Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief september 2009

Netpolis nieuwsbrief september 2009

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • KLPD wil verbod op rijdend instellen navigatie
  • Autostoeltjes niet voor ieder kind geschikt
  • Nul procent bijtelling elektrische auto's
  • Minder drank in verkeer
  • Twijfels over drugstest
  • Vrouwen prefereren kleine auto's
  • Intelligentere autogordel in ontwikkeling
  • Overheid investeert in fietssnelwegen
  • 25.000 autoss naar de sloop

KLPD wil verbod op rijdend instellen navigatie

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) wil een verbod op het instellen van navigatiesystemen tijdens het rijden. Hierdoor hoopt het korps preventief op te kunnen treden in de toekomst, wat de verkeersveiligheid ten goede moet komen. De KLPD wil artikel 13 uit de wegenwet weer invoeren. Die zegt dat een bestuurder alles moet doen om zijn auto te besturen. Met het invoeren van die wet hoopt de politie onveilig rijgedrag te kunnen voorkomen. In 1991 werd artikel 13 geschrapt om bestuurders meer zelfstandigheid te geven.

Volgens de politie maken veel bestuurders op een onverantwoorde manier gebruik van die zelfstandigheid. De krant lezen, een banaan eten, navigatiesysteem instellen of de radio instellen: als het aan de KLPD ligt is dat straks verleden tijd. Ook maakt het korps zich zorgen over de steeds bredere toepassingen op mobiele telefoons, zoals surfen op internet en tv-kijken. Dat is nu toegestaan, mits de telefoon in een houder is geplaatst.

Autostoeltjes niet voor ieder kind geschikt

Autostoeltjes zijn niet geschikt voor zeer kleine baby's, voor zieke kinderen en voor kinderen die te vroeg zijn geboren. Deze waarschuwing komt van hoogleraar Van Goudoever. Uit de studie blijkt dat het zuurstofgehalte bij baby’s kan dalen met ruim 5 procent wanneer de kinderen in een autostoeltje zitten of liggen. De zuigeling neemt in zo’n stoeltje namelijk een houding aan waarin het niet goed kan doorademen.

Van Goudoever ziet ‘geen alternatief’ voor autostoeltjes, maar roept op om het gebruik tot het minimale te beperken: “Sommigen rijden zelfs met een pasgeboren kindje naar Italië. Zulke acties raad ik nadrukkelijk af.” Ook geeft de hoogleraar aan dat autostoeltjes niet als slaapplaats gebruikt moeten worden. “De baby slaapt lekker in tijdens het rijden en dan laten ze hem maar in het autostoeltje verder slapen. Dat moet je nooit doen.”

Volgens Van Goudoever is het voor gezonde baby’s niet zo erg een korte tijd in een autostoeltje door te brengen. Maar het kan gevaarlijk zijn voor zeer kwetsbare kindjes. Dat zijn bijvoorbeeld pas geborenen, te vroeg geboren baby’s, kinderen die een hartprobleem hebben, zuigelingen die een kou hebben gevat en baby’s met een griepje.

Nul procent bijtelling elektrische auto’s

Het Ministerie van Financiën werkt aan een voorstel om voor elektrische auto’s de eerste twee jaar geen bijtelling te rekenen. Volgens diverse media maakt de regering met Prinsjesdag bekend dat er in de eerste twee jaar geen bijtelling voor elektrisch aangedreven auto’s geldt. Vanaf het derde jaar gaat de bijtelling naar zeven procent, de helft van het laagste tarief dat nu geldt voor ‘schone’ auto’s. Eerder maakte de overheid al bekend dat er tot 2018 geen BPM betaald hoeft te worden voor elektrische auto’s.

Minder drank in verkeer

In 2008 zat 6,8 procent van de bestuurders met meer dan 0,2 promille alcohol in zijn bloed achter het stuur. In 2006 was dat percentage nog 9,8 procent. Het aandeel zware drinkers is gelijk gebleven. Van de beginnende bestuurders gaat 4,8 procent in de fout, in 2007 was dat nog 5,2 procent. Op vrijdagnacht tussen 2 en 4 uur vinden de meest overtredingen onder de beginnende bestuurders plaats.

Ook valt op dat beginnende bestuurders in de leeftijdsgroep ‘ouder dan 25 jaar’ veel vaker de fout in gaan dan jonge bestuurders. Bij ervaren bestuurders is het aantal overtredingen gedaald van 3,2 naar 2,9 procent. Opvallend is verder dat mannen veel vaker met te veel alcohol op achter het stuur kruipen dan vrouwen. Het aandeel zware drinkers (meer dan 1,3 promille) bleef in 2008 gelijk. De overheid wil voor deze groep een alcoholslot invoeren.

Twijfels over drugstest

De proef met de speekseltest om drugsgebruik onder automobilisten op te sporen is positief verlopen. De Raad van Hoofdcommissarissen van politie pleit daarom voor wettelijk gebruik van de test plus een ‘zero tolerance’-beleid. Volgens de politietop kan iedere agent met de speekseltest binnen enkele minuten zien of een autorijder drugs heeft gebruikt. De Raad beveelt dan ook aan het gebruik van de test wettelijk vast te leggen. Zelfs het gebruik van kleine hoeveelheden drugs wil de Raad strafbaar stellen. Zo’n zero tolerance-beleid in het verkeer zou jaarlijks tachtig levens kunnen redden.

Het Trimbos-instituut stelt vraagtekens bij de haalbaarheid van deze aanbevelingen: “Zo’n speekseltest toont wel aan dat iemand drugs gebruikt heeft, maar niet wanneer en hoeveel.” Zo blijven er bij een regelmatig blower ongeveer tot twee weken na gebruik cannabis-sporen in het bloed, terwijl wetenschappelijk onbekend is hoelang drugssporen in iemands speeksel achterblijven. Met de test kun je dus niet vaststellen of het drugsgebruik van invloed is op het rijgedrag.

De regering moet nog met een standpunt komen.

Vrouwen prefereren kleine auto's

Vrouwelijke automobilisten rijden nu nog het meest in een Opel Corsa. De Volkswagen Golf en Polo nemen de tweede en derde plaats in, zo blijkt uit een analyse die datacentrum RDC van het Nederlandse wagenpark heeft gemaakt. Die top drie wordt echter bedreigd, want vrouwen kopen steeds vaker zuinigere autootjes, zoals de Toyota Aygo, Peugeot 107 en de Citroën C1.

In 2008 stonden in de top tien van meest gekochte auto’s door vrouwen nog vijf auto's uit het A-segment en vijf uit het iets grotere en minder zuinige B-segment. Nu staan er nog maar drie auto’s in uit het B-segment en zeven uit het A-segment. Wat verder opvalt, is dat vrouwen vergeleken met mannen op jongere leeftijd een nieuwe auto aanschaffen. Van alle vrouwen die dit jaar een nieuwe auto kochten, was 40 procent jonger dan 45 jaar, van alle mannen 22 procent. Mannen maken op latere leeftijd wel een inhaalslag. Van alle mannen die in 2009 een nieuwe auto aanschaften was een kwart ouder dan 65 jaar, bij de vrouwen kocht 13 procent na hun 65e een nieuwe auto.

Intelligentere autogordel in ontwikkeling

Onderzoeksinstituut TNO ontwikkelt een intelligentere autogordel. Deze nieuwe riem moet de passagiers van een auto tijdens de milliseconde van de botsing beter beschermen tegen ernstige of zelfs dodelijke verwondingen. De nieuwe gordel houdt onder meer rekening met het gewicht en de afmeting van de passagier op de stoel volgens TNO. “Maar ook met de stand van de stoel en de aard van de botsing. Het maakt bijvoorbeeld verschil of een auto tegen een betonnen muur of een andere auto rijdt.”

TNO verwacht echter dat het nog zo’n tien jaar duurt voordat de intelligente gordel voor consumenten beschikbaar is. Het onderzoeksbureau hoopt over vier jaar het eerste proefmodel klaar te hebben. De huidige driepuntsgordel is nu bezig aan zijn vijftigste jaar. Sinds 1975 zijn bestuurders en passagiers voor in een personenauto verplicht de riem te dragen. Sinds 1990 bestaat die verplichting ook op de achterbank. Volgens het Bureau Verkeershandhaving zouden er 15 verkeersdoden per jaar minder vallen als iedereen een autogordel zou dragen. Toch laat 5 procent van de Nederlanders de gordel achterwege.

Overheid investeert in fietssnelwegen

Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat investeert 25 miljoen euro in fietssnelwegen om zo het fietsgebruik te stimuleren. Eerste pilots wijzen uit dat in stedelijke gebieden zo’n vijf procent van de autoforenzen door aanleg van fietssnelwegen is te verleiden om vaker de fiets te nemen. Vijf fietssnelwegen zijn inmiddels in gebruik en voor de routes Den Haag-Leiden en Arnhem-Nijmegen zijn de plannen nog dit jaar gereed.

Zeven ministeries slaan de handen ineen om het fietsen te stimuleren. Zo komen er bij treinstations 100.000 extra fietsstallingen. En om fietsendiefstal terug te dringen, wordt ingezet op verplichte framenummers per 2011 en het beschikbaar stellen van scanners aan politiekorpsen voor het uitlezen van de anti-diefstalchip.

25.000 auto’s naar de sloop

In het kader van de sloopregeling zijn tot nu toe 24.000 auto’s ingeleverd waarvan er ruim 18.000 inmiddels zijn gesloopt. In bijna 90 procent van de gevallen gaat om het een benzineauto, 10 procent van de ingeleverde voertuigen is een diesel en 1 procent rijdt op gas. 96 procent betreft personenauto’s en 4 procent lichte bedrijfswagens. Een kwart van de kopers schaft een nieuwe auto aan en driekwart een occasion.