Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief september 2008

Netpolis nieuwsbrief september 2008

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Grote kans op schade op parkeerplaatsen
  • Minister wil website met nummers gestolen auto’s
  • Mannen tanken vaker verkeerde brandstof
  • Navigatiefoutje van 50.000 euro
  • Minder doden in verkeer
  • Wegmisbruikers krijgen confronterende straf
  • Auto speelt belangrijke rol in partnerkeuze vrouw
  • EU wil communicerende auto’s
  • Diefstalbestendige kentekenplaten
  • Minder auto’s, meer motoren gestolen
  • 119.000 auto’s rijden zonder APK

Grote kans op schade op parkeerplaatsen

Als u zuinig bent op uw auto, kunt u maar beter de parkeerplaatsen mijden. Daar gebeuren de meeste schades aan auto’s. Dat blijkt uit onderzoek van Reaal Verzekeringen. Vaak wordt de schade veroorzaakt als de auto geparkeerd staat en een andere auto er tegenop rijdt.

Ruim een kwart van de autobezitters heeft in de laatste twaalf maanden een ongelukje gehad. De meeste schade ontstaat doordat de bestuurder “gewoon niet goed had opgelet”. Vooral mannen noemen dit als oorzaak. Vrouwen zeggen eerder dan mannen dat de schade aan hun auto is ontstaan omdat ze boos of verdrietig rondreden. Vrouwen hebben iets minder vaak blikschade dan mannen.

Minister wil website met nummers gestolen auto’s

Wie een auto wil kopen, moet sneller kunnen controleren of het om een gestolen auto gaat. Daartoe moet er een openbaar register op internet komen waarin de chassisnummers van gestolen voertuigen staan. Minister Eurlings van Verkeer laat uitzoeken of zo’n website mogelijk is.

Het is lastiger voor autodieven om met chassisnummers te frauderen dan met kentekenplaten, omdat de nummers zijn ingegraveerd in het metaal. Ook staan de chassisnummers vermeld in de kentekenbewijzen van autobezitters. Na diefstal worden deze nummers centraal geregistreerd. Nu komen kopers vaak pas bij de officiële overschrijving van het voertuig erachter dat het om een gestolen exemplaar gaat. Dat geeft een speciale code aan zodra het chassisnummer wordt ingetoetst waarna de overschrijving wordt geblokkeerd.

Mannen tanken vaker verkeerde brandstof

Uit onderzoek van ING Car Lease blijkt dat mannen vaker verkeerde brandstof tanken dan vrouwen en dat vrouwen vaker hun sleutel in de afgesloten auto laten liggen. Vrouwen roepen twee keer zo vaak als mannen een hulpdienst in voor sleutelkwesties: ze hebben hun sleutel in de afgesloten auto laten liggen, de sleutel is afgebroken of kwijtgeraakt. Mannen doen vakere een beroep op hulpdiensten omdat ze een verkeerde brandstof hebben getankt. Vrouwelijke leaserijders vragen verder vaker de hulpdiensten bij het verwisselen van een wiel. Bij mannelijke automobilisten gaat 35 procent vaker de versnellingsbak of de koppeling kapot.

Navigatiefoutje van 50.000 euro

Een Belg die volledig op zijn autonavigatie vertrouwde, heeft een schade van 50.000 euro veroorzaakt. Hij sloeg af waar dat niet mocht en botste frontaal op een ander voertuig. Beide auto’s konden naar de schroothoop. Het navigatiesysteem had de 72-jarige automobilist opdracht gegeven links af te slaan richting autosnelweg. Hij negeerde daarbij de verbodsborden.

Minder doden in verkeer

Het verkeer wordt steeds veiliger. Er vallen minder slachtoffers en er overlijden steeds minder mensen in het verkeer. Dat blijkt uit een rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, Het Erasmus Medisch Centrum en de stichting Consument en Veiligheid. In de jaren 2001-2003 overleden nog zo’n duizend mensen per jaar in het verkeer, in 2005 was dit aantal gezakt naar 760 personen. Ook het aantal behandelingen na verkeersongevallen op de Spoed Eisende Hulp (SEH) is met 20 procent gedaald.

Mannen zijn vaker het slachtoffer van verkeersongevallen dan vrouwen: bijna driekwart van de dodelijke slachtoffers is man. De meeste verkeersdoden onder kinderen (tot en met 14 jaar) en ouderen (vanaf 75 jaar) vallen onder fietsers. In de tussenliggende leeftijdsgroepen bestaan de meeste slachtoffers uit inzittenden van personenauto’s (46 procent van alle verkeersdoden).

De directe medische kosten als gevolg van verkeersongevallen beliepen in de periode 2001-2005 ongeveer 260 miljoen euro. Daarbij kwamen verzuimkosten van 410 miljoen euro. Inclusief kostenposten als productieverlies en immateriële schade, bedraagt het totaalbedrag 12,3 miljard euro per jaar. Daaronder valt zo’n 125 miljoen euro voor files als gevolg van ongevallen op de weg.

Wegmisbruikers krijgen confronterende straf

Wie een ernstige verkeersovertreding begaat, moet voortaan flink geconfronteerd worden met de mogelijke gevolgen van dit soort rijgedrag. Justitie en Reclassering Nederland willen dat wegpiraten voortaan hun werkstraf verplicht moeten uitvoeren in revalidatiecentra. In eerste instantie gaat het om een lokale proef, maar het is de bedoeling dat de ‘verkeerswerkstraf’ binnen een jaar in heel Nederland wordt uitgevoerd. Het idee achter de straf is dat je ‘verkeersdelinquenten moet confronteren met verkeersslachtoffers’. Dat zou een leerzame werking hebben.

Tijdens de proef wordt ook gekeken of het mogelijk is de wegpiraten in direct contact te brengen met verkeersslachtoffers. Verkeersdelinquenten die een werkstraf krijgen opgelegd, voeren deze nu vaak uit bij zorgcentra, buurthuizen en kinderboerderijen. Justitie en Reclassering Nederland denken dat het meer effect heeft als ze onderhoudswerk gaan uitvoeren in revalidatiecentra.

Auto speelt belangrijke rol in partnerkeuze vrouw

Uit een Engels onderzoek blijkt dat vrouwen de auto van de potentiële partner zwaar laten meetellen in hun keuze. Uit de staat van de auto zegt een vrouw veel te kunnen afleiden over hoe een toekomstige relatie met haar date zou zijn.

Maar liefst 75 procent van de vrouwen zegt wel eens afspraak met iemand te hebben gemaakt omdat ze de auto van de man mooi vond. Aan de andere kant geeft 23 procent aan wel eens een date te hebben afgezegd vanwege zijn auto. Een ander opvallend gegeven is dat 44 procent van de vrouwen zegt veel te kunnen afleiden over de man aan zijn auto. Mannen zijn overigens niet veel beter; veertig procent beoordeelt zijn date op de auto die ze rijdt.

EU wil communicerende auto’s

De Europese Commissie stelt een deel van het Europese radiospectrum vrij om auto’s met elkaar te kunnen laten communiceren. De Commissie wil dat auto’s informatie gaan uitwisselen over bijvoorbeeld verkeersopstoppingen en verraderlijke weersomstandigheden. De Commissie heeft daarover een besluit genomen. ‘Slimme’ communicatiesystemen in auto’s moeten zorgen voor kortere files en minder ongelukken. In 2006 kwamen meer dan 42.000 mensen om het leven in het verkeer in de Europese Unie. Ruim 1,6 miljoen mensen liep verwondingen op bij een verkeersongeval.

Gemiddeld staat er per dag 7.500 kilometer file op de Europese wegen. De gemiddelde Europeaan staat een kwart van zijn tijd in de auto in de file. De Commissie schat dat in 2010 de totale economische schade die wordt veroorzaakt door files zal zijn opgelopen tot 80 miljard euro. De Commissie reserveert één radiofrequentie voor communicatie tussen voertuigen. Zo zouden automobilisten via de ether andere weggebruikers kunnen waarschuwen voor naderende files, gevaarlijke situaties en gladheid op de weg. De verdere uitwerking van het systeem laat de EU over aan de fabrikanten van auto’s en communicatieapparatuur.

Diefstalbestendige kentekenplaten

Verkeersofficier Koos Spee pleit voor het gebruik van kunststof kentekenplaten die afbreken zodra ze van de auto worden afgeschroefd. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt of zulke platen kunnen worden ingevoerd in de strijd tegen valse kentekens.

Regelmatig worden gestolen nummerborden op auto’s geschroefd waarmee wordt getankt zonder te betalen. Van de 35.000 tot 40.000 mensen die wegrijden na het tanken zonder eerst af te rekenen, gebruikt een derde valse kentekens. Omdat de dieven daarmee niet achterhaald kunnen worden, kunnen de pomphouders dan naar hun geld fluiten.

Minder auto’s, meer motoren gestolen

In Nederland worden minder auto’s gestolen. Er worden wel meer motoren ontvreemd. In de eerste helft van dit jaar werden 5.738 personenauto's gestolen, 4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (STAVC). De stichting gaat de oorzaak van het stijgende aantal motordiefstallen analyseren. Met 890 gestolen exemplaren is hun aantal met 9 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar.

In Zeeland, Twente en de Gooi- en Vechtstreek werden juist meer auto’s ontvreemd dan vorig jaar. Vaak gaat het om oudere auto’s. De STAVC vermoedt dat die worden gebruikt voor joyriding. Het populairste merk om te stelen is de Volkswagen. De kans dat een gestolen auto wordt teruggevonden, blijkt toe te nemen naarmate het voertuig ouder is. Van nieuwe auto’s (0 – 3 jaar) duikt maar 40 procent weer op. Wagens van 4 t/m 15 jaar en auto’s vanaf 15 jaar komen in respectievelijk 60 en 80 procent van de gevallen weer boven water.

119.000 auto’s rijden zonder APK

In Nederland rijden honderdduizenden personenauto’s zonder verplichte APK. Dat blijkt uit cijfers van de RDW. Van bijna 119.000 auto’s weet de RDW zeker dat ze ongekeurd rondrijden. Van ruim 460.000 auto’s moet de RDW nog uitzoeken of ze op de weg zijn of dat ze zijn geëxporteerd of op de sloop zijn beland zonder dat dit is doorgegeven.