Veelgestelde vragen Autoverzekeringen

Netpolis biedt je ondersteuning bij het afsluiten van je verzekeringen. In deze rubriek hebben wij de meest voorkomende vragen en antwoorden voor je op een rij gezet. Heb je een vraag die niet in deze rubriek voorkomt, neem dan contact met ons op.

Aanvraag en acceptatie

  • Moet een autoverzekeraar mij altijd accepteren?

    Nee, verzekeraars bepalen zelf of zij iemand accepteren als klant. Het acceptatiebeleid verschilt daarbij per verzekeraar. Wel is er voor mensen die niet door reguliere verzekeraars geaccepteerd worden, een verzekeringsvangnet. De Vereende (voorheen Rialto) verzekert mensen die vanwege een schadeverleden of vanwege veroordelingen (bijvoorbeeld vanwege rijden onder invloed van alcohol) niet bij een andere autoverzekeraar terechtkunnen.

    De premie bij De Vereende is daardoor wel aanzienlijk hoger dan bij reguliere verzekeraars. De Vereende beoordeelt elke situatie afzonderlijk, maar ook zij zijn niet verplicht om iemand te accepteren als verzekerde. Concreet betekent dit meestal dat iemand die ook door De Vereende (Rialto) geweigerd wordt, niet meer aan het gemotoriseerde verkeer mag deelnemen.

  • Betekent Voorlopige dekking dat ik definitief verzekerd ben?

    Via onze site kun je direct een voorlopige dekking aanvragen. Dat betekent dan nog niet dat je definitief als verzekerde bent geaccepteerd. Wel ben je dan in principe verzekerd voor eventuele schade totdat je verzekering definitief is of toch afgewezen wordt.

    De voorlopige dekking kan door de verzekeraar ook weer ingetrokken worden, bijvoorbeeld als blijkt dat er bij de aanvraag onjuiste gegevens zijn opgegeven of als er zaken die van belang zijn voor de verzekering, zijn verzwegen. In dat geval zal de verzekeraar de schade die is ontstaan in de periode van de voorlopige dekking in de meeste gevallen niet vergoeden.

  • Kan ik bij Netpolis mijn verzekering in termijnen betalen?

    Betalen in termijnen is altijd mogelijk bij Netpolis. Bij de meeste verzekeraars kun je kiezen uit betaling per maand of jaar. Soms is het ook mogelijk om per kwartaal of halfjaar te betalen. Uit kostenoverwegingen is bij maand- of kwartaalbetaling wel een machtiging voor automatische afschrijving verplicht.

  • Ik heb een tweede auto voor mijn partner gekocht, deze wil ik ook bij Netpolis verzekeren. Kan dat?

    No-claim korting is persoonlijk en niet overdraagbaar. Om je partner toch van de voordelige Netpolis verzekeringen te laten profiteren, hanteren wij een SuperStartKorting die kan oplopen tot 75%. Speciaal voor een tweede auto krijg je een extra korting. Dat betekent dat je partner zich ook zeer voordelig kan verzekeren bij Netpolis.

    Daarnaast heeft Netpolis een unieke auto verzekering voor het verzekeren van je tweede auto, de AutoErbijPolis. Een speciale verzekering voor de kleinere tweede auto binnen het gezin. De premie voor deze autoverzekering kun je berekenen door het invullen van de gegevens in onze premie calculator.

  • Is een autoverzekering wettelijk verplicht?

    In Nederland ben je wettelijk verplicht om je auto te verzekeren zodra het kenteken op je naam staat. Vanaf het moment dat de auto op naam is gesteld, zijn je gegevens bekend bij het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Je bent dan minimaal verplicht om een WA-dekking voor de auto af te sluiten. Let op: ook als je een auto hebt gekocht en de dealer heeft deze al op naam gezet, dan dien je dus een verzekering voor het voertuig aan te vragen. Ook al staat de auto wellicht nog bij de dealer.

  • Kan ik een autoverzekering afsluiten op naam van mijn ouders?

    Als jongere een autoverzekering afsluiten op naam van je ouders klinkt interessant. Ouders denken vaak ten onrechte dat hun kind kan profiteren van de schadevrije jaren die de ouders hebben opgebouwd. Formeel is dit echter niet mogelijk: als een auto op jouw naam staat, dan mag de autoverzekering in principe alleen door jou persoonlijk worden afgesloten.

    Het is echter wel mogelijk om als jongere bijgeschreven te worden als regelmatige bestuurder op de polis van je ouder(s). Helaas levert dit je bijzonder weinig voordelen op, omdat de premie wordt bepaald op basis van de gegevens van de regelmatige bestuurder. Daarnaast bouw je geen schadevrije jaren op omdat de polis niet op jouw naam staat.

  • Wat is een bonus-malus ladder?

    Met de bonus-malus ladder bepalen verzekeraars hoeveel no-claimkorting je claimt op je basispremie als je een langere tijd zonder schade rijdt. Als je geen schade claimt dan krijg je als beloning een no-claimkorting op je premie. Je positie op de bonus-malus ladder bepaalt hoeveel korting je precies krijgt.

Algemeen

  • Mijn auto is al ergens anders verzekerd. Hoe kan ik mijn huidige verzekering opzeggen?

    Als je bij Netpolis een autoverzekering offerte aanvraagt, ontvang je van ons altijd een opzegformulier voor je huidige verzekering. Je kunt dit formulier gebruiken om de verzekering bij je huidige verzekeraar te beëindigen.

  • Mijn auto verzekeren via internet, is dat betrouwbaar?

    Netpolis is een regulier assurantiekantoor, dat er in 1998 voor heeft gekozen optimaal gebruik te maken van internet. Die keuze levert je in verreweg de meeste gevallen een aanzienlijk lagere premie op. Bovendien is verzekeren via internet op de Netpolis-manier veel sneller en efficiënter. Je auto verzekeren via Netpolis is goedkoper en efficiënter, maar net zo betrouwbaar als bij elke andere professionele assurantie-adviseur. Netpolis werkt samen met grote gerenommeerde Nederlandse verzekeraars en is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Netpolis is onafhankelijk. Je kunt ons te allen tijde aanspreken op onze dienstverlening en service. Heb je vragen of een klacht, dan kun je ons altijd bereiken. Bovendien is Netpolis aangesloten bij het Klachteninstituut Verzekeringen.

  • Betalen jongeren meer voor een autoverzekering bij Netpolis?

    De premie voor een autoverzekering wordt bepaald door een aantal factoren. Eén daarvan is de leeftijd en rij ervaring. Het kan dus zijn dat je als jongere meer betaalt voor je verzekering, maar het grote voordeel is wel dat je al op jonge leeftijd begint met het opbouwen van schadevrije jaren. Als je daarna een aantal jaren zonder schade rijdt loopt je korting snel op.

    Wil je tips om geld te besparen en precies weten hoeveel jij kunt besparen op je jongeren of studenten autoverzekering? Lees dan onze speciale pagina met tips en bereken je premie.

  • In welke landen is mijn autoverzekering geldig?

    Je autoverzekering is geldig in alle landen van Europa en de landen die grenzen aan de Middellandse Zee. Op de bij de polis geleverde Groene Kaart staat exact aangegeven voor welke landen de verzekering wel dekking biedt en voor welke landen niet. Als je twijfelt kijk dan altijd eerst op de Groene Kaart.

  • Hoeveel schadevrije jaren heb ik bij mijn huidige verzekeraar?

    Het aantal schadevrije jaren is in de regel niet gelijk aan je Bonus-Malus (BM) trede. De berekening en vaststelling van het aantal schadevrije jaren verschilt per verzekeraar. Je kunt daarom het beste contact opnemen met je huidige verzekeraar of tussenpersoon. Alleen zij kunnen het juiste aantal schadevrije jaren doorgeven.

  • Waarom verhogen sommige autoverzekeraars hun premie ineens zo fors?

    De premie die autoverzekeraars berekenen, is afhankelijk van het schadebedrag dat zij jaarlijks moeten uitkeren. Doorgaans kunnen verzekeraars een goede inschatting maken van het uit te keren schadebedrag over een bepaalde periode, en stijgt de premie minimaal. Maar soms kan het aantal schadegevallen een tijd lang hoog zijn, bijvoorbeeld vanwege extreme weersomstandigheden, en dan is een forse premieverhoging soms noodzakelijk.

    Overigens doet Netpolis uitsluitend zaken met gerenommeerde verzekeraars die hebben bewezen een gematigd premiebeleid te voeren. Het is daarom altijd verstandig je autoverkering jaarlijks te vergelijken.

  • Is het verstandig om mijn verzekering jaarlijks te vergelijken?

    Ja, over het algemeen kan het een goed idee zijn om jaarlijks je verzekeringen te vergelijken. Autoverzekeringspremies kunnen jaarlijks veranderen, en verzekeringsmaatschappijen passen regelmatig hun tarieven aan. Door je autoverzekering jaarlijks te vergelijken, kun je mogelijk een goedkopere polis vinden die beter bij je past.

    Ook kunnen je persoonlijke omstandigheden veranderen, zoals het aantal gereden kilometers of de gewenste dekking. Zelfs een verhuizing kan invloed hebben op je premie. Door je verzekering te herzien, kun je ervoor zorgen dat je de juiste dekking hebt voor je huidige situatie. En niet alleen de prijs, maar ook de klantenservice en tevredenheid van je huidige aanbieder zijn belangrijk. Door jaarlijks te evalueren, kun je ervaringen van andere klanten meenemen in je beslissing.

  • Wie controleert verzekering, APK en motorrijtuigenbelasting?

    Als je een auto of motor op je naam heeft staan, dan zijn er een aantal verplichtingen waar jij en het voertuig aan moeten voldoen. Ten eerste moet het voertuig verzekerd zijn tegen schade waarvoor je Wettelijk Aansprakelijk bent (WA), de auto moet een Algemene Periodieke Keuring (APK) hebben doorstaan (als deze meer dan drie jaar oud is en je bent motorrijtuigenbelasting verschuldigd).

    De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleert of het voertuig verzekerd is en of je auto APK-gekeurd is. Als je niet voldoet aan deze twee verplichtingen, kun je een forse boete tegemoet zien. Zonder geldige APK levert een boete van 75 euro op, onverzekerd rijden kost je 320 euro. Op de website van de RDW (www.rdw.nl) kunt je je eigen voertuiggegevens inzien door het kenteken in te voeren. Je ziet daar ook de vervaldatum van de APK.

    Als je een auto op naam zet, sta je direct geregistreerd bij de Belastingdienst en dien je motorrijtuigenbelasting te betalen. De hoogte van het belastingbedrag is onder meer afhankelijk van het gewicht van de auto. Betaal je niet (op tijd), dan legt de Belastingdienst stevige boetes op.

  • Welke factoren bepalen de hoogte van de autopremie?

    Onderstaande factoren zijn onder andere bepalend voor de hoogte van de premie. Benieuwd naar de exacte premie? Bereken dan je auto premie.

    • de leeftijd van de bestuurder
    • het schadeverleden van de bestuurder
    • het merk, model en type van de auto
    • het gewicht van de auto
    • de aard van het gebruik (zakelijk of privé gebruik)
    • het kilometers dat je jaarlijks rijdt
    • de regio waar de verzekerde woont
  • Wat is het Roydata systeem?

    Met ingang van september 2007 is het Roy-data systeem door alle Nederlandse verzekeraars in gebruik genomen. Dit landelijke systeem verzamelt van alle automobilisten de schadevrije jaren. Het systeem heeft betrekking op auto's, bestelauto's, kampeerauto's., motoren en bromfietsen en kan door alle verzekeraars worden ingezien. Bij het wisselen van verzekeraar hoeft je de papieren royementsverklaring niet meer door te sturen naar de nieuwe verzekeraar, je schadevrije jaren worden voortaan automatisch overgenomen.

  • Wat is een bonusmalus (BM) ladder?

    Een bonusmalus ladder is een systeem dat verzekeraars gebruiken om de premiekorting of –toeslag te berekenen op basis van het aantal schadevrije jaren. Elk jaar dat je geen schade claimt, stijg je een trede op de ladder. Daarmee stijgt doorgaans ook het kortingspercentage.

    Claim je wel schade, dan val je één of meer tredes terug en dat leidt automatisch tot een lagere korting. Bij de meeste verzekeraars val je, als je bovenaan de ladder staat, bij de eerste geclaimde schade, niet direct terug in korting.

    In de afgelopen jaren heeft de zogenaamde no-claimbeschermer een grote vlucht genomen. Deze beschermt je, tegen een relatief lage jaarpremie, tegen terugval in no-claim korting., ook als je nog geen maximale bonus-malus korting hebt. Netpolis biedt bij diverse producten de mogelijkheid om de noclaimbeschermer mee te verzekeren.

    Het exacte kortingspercentage per trede en het aantal tredes dat je terugvalt bij schade, kan bij elke verzekeraar anders zijn. Je kunt het systeem dat voor jouw verzekering geldt terugvinden in uw polisvoorwaarden.

Dekking

  • Dekt een Allrisk verzekering letterlijk elk risico dat een bestuurder loopt?

    De naam ‘all-risk’ is niet helemaal terecht en kan voor verwarring zorgen. Ook op een WA Volledig Casco autoverzekering zijn niet alle schadeoorzaken gedekt. Er zijn een aantal uitsluitingen. Veelvoorkomend zijn:

    • de bestuurder heeft geen rijbevoegdheid
    • bij opzettelijk veroorzaakte schade
    • bij gebruik van het voertuig voor verhuur, bedrijfsmatig vervoer van personen of voor andere doeleinden dan in de polis genoemd
    • schade als gevolg van slijtage, roestvorming of van constructiefouten (in het laatste geval kan de leverancier of producent van de auto uiteraard wel aansprakelijk zijn)
    • bij rijden onder invloed van alcoholische drank of enig ander bedwelmend of opwekkend middel.

    Raadpleeg de polisvoorwaarden voor de exacte uitsluitingen die voor jouw verzekering gelden.

  • Als ik All-risk verzekerd ben, heeft een ongevallen inzittenden verzekering dan wel zin?

    Ja, een ongevallen inzittendenverzekering biedt een extra dekking. Als een ongeval heeft plaatsgevonden en één van je inzittenden heeft bijvoorbeeld letsel, zoals in de polis is omschreven, dan keert de ongevallenverzekering een vooraf afgesproken bedrag uit. Zo zijn je inzittenden financieel extra beschermd. Een volledig overzicht van de dekking vind je in de polisvoorwaarden

  • Welke soorten autoverzekeringen zijn er eigenlijk?

    Er zijn vele verschillende varianten autoverzekeringen, die ook weer per verzekeringsmaatschappij kunnen verschillen. Maar in de basis zijn er drie hoofdsoorten motorvoertuigenverzekering: WA-verzekering, WA-plusverzekering of een WA-cascoverzekering. Die laatste wordt ook wel allrisk-verzekering genoemd.

    Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) dekt de schade die je met een auto veroorzaakt en waarvoor je aansprakelijk bent. Schade aan het motorrijtuig, aan jezelf of aan je goederen vallen niet onder de WA-verzekering. Schade van andere inzittenden weer wel.

    Een WA Beperkt Casco verzekering (ook bekend als WA-plusverzekering) dekt het aansprakelijkheidsrisico, en daarnaast onder andere de schade aan het motorrijtuig als gevolg van brand en blikseminslag, diefstal, joy riding, verduistering en inbraak.

    Een WA Volledig Casco-verzekering (allrisk-verzekering) vergoedt niet alleen de schade die je met een voertuig bij anderen veroorzaakt hebt, maar ook de schade aan je eigen auto of motor.

  • Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een WA-verzekering?

    Een WA-verzekering (wettelijke aansprakelijkheid) dekt de schade die je met een auto veroorzaakt en waarvoor je aansprakelijk bent. Ook wordt de schade vergoed die veroorzaakt is door goederen die met je auto zijn vervoerd, bijvoorbeeld goederen die van de imperiaal zijn gevallen.

    Schade aan het motorrijtuig, aan jezelf of aan goederen vallen niet onder de WA-verzekering. Schade van andere inzittenden weer wel. De WA-verzekering is een wettelijk verplichte verzekering waarover iedere autobezitter dient te beschikken.

    Let op: een WA - autoverzekering is exclusief een dekking voor verhaalsbijstand. Dit betekent dat je geen recht heeft op (juridische) bijstand bij het verhalen van eventuele schade aan je auto op degene die voor de schade aansprakelijk is. De verhaalsbijstandverzekering is een aanvullende verzekering die bijstand biedt bij het verhaal van de schade aan het verzekerde motorrijtuig, het vaststellen en verhalen van eventuele waardevermindering en vergoedt zo nodig de kosten van een door de verzekeraar in te schakelen advocaat. Het is daarom altijd verstandig deze dekking aanvullend af te sluiten samen met je autoverzekering.

  • Is een WA Beperkt Casco verzekering de juiste keuze voor een auto ouder dan 4 jaar

    Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Een WA Beperkt Casco-verzekering is echt een tussenvorm tussen een WA-verzekering en een Allrisk-verzekering. De extra dekking die je hebt bovenop een WA-verzekering is beperkt, de premie is wel hoger.

    Aan de andere kant kan een auto van vier jaar of ouder nog een hoge waarde hebben en een schade kan dus een flinke kostenpost betekenen. Welke verzekering voor jou de juiste keuze is, hangt af van een aantal factoren zoals de dagwaarde van de auto, je eigen financiële positie en je opgebouwde no-claimkorting. Alleen jijzelf kunt dus de juiste keuze maken.

  • Is het verstandig om een verhaalsbijstandsverzekering af te sluiten?

    Een autoverzekering (WA, WA Beperkt of WA Volledig Casco) is exclusief een dekking voor verhaalsbijstand. Dit betekent dat je geen recht hebt op (juridische) bijstand bij het verhalen van eventuele schade aan je auto op degene die voor de schade aansprakelijk is.

    De verhaalsbijstandverzekering is een aanvullende verzekering die bijstand biedt bij het verhaal van de schade aan het verzekerde motorrijtuig, het vaststellen en verhalen van eventuele waardevermindering en vergoedt zo nodig de kosten van een door de verzekeraar in te schakelen advocaat. Een verhaalsbijstandverzekering via Netpolis is erg voordelig, de kosten zie je tijdens het aanvragen van de offerte.

  • Kan ik bij mijn Netpolis autoverzekering een noclaim beschermer afsluiten?

    Bij Netpolis kun je bij een aantal autoverzekeringen een no-claimbeschermer afsluiten. Met de noclaim beschermer kun je één keer per verzekeringsjaar een schade claimen op de verzekering, zonder dat dit ten koste gaat van de opgebouwde no-claimkorting. De kosten van de noclaim beschermer worden vermeld bij het aanvragen van een offerte. De Noclaim beschermer is een perfecte aanvulling op je autoverzekering bij Netpolis.

    Voorbeeld: Een vrouw uit Appelscha heeft in 2015 een Kia Sorento gekocht voor 34.500 euro. Begin van dit jaar kreeg de vrouw een aanrijding met een andere auto, waarbij de schade aan de auto aanzienlijk was. Gelukkig had de vrouw een autoverzekering met noclaim beschermer afgesloten.

    De vrouw had 1 schadevrije jaar en 70% no-claim korting opgebouwd. Haar premie blijft volgend jaar gelijk omdat ze geen terugval heeft door de no-claimbeschermer. Had ze de no-claimbeschermer niet gehad, dan was ze naar 55% no-claim terug gevallen en zou het haar 3 jaar kosten om weer op de oude no-claim korting van 70% uit te komen. De besparing kan hiermee oplopen tot wel honderden euro's per jaar.

Overstappen

  • Kan ik makkelijk overstappen als ik niet tevreden ben over mijn huidige verzekeringsmaatschappij?

    Als je een verzekering afsluit, ga je in de meeste gevallen een overeenkomst aan van één jaar. Na dat jaar kun je doorgaans je verzekering zonder problemen opzeggen. Wel moet je meestal je opzegging bij de verzekeringsmaatschappij op tijd melden, meestal minimaal een maand voor de vervaldatum. Op je polisovereenkomst vind je daar meer informatie over.

    Tussentijds opzeggen is vaak niet mogelijk. Bij een autoverzekering kun je de verzekering uiteraard wel beëindigen als de verzekerde auto niet meer in je bezit is, bijvoorbeeld omdat je deze verkocht of afgevoerd hebt.

  • Behoud ik mijn huidige no-claimkorting als ik een nieuwe verzekering afsluit?

    Elke verzekeraar hanteert een eigen no-claimtabel. Er kunnen daarom kortingsverschillen van toepassing zijn tussen verschillende verzekeraars. Als basis voor de kortingsberekening wordt het aantal schadevrije jaren bij je huidige verzekering genomen.

    Netpolis biedt hoge kortingen, ook als je weinig of nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd. Een offerte aanvragen is dus altijd zinvol.

Schade

  • Wat doet een schade-expert?

    Een schade-expert is een onafhankelijke deskundige die door een verzekeringsmaatschappij wordt ingeschakeld om de hoogte van het schadebedrag vast te stellen. Een schade-expert komt doorgaans alleen bij grote schadebedragen (in de regel vanaf € 750,-) daadwerkelijk de schade bekijken. Bij kleine schades wordt het schadebedrag doorgaans vergoed op basis van de originele reparatienota’s. Sommige experts zijn gespecialiseerd in voertuigschade, anderen in bijvoorbeeld letselschade.

  • Wat moet ik doen als ik schade heb?

    In geval van schade dien je altijd, samen met de tegenpartij, een Europees Schadeformulier volledig in te vullen en te ondertekenen. Je dient dan later de achterzijde van het formulier volledig in te vullen en daarna aan ons toe te sturen. Dit mag per post of per e-mail.

    Als de tegenpartij aansprakelijk is voor de schade, en je hebt een verhaalsbijstand dekking of een WA Volledig Casco verzekering, dan zal de verzekeraar proberen de schade voor je te verhalen. Wij vragen je in dat geval het speciale schadeaangifte formulier op de site in te vullen. Netpolis schakelt dan direct een expert in.

  • Ik ben Allrisk (WA Volledig Casco) verzekerd. Ben ik toch mijn eigen risico kwijt als ik word aangereden?

    Als je All-risk (WA Volledig Casco) bent verzekerd en je hebt schade die veroorzaakt is door een ander, wordt in eerste instantie wel het eigen-risico bedrag ingehouden op het uitgekeerde schadebedrag (of je moet in eerste instantie het eigen-risico aan het schadeherstelbedrijf betalen). Als je verzekeringsmaatschappij vervolgens de schade heeft verhaald bij de verzekeraar van de tegenpartij, ontvangt je het eigen-risicobedrag weer terug.

  • Hoe snel beoordeelt een schade-expert de schade?

    Wanneer Netpolis je schademelding ontvangt, en er moet een expert worden ingeschakeld, dan zal de expert doorgaans binnen één werkdag de schade vaststellen. Dit kan alleen als wij de melding op werkdagen voor 12:00 uur 's morgens hebben ontvangen.

    Geef je de schade in het weekend door, dan duurt het 2 werkdagen; 1 voor de verwerking van de melding en 1 voor de daadwerkelijke expertise.

  • Waar kan ik schade aan mijn voertuig melden?

    Het is belangrijk dat je schade zo snel mogelijk meldt, mede voor een eventuele expertise. Bij een melding voor 12:00 uur op werkdagen kan de expert reeds de volgende werkdag de schade opnemen. Je kunt schade melden via de rubriek Schademelding op onze website.

    Vul bij schade daarnaast altijd het Europees schadeformulier in en laat deze, voor zover van toepassing, ook door de tegenpartij ondertekenen. Als je niet in het bezit bent van een Europees Schadeformulier kun je deze downloaden van onze site.

  • Met wie moet ik contact opnemen voor hulp bij een ongeval

    Bij een ongeval wordt u snel en professioneel geholpen door erkende hulpverleners. Op je groene kaart staat het telefoonnummer van de alarmcentrale van je verzekeraar. Deze centrale is 24 uur per dag bereikbaar en biedt professionele hulp bij een ongeval.

  • Als ik alleen WA-verzekerd ben, wat doet Netpolis dan voor mij bij schade?

    Netpolis adviseert om bij elke autoverzekering een verhaalsbijstandverzekering af te sluiten. Bij een aanrijding buiten je schuld zal de verzekeraar op basis van deze aanvullende dekking de verhaalsactie op zich nemen, en trachten de schade voor je te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij.

    Indien je bij de aanvraag van je verzekering ervoor hebt gekozen om geen verhaalsbijstandverzekering af te sluiten, dan dien je zelf de schade op de tegenpartij te verhalen. Het is dus sterk aan te raden gebruik te maken van de goedkope verhaalsbijstand dekking van Netpolis.

  • Wat moet ik doen als mijn schade is veroorzaakt door een onbekende dader?

    Wanneer je voertuig All-risk (WA+Volledig Casco) verzekerd is, kun je de schade uiteraard gewoon claimen. Wel heeft dat gevolgen voor je positie op de bonusmalus-ladder. Bereken dus van tevoren of je claim je niet meer korting kost, dan je in totaal vergoed krijgt.

    In sommige gevallen kun je een beroep doen op het Waarborgfonds. Dit fonds is speciaal in het leven geroepen voor schades die veroorzaakt zijn door onbekenden of door onverzekerden. Het Waarborgfonds stelt wel strenge voorwaarden aan een eventuele vergoeding van de schade. In veel gevallen wordt een beroep op het fonds dan ook afgewezen. Meer informatie over het Waarborgfonds en de voorwaarden om een claim in te dienen vind je op de website van het fonds waarborgfonds.vereende.nl.

Verzekering beëindigen

  • Hoe kan ik mijn autoverzekering opzeggen?

    Er zijn twee aanleidingen om je autoverzekering te beëindigen:

    1. Je hebt je auto of motor verkocht
      Op het moment dat je de auto of motor verkoopt ontvang je een vrijwaringsbewijs. Indien je de verzekering wilt beëindigen of opschorten (het tijdelijk 'bevriezen' van de verzekering) dient dit schriftelijk aan Netpolis te gebeuren, waarbij je een kopie van het vrijwaringsbewijs dient bij te voegen. Je schrijven stuurt je aan:

      Administratie Netpolis
      t.a.v. afdeling Royement
      Postbus 6740
      6503 GE Nijmegen
      Per e-mail mag natuurlijk ook naar post@netpolis.nl

      Indien er binnen een termijn van maximaal 3 jaar weer een auto wordt aangeschaft, die ook bij Netpolis zal worden verzekerd, is het wellicht verstandiger om de polis op te schorten. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Je kunt dan, indien je een nieuw voertuig aanschaft, de verzekering bij Netpolis opnieuw activeren. Je kunt de gegevens van de nieuwe auto te zijner tijd doorgeven middels ons mutatieformulier.
      .
    2. Beëindiging per contractsvervaldatum
      Het opzeggen van de verzekering van het voertuig kan ook per contractsvervaldatum van de polis, met inachtname van de opzegtermijn zoals vermeld in de polisvoorwaarden. De opzegging dient schriftelijk aan Netpolis te gebeuren. De contractsvervaldatum van je verzekering vind je rechtsboven op het polisblad.
  • Geeft Netpolis ook een royementsverklaring (bonus-malus) af?

    Vanzelfsprekend geven de verzekeraars waarmee Netpolis samenwerkt een royementsverklaring af bij het beëindigen van je verzekering. Voor elk jaar dat je verzekerd bent en schadevrij rijdt, bouw je één schadevrij jaar op, mits je polis een Bonus-malus regeling heeft.

    Als je een nieuwe klant bent bij Netpolis, dan gelden de schadevrije jaren die je bij een andere verzekering hebt opgebouwd uiteraard ook bij ons. Daarvoor moet je wel de royementsverklaring (ook wel BM-verklaring) van je vorige verzekeraar overleggen. Dit dient het originele document te zijn, en dit mag niet ouder zijn dan 3 jaar.

    Vanaf september 2007 is het niet meer nodig een Bonus-malus verklaring in te sturen bij het afsluiten van een nieuwe verzekering. Met ingang van deze datum is het Roy-data systeem door alle Nederlandse verzekeraars in gebruik genomen. Dit landelijke systeem verzamelt van alle automobilisten de schadevrije jaren. Voor consumenten geeft het systeem aanzienlijk meer gemak; bij het wisselen van verzekeraar hoef je de papieren royementsverklaring niet meer door te sturen naar de nieuwe verzekeraar.

  • Krijg ik bij tussentijdse verkoop van mijn auto altijd de teveel betaalde premie terugbetaald?

    Ja. Wel worden er bij tussentijdse beëindiging in verband met verkoop royementskosten in rekening gebracht door de verzekeraar. Zie daarvoor ook uw polisvoorwaarden.

    Indien er binnen een termijn van maximaal 3 jaar weer een auto wordt aangeschaft, die ook bij Netpolis zal worden verzekerd, is het wellicht verstandiger om de polis op te schorten (het tijdelijk 'bevriezen' van de verzekering). Hieraan zijn geen kosten verbonden. Je kunt dan, indien je een nieuw voertuig aanschaft, de verzekering bij Netpolis opnieuw activeren. Je kunt de gegevens van de nieuwe auto te zijner tijd doorgeven middels ons mutatieformulier.

  • Wat is het opschorten van een verzekering?

    Bij verkoop van je voertuig heb je twee mogelijkheden: je kunt de polis royeren of opschorten. Bij een royement van de polis wordt deze geheel beëindigd. Gedeeltes van schadevrije jaren die je hebt opgebouwd gaan dan verloren. Daarnaast worden er royementskosten in rekening gebracht. Je krijgt premie restitutie voor het teveel betaalde bedrag.

    Als je de polis opschort dan wordt deze 'bevroren'. De teveel betaalde premie wordt dan gereserveerd en verrekend wanneer je weer een nieuw voertuig op de polis verzekert. Er worden in dit geval geen kosten in rekening gebracht en de opbouw van schadevrije jaren gaat na het hervatten van de verzekering ononderbroken door. Opschorting is mogelijk gedurende maximaal drie jaar. Opschorting kun je doorgeven via het online mutatieformulier is dus in veel gevallen gunstiger dan het royeren van de polis.

Bereken je voordeel:
Postcode
Huisnr
Toevoeging
Geboortedatum
Kamer van Koophandel 02073737 AFM Wft vergunning 12011322 KiFiD Aangesloten bij het KiFiD
Netpolis.nl maakt gebruik van cookies

Om onze website te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Kies hieronder welke cookies we mogen plaatsen. Onze noodzakelijke cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Wil je de beste ervaring? Kies dan voor alle cookies. Meer informatie vind je in onze cookie policy.