Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Nieuwsbrief september 2010

Netpolis nieuwsbrief september 2010

Maandelijks ontvangt u de nieuwsbrief van Netpolis met nieuws en tips voor uw financiële zekerheid.  Stelt u geen prijs meer op toezending van de nieuwsbrief, dan kunt u zich eenvoudig afmelden via de link onderaan deze e-mail.

In deze nieuwsbrief:

  • Nederlanders kopen goedkopere auto's
  • Invoeren occasions goedkoper
  • Provinciale autobelasting mag omhoog
  • Regeling belastingvrije auto's mogelijk aangepast
  • 120, 130 of zelfs 140 kilometer per uur
  • Elektrische auto risico voor hulpverlener
  • Felle concurrentie parkeren Schiphol
  • Draagvlak voor controles

Nederlanders kopen goedkopere auto's

De gemiddelde prijs van nieuwe auto’s in Nederland is dit jaar 6 procent lager ten opzichte van 2009. Dat komt omdat Nederlanders steeds goedkopere auto’s aanschaffen. Particulieren betaalden in het eerste halfjaar van 2010 gemiddeld 17.984 euro voor hun auto. Zakelijke auto’s kosten gemiddeld 27.736 euro.

Tot 2007 stegen de gemiddelde autoprijzen tot 25.294 euro. Aan die prijsstijging kwam een einde door de hoge brandstofprijzen, het milieubewustzijn, fiscale stimuleringsmaatregelen en de crisis. Ook de opkomst van ‘budgetmerken’ als Kia en Dacia speelt mee. In de verkoop top 10 van nieuwe auto’s over het eerste half jaar staan slechts twee modellen die niet in het goedkoopste A- en B-segment vallen.

Invoeren occasions goedkoper

Over occasions die worden ingevoerd vanuit het buitenland hoeft voortaan minder BPM betaald te worden. De belastingdienst moet ervoor zorgen dat de koper zo goedkoop mogelijk uit is bij de berekening van de verschuldigde BPM. Stichting BPM Claim spande een rechtszaak aan omdat de belastingdienst bij het bepalen van de waarde van de auto een eigen indexlijst gebruikt. De waarde die de belastingdienst toekent aan de auto ligt meestal boven de marktwaarde waardoor invoerende handelaren en particulieren te veel BPM betalen.

Nu heeft de rechter bepaald dat de belastingdienst toe moet staan dat er gebruik gemaakt wordt van de waardebepaling die de branche hanteert. Dit betekent in de praktijk dat consumenten gemiddeld 500 euro per auto goedkoper uitzijn, volgens Stichting BPM Claim. Vorig jaar al bepaalde de rechter dat de belastingdienst niet mag uitgaan van de nieuwwaarde van de auto, maar de dagwaarde als uitgangspunt moet nemen bij het berekenen van de BPM.

Provinciale autobelasting mag omhoog

Per 1 april 2011 kunnen de provincies bovenop de motorrijtuigenbelasting maximaal 119,4 procent aan opslag heffen. Dat heeft minister van Financiën De Jager bepaald. Ieder jaar slaan de provincies automobilisten aan met een opslag op de wegenbelasting (of preciezer: op het belastingtarief uit 1995), de zogenaamde opcenten. De jaarlijkse verhoging is wettelijk geregeld. Nu nog kunnen de provincies een toeslag van maximaal 116,7 procent opleggen, vanaf 1 april 2011 wordt dit maximale tarief 119,4 procent. Geen enkele provincie legt dit toptarief op. De tarieven lopen uiteen van 68 tot 95 procent.

Regeling belastingvrije auto’s mogelijk aangepast

De belastingmaatregelen om de aankoop van ‘groene’ auto’s te stimuleren is zo succesvol dat er een begrotingstekort ontstaat. Politici overwegen de populaire maatregel aan te passen of af te schaffen. Sinds begin dit jaar hoeft voor de categorie ‘zeer zuinige auto’s’ geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Daarnaast krijgen kopers BPM-korting. Zakelijke rijders hoeven slechts 14 procent bij hun fiscale inkomen op te tellen.

Volgens de Bovag is inmiddels een op de vijf nieuwe auto’s een belastingvrij model. Het populairst zijn Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1 en de zuinige varianten van de Volkswagen Polo en Fiat Panda. Door het succes van de regeling is de staat al meer dan 34 miljoen euro aan motorrijtuigenbelasting ‘misgelopen’. Daarnaast komt er minder binnen aan BPM en bijtelling voor leaserijders.

In de politiek gaan nu stemmen op om de succesvolle regeling aan te passen. Dat kan betekenen dat autokopers die nu voor een belastingvrij model kiezen, daar volgend jaar weer belasting over moeten gaan betalen.

120, 130 of zelfs 140 kilometer per uur

Een Kamermeerderheid van VVD, PVV en CDA wil dat demissionair minister Eurlings van Verkeer uitzoekt of de maximumsnelheid op onlangs verbrede snelwegen kan worden verhoogd naar 120, 130 of zelfs 140 kilometer per uur.

De drie partijen juichen het toe dat de maximumsnelheid op de verbrede A2 tussen Amsterdam en Utrecht op rustige tijden naar 120 km/uur gaat. CDA-Kamerlid De Rouwe wil op meer wegen een systeem van dynamische snelheden. Ook de VVD en PVV pleiten daarvoor. De partijen zijn dan ook voorstander van een studie naar een hogere maximumsnelheid dan 120 km/uur. De PVV ziet zelfs 140 wel zitten.

Elektrische auto risico voor hulpverlener

Milieuvriendelijke elektrische auto’s kunnen gevaarlijk zijn voor hulpverleners die bijstand verlenen na een ongeluk, zegt het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV).

Autoproducenten proberen er met de nodige veiligheidsmaatregelen voor te zorgen dat elektrisch rijden veilig is, bijvoorbeeld in combinatie met water. Zo kan kortsluiting voorkomen worden door tijdens een verkeersongeluk de accu’s uit te schakelen. Toch zijn de elektrische auto’s niet veilig genoeg volgens het NIFV. “Er zijn altijd risico’s van elektrocutie”, aldus het NIFV. Een werkgroep neemt de risico’s van elektrisch rijden onder de loep.

Felle concurrentie parkeren Schiphol

Wie goedkoop wil parkeren op Schiphol doet er goed aan verder te kijken dan naar de luchthaven zelf. Inmiddels bieden twintig parkeerbedrijven in de buurt lager tarieven aan. Vorig jaar liepen de parkeerinkomsten van Schiphol al met 14 procent terug tot 71 miljoen euro. De concurrentie is dit jaar alleen maar toegenomen met 6 nieuwe parkeerterreinen. Schiphol probeert de concurrentie onder meer te bestrijden door een breed pakket aan parkeerproducten aan te bieden.

Draagvlak voor controles

Automobilisten kunnen zich over het algemeen vinden in alcoholcontroles en controles bij stoplichten. Ook het toezicht op het dragen van de helm en gordels kan hun goedkeuring wegdragen. Over snelheidscontroles, vooral op snelwegen, zijn zij minder te spreken.

Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek in opdracht van het Landelijk Parket Team Verkeer. Zo vindt 99 procent blaastests zinvol. Ruim driekwart vond dat er meer alcoholcontroles moeten komen. Het controleren bij stoplichten kreeg van 92 procent instemming, terwijl inspecties van het dragen van een helm en gordels ook algemene waardering kregen. Snelheidscontroles worden minder gewaardeerd: 70 procent vindt die in het algemeen zinvol, maar slechts 48 procent vindt snelheidscontroles op snelwegen zinvol.