Na drie jaar van aanhoudende premie dalingen, zijn de premies van autoverzekeringen het afgelopen halfjaar weer gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Netpolis onder 20 verzekeringsmaatschappijen die meer dan 85% van de markt bedienen.
In januari 2009 bedroeg de gemiddelde premie voor een autoverzekering nog € 375. Zes maanden later, in augustus, ligt de gemiddelde premie zo’n 5% hoger op € 396. Ondanks dat de verwachting is dat de premiestijging dit jaar zal doorzetten, blijft Netpolis goedkope autoverzekeringen aanbieden op haar site.
Prijzenslag en komst nieuwe partijen
De premiedaling van voorgaande jaren was het gevolg van een prijzenslag door de komst van nieuwe partijen zoals Ditzo, Allsecur en Inshared. Zij wilden marktaandeel veroveren met goedkope autoverzekeringen waarbij vaak fors werd ingeleverd op de marges. Door de economische crisis en de verslechterde financiële situatie zijn de verzekeraars genoodzaakt de premies weer te verhogen.
Goedkoop is vaak duurkoop
Veel consumenten zijn destijds gelokt met een verzekering, die op het eerste oog goedkoop lijkt, maar uiteindelijk duur uitpakt. Dit komt vaak pas tot uitdrukking als de polisvoorwaarden bestudeerd worden. Een duidelijke trend van dit moment is dat veel verzekeraars de no-claimbeschermer afschaffen of tegen een verhoogde premie aanbieden. De vraag is dan of die goedkope autoverzekering voor de klant nog wel interessant is.
Op de site van Netpolis kun je eenvoudig premies en voorwaarden met elkaar vergelijken. Als je een bewuste keuze maakt voor een verzekering is het nog steeds mogelijk om je auto tegen de laagste premie te verzekeren.