Goedkope autoverzekering Familie auto verzekeren Autoverzekeringen
Hoeveel kun jij besparen?

Bereken eenvoudig wat jij kunt besparen op je autoverzekering. Vul je kenteken in, bereken je premie en maak de vergelijking!

 >   >  Onderzoek: Rijgedrag, Boetes en schademelding jongeren

Onderzoek rijgedrag, boetes per automerk en schademelding jongeren

Netpolis laat dit jaar een aantal onderzoeken onder automobilisten uitvoeren. Het eerste onderzoek legde de verschillen in rijgedrag van mannen en vrouwen bloot. Het tweede onderzoek ging over het aantal en soort boetes dat uitgeschreven wordt. Het derde onderzoek is zojuist afgerond en gaat over of jongeren contactgegevens achterlaten nadat zij schade toegebracht aan een onbeheerde auto. Direct op zoek naar een voordelige autoverzekering? Bekijk snel onze goedkope autoverzekeringen . Ook jongeren zijn bij Netpolis aan het goede adres, bekijk de gunstige voorwaarden voor autoverzekering voor jongeren eens.


Het rijgedrag van mannen en vrouwen is een onderwerp waar vaak stof over opwaait. Vrijwel iedereen heeft wel een mening over het vooroordeel dat mannen beter auto kunnen rijden dan vrouwen: of men is het er roerend mee eens, of totaal niet.

In een onderzoek onder 1.081 automobilisten dat recent in opdracht van Netpolis uitgevoerd is aan mannelijke en vrouwelijke bestuurders gevraagd hoe zij hun rijstijl zien en hoe zij die stijl beoordelen ten opzichte van hun partner. Vrouwen hebben misschien een slechter ruimtelijk vermogen dan mannen, maar hebben ze dat idee zelf ook? Of speelt het eeuwige vooroordeel misschien mee in hoe vrouwen hun eigen rijstijl beoordelen? En rijden vrouwen misschien slechter als hun mannelijke partner naast hen zit?

Mannen vinden dat ze beter rijden dan vrouwen

Mannen rijden beter dan vrouwen

Uit het onderzoek blijkt dat 66% van de mannen vindt dat ze beter rijden dan hun partners terwijl maar 44% van de vrouwen deze mening is toegedaan. Gemiddeld genomen vindt 57% van alle Nederlandse automobilisten dat hij/zij beter is in het autorijden dan hun partner.

Mannen zijn dus vooral overtuigd van de kwaliteit van hun eigen rijstijl ten opzichte van die van hun vrouw, al is ook een groot deel van de vrouwen van mening dat ze beter rijden dan hun mannen.

Wie parkeert wie in?

Wie parkeert beter

Bij de vraag of mensen hun partner het liefst voor hen laten inparkeren, blijkt er een groot verschil tussen de seksen. Slechts 5% van de mannen antwoordt ‘ja’ terwijl 31% van de dames het inderdaad fijn vindt om het inparkeren te delegeren.

Evenveel bemoeienis onderweg

Bemoeienis onderweg

Gemiddeld heeft 30% van de ondervraagde automobilisten een partner die zich met zijn of haar rijstijl bemoeit, maar hier is er geen aanzienlijk verschil tussen de seksen te zien. Klaarblijkelijk hebben mannen en vrouwen evenveel last van de bemoeienis door hun partner.

Vrouwen rijden liever alleen

Vrouwen rijden liever alleen

Opvallend is het dat op de stelling ‘Ik rijd beter als ik alleen in de auto zit’ wel verschillend wordt gereageerd door mannen (24%) en vrouwen (38%). Ondanks dat ze dus even vaak bemoeienis ondervinden, vinden mannen het schijnbaar minder erg om hun vrouw te horen klagen over hun rijstijl. Wellicht dat dat komt omdat mannen meer van mening zijn dat er niks mis is met hun rijvaardigheid.

Een kwart ruziet weleens in de auto

Ruzie in de auto

Bemoeienis vindt ongeveer even vaak plaats, zo ook de ruzies in de auto. Met 78% geven iets meer vrouwen hier weleens last van te hebben dan mannen (75%). Favoriete onderwerpen om over te kibbelen zijn rijstijl (11%) en navigatie (10%). 4% van de ruzies gaat over andere zaken.



Onderzoek naar verkeersovertredingen: Audi-rijders meest beboet, Kia-rijders het braafst

Als je als automobilist deelneemt aan het verkeer loop je het risico dat je op een gegeven moment de regels - al dan niet onbewust - overtreedt. Mogelijk pijnlijk financieel gevolg: een boete. Er zijn talloze soorten boetes die een automobilist kan ontvangen, maar wélke verkeersovertredingen komen het meeste voor? En is er een relatie te leggen tussen het automerk en het aantal én soort verkeersovertredingen en boetes?

Boetes Audi Kia

In een onafhankelijk - in opdracht van Netpolis - onderzoek onder ruim 1.000 automobilisten dat onlangs is uitgevoerd onder mannelijke en vrouwelijke bestuurders, is gevraagd hoeveel boetes zij jaarlijks ontvangen én voor welke verkeersovertredingen deze groep op de bon is geslingerd.

Soorten verkeersovertredingen per automerk (Audi – Mercedes)

Boetes per merk

Soorten verkeersovertredingen per automerk (Mitsubishi - Volvo)

Soorten overtredingen per merk

Het onderzoekt heeft een aantal opvallende uitkomsten. Wij bespreken  de meest in het oog springende resultaten.

Audi-rijders het meest op de bon voor snelheidsovertredingen

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat boetes voor te snel rijden het meeste voorkomen. Enkele interessante wetenswaardigheden: Er is een 100% score voor Audi-rijders. Met andere woorden: zij hebben allemaal wel eens een boete voor te snel rijden gehad. Uit het onderzoek blijkt dat de collega bestuurders - van het eveneens Duitse merk - Opel het minste aantal snelheid boetes ontvangen. Opel-rijders hebben hun rechtervoet kennelijk, op de juiste momenten, het beste onder controle.

Door rood licht

Audi-rijders hebben ook het meeste moeite met het stoppen voor een rood stoplicht. Bijna de helft (45%) van deze groep heeft wel eens door een rood licht gereden. Mercedes-rijders houden zich het beste  aan de stoplichtregels; slechts 5% heeft aangegeven wel eens door een roodlicht te hebben gereden. Ofwel: Audi-rijders ontvangen 9x zo vaak een boete dan Mercedes-rijders.

Kia-rijders zijn het braafst

Bestuurders van het Koreaanse merk Kia worden het minst op verschillende verkeersovertredingen betrapt. Deze groep heeft kennelijk het minste moeite met zich aan de verkeersregels te houden. Er valt wèl iets op. De Kia-rijder noteert wel een top-3 positie (3%) op het rijden met een slok op achter het stuur. Alleen Seat-rijders (4%) en Citroen-rijders (4%) maken het bonter.

Hoe vaak wordt er een boete ontvangen?

Hoe vaak boete

Audi-rijders het meest op de bon

Bijna 1 op de 5 (17%) Audi-rijders ontvangt meer dan 10 boetes per jaar. Seat (4%) en Toyota (2%) complementeren de top 3, maar komen lang niet in de buurt van de Audi-rijders. Ook in de trede ‘5-10 boetes per jaar’ laat de Audi-rijder zich gelden. Met 8% staat het merk hier ook bovenaan, enkel Volvo-rijders komen in de buurt (6%).
 



Jongeren laks na schade aan onbeheerde auto

Het veroorzaken van autoschade aan een auto van iemand anders is natuurlijk nooit leuk, herstelkosten van krassen en/of blikschades lopen al gauw in de honderden Euro’s. Combineer dat met een mogelijke daling van het aantal schadevrije jaren, met andere woorden een hogere verzekeringspremie, en vooral jongeren kiezen er dan het vaakst voor om geen contactgegevens achter te laten. Dit blijkt uit een onderzoek van Netpolis onder 1.082 automobilisten.

Schade briefje achterlaten

In het laatste deel van een onafhankelijk onderzoek onder bijna 1.100 automobilisten dat recent is uitgevoerd onder mannelijke en vrouwelijke bestuurders, is gevraagd òf en hoé zij schade melden als zij schade hebben toegebracht aan een onbeheerde auto.

Het onderzoek heeft diverse opvallende uitkomsten. Wij bespreken een aantal opvallende resultaten.

Aantal schades per leeftijdscategorie

Schades per leeftijdscategorie

Het stereotype beeld dat jongeren relatief onvoorzichtig zijn in het verkeer, lijkt te worden bevestigd in het onderzoek. 40% van de jongeren tussen de 18-24 jaar geven aan dat zij in hun prille bestuurdersleven al eens autoschade hebben gehad.

Leeftijd

Schades per leeftijd

Een ander opvallend voorval is dat jongeren nadat zij schade hebben veroorzaakt aan een onbeheerde auto, vaak geen, of een onvolledig briefje, zonder contactgegevens achterlaten. De benadeelde eigenaar heeft hier dus niets aan om de schade te verhalen. Dat het een verkeersmisdrijf is om jezelf niet kenbaar te maken nadat je schade hebt veroorzaakt, lijkt bij veel jongeren nog onduidelijk, of de mogelijke gevolgen hiervan worden nogal onderschat.

Man vs. Vrouw

Schades man-vrouw

Na het veroorzaken van schade aan een onbeheerde auto zijn mannen meer bereid om een briefje met volledige contactgegevens achter te laten. Een even hoog percentage mannen als vrouwen (slechts 1%) vervolgt hun weg na de schade zonder contactgegevens achter te laten.

Beroepen

Schades per beroepsgroep

Het blijkt dat Nederlanders die werken in de vervoer en financiële sector het vaakst schade rijden. Dit in tegenstelling tot werknemers in de gezondheidszorg en de culturele sector. Naast het feit dat deze mensen gemiddeld meer kilometers maken en dus meer kans hebben om bij een aanrijding betrokken te raken, heeft het vermoedelijk ook te maken met de verhouding in geslacht bij de verschillende beroepen.


Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.081 automobilisten in opdracht van Netpolis.nl