De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) wil weten of autoschadeverzekeraars consumenten sturen in hun keuze voor een garage of autoreparateur. Aanleiding voor het onderzoek zijn ‘diverse signalen en klachten van autoschadeherstellers’.
De NMa gaat onderzoeken hoe het staat met een vrije schadestroom en een gestuurde schadestroom. Met dat laatste doelt de NMa op verzekeraars, leasebedrijven of eigenaren van wagenparken die een schadeherstelbedrijf adviseren aan hun klanten of hen stimuleren van een bepaald bedrijf gebruik te maken. De NMa wil meten of de gestuurde omzet afgelopen jaren toe- of afnam.
Verzekeraars zijn dol op schadesturing
Mededingingsspecialist professor Jan Winter is van mening dat verzekeraars van motorrijtuigen ‘dol zijn op schadesturing’. Door de combinatie van marktmacht en sturingsprikkels zou de concurrentie tussen schadeherstelbedrijven volgens hem negatief beïnvloed worden. Het Verbond van Verzekeraars stelt dat de verzekeraars dankzij afspraken met schadeherstelbedrijven op kosten konden besparen, waardoor de premies voor autoverzekeringen daalden.