreenWheels en ConnectCar. Vooral in de grote steden stijgt de populariteit van de deelauto. Abonnementhouders van een deelauto hebben geen last meer van hoge parkeerkosten of jarenlange wachtlijsten voor een parkeervergunning. De deelauto's staan op vaste gereserveerde parkeerplaatsen in een groot aantal steden. Klanten kunnen 24 uur per dag een auto reserveren via internet of telefoon. De grote aanbieders geven chipkaarten uit, waarmee een gereserveerde auto kan worden geopend. Na afloop van de rit registreert een boordcomputer de gereden kilometers en het aantal uren.

Uit recent onderzoek naar het effect van autodelen in de binnenstad van Amsterdam blijkt dat de parkeerdruk afneemt en dat deelautogebruikers 12 procent minder kilometers rijden met de auto dan mensen met een eigen auto.

‘Ambulance in aantocht’

Studenten van de studie Elektrotechniek aan de Universiteit Twente hebben een systeem ontwikkeld waarbij automobilisten worden geattendeerd op naderende hulpdiensten.

De studenten ontwikkelden een zenderapparaatje waarbij de autoradio automatisch zachter wordt gezet. Het zendertje maakt gebruik van RDS dat tegenwoordig in iedere auto aanwezig is. Het apparaatje dat de studenten hebben bedacht, heeft twee zenders. De eerste zender geeft op alle FM-radiofrequenties een RDS-signaal dat autoradio’s opdraagt tijdelijk over te schakelen naar de frequentie van de tweede zender. Die kan dan het geluid van een sirene, maar ook stilte uitzenden plus een tekst als ‘Ambulance in aantocht’. Is de ambulance voorbij dan ontvangt de autoradio het signaal niet meer en springt de radio terug naar de oorspronkelijk zender.

VVD trekt steun voor kilometerheffing in

De VVD keert zich tegen de kabinetsplannen voor een kilometerheffing. De liberalen waren altijd voor zo’n heffing, die uitgaat van het daadwerkelijke gebruik van een auto, maar ze vinden dat het kabinet zich niet houdt aan de gewenste randvoorwaarden.

De liberalen zagen de heffing als een middel om eerlijker te betalen voor mobiliteit. De vaste lasten, zoals de wegenbelasting, zouden dan worden ingeruild voor betalen per kilometer. Op die manier zou niet het bezit, maar het gebruik van de auto worden belast.

De Tweede Kamer had eerder via een motie drie eisen gesteld aan de invoering van de kilometerheffing. Zo mogen de kosten voor de automobilist per saldo niet stijgen en moeten alle opbrengsten ervan worden geïnvesteerd in infrastructuur. Ook mogen de kosten van het systeem niet meer dan 5 procent van de opbrengsten bedragen.

Volgens de VVD gooit het kabinet die randvoorwaarden overboord. Zo krijgt de automobilist volgens de partij te maken met een belastingverhoging, onder meer omdat de dieselaccijns en de aanschafbelasting BPM fors stijgen. Bovendien geeft het kabinet volgens de VVD geen euro extra uit aan wegen, zodat de files lang zullen blijven.

Plastic auto rijdt 1 op 66

Een Duitse onderneming gaat op grote schaal een auto produceren die 1 op 66 rijdt. De auto is van plastic en de passagiers achterin zitten achterstevoren. Loremo is de naam. De Loremo wordt aangedreven door een tweecilinder turbomotor (20 pk) en haalt snelheden tot 160 km/uur. Het duurt echter wel twintig seconden voordat de 100 km/ uur wordt bereikt.

De carrosseriedelen zijn gemaakt van thermoplastic. Dit materiaal is licht, weer- en krasbestendig en goedkoop. Het chassis weegt slechts 95 kilo en de totale auto niet meer dan 450 kg. Dat is de helft van het gewicht van een Suzuki. De Loremo is 3,84 meter lang en 1,36 meter breed.

Hoger parkeertarief voor ‘vuile’ auto’s 

Parkeertarieven voor ‘vervuilende’ dieselauto’s en grote terreinwagens (SUV’s) worden binnenkort fors verhoogd. Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel dat het voor gemeenten mogelijk moet maken bepaalde auto’s een veel hoger parkeertarief aan te rekenen. 


Gemeenten mogen nu wel zelf de parkeertarieven bepalen, maar die mogen niet gerelateerd zijn aan de ‘milieukenmerken’ van de geparkeerde wagen. De Gemeentewet moet daarom worden aangepast. Als de Tweede Kamer akkoord gaat, worden de nieuwe variabele tarieven zo snel mogelijk ingevoerd. Nieuwe parkeerautomaten maken het mogelijk via het kenteken van de geparkeerde auto gegevens op te vragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De parkeermeter rekent vervolgens een bepaald tarief uit, afhankelijk van de ‘vervuilingsklasse’ van de auto.

Critici van de plannen wijzen er op dat grotere auto’s nu ook al extra moeten betalen, onder meer via de wegenbelasting. Bovendien betwijfelen deskundigen of het verhogen van het parkeertarief voor grote en zware auto’s een meetbaar effect heeft op het milieu: deze auto's zijn vaak veel nieuwer en dus veel schoner.

Schade door file 70 miljoen euro hoger dan in 2006

De schade door filevorming en onderhoud aan het wegennet valt dit jaar ruim 70 miljoen euro hoger uit dan in 2006.

Nu al bedraagt de fileschade ruim 700 miljoen euro, 15 procent hoger dan vorig jaar. De totale schade door wegopbrekingen en files wordt op zo’n miljard euro geschat.

Hoogleraar planologie De Roo wil dat het netwerk van snelwegen opnieuw wordt ingericht. Ook moet er een nieuw openbaar vervoersstelsel komen en een zweeftrein. De hoogleraar noemt het huidige wegenstelsel ‘dramatisch slecht’. De ingrepen die nu worden gedaan, zouden te laat komen. “De onderhoudsmiddelen aan de wegen zijn een kostbaar lapmiddel”, zegt De Roo.

“De filedruk op fatale knooppunten neemt daardoor alleen nog maar toe. Bovendien lost het niets op. Je bestrijdt de symptomen wel, maar niet de oorzaak.” Volgens De Roo zijn extra rijstroken op snelwegen noodzakelijk. “Het ontwikkelen van rijstroken die uitsluitend van A naar B gaan bestrijdt files. Bestemmingsverkeer kan dan op de parallelstrook rijden.”

Twintig miljoen extra voor schonere dieselauto

Het ministerie van VROM stelt 20 miljoen euro extra beschikbaar om de inbouw van roetfilters in oudere dieselpersonenauto’s en -bestelwagens te stimuleren. Daarmee verdubbelt het totale subsidiebudget voor 2007.
De reden is het grote aantal subsidie-aanvragen. Per auto is een bedrag van 500 euro beschikbaar, wat 60 tot 100 procent van de kosten van een roetfilter dekt.

Het plaatsen van een roetfilter is een wapen in de strijd tegen de luchtvervuiling. Een zogenoemd 'retrofit' vermindert de schadelijke uitstoot met 40 procent. Sinds medio 2005 geeft VROM bij de aankoop van een nieuwe dieselauto 600 euro korting op de aanschafbelasting (BPM). In totaal zijn er ruim 125.000 nieuwe dieselauto’s met een roetfilter verkocht. Zo’n filter houdt nagenoeg alle roetdeeltjes tegen. Die kunnen anders tot diep in de longen doordringen en vroegtijdige sterfte veroorzaken.

Top 20 knelpunten snelwegen

Transport en Logistiek Nederland en de verladersorganisatie EVO hebben een top 20 opgesteld van de belangrijkste knelpunten op het snelwegennetwerk.

1) A2 Holendrecht - Oudenrijn
2) A27 Utrecht - Breda
3) A28 Knooppunt Hoevelaken
4) A1 Diemen - Eemnes
5) A2 Zaltbommel - Den Bosch
6) A50 Ewijk - Grijsoord
7) A15 Benelux - Vaanplein
8) A2 Oudenrijn - Everdingen
9) A12 Gouda - Oudenrijn
10) A4 Burgerveen - Leiden
11) A10 Coentunnel
12) A16 Rotterdam - Antwerpen
13) A10 Knooppunt De Nieuwe Meer
14) A20 Knooppunt Kleinpolderplein
15) A16 Terbregseplein
16) A13 Delft - Kleinpolderplein
17) A9 Haarlem - Badhoevedorp
18) A12 Lunetten - Veenendaal
19) A27 Hilversum - Utrecht
20) A20 Gouda - Terbregseplein