De aanschafbelasting op nieuwe auto’s (BPM) wordt volgend jaar verlaagd met 6,5 procent. Daar staat tegenover dat de wegenbelasting ofwel motorrijtuigenbelasting (mrb) omhoog gaat. De minister wil in deze kabinetsperiode de eerste stap zetten in de invoering van kilometerbeprijzing.
Motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd
Het verlagen van de bpm en het verhogen van de mrb worden ingevoerd kunnen daarbij helpen. Door de bpm sterk te verlagen en het steeds meer te leunen op de mrb, kan de minister op een zeker moment gemakkelijker in één keer over te stappen van wegenbelasting op kilometerbeprijzing.
Verdere verlaging BPM na 2008
Het kan zijn dat de belasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) na 2008 verder omlaag gaat met ongeveer eenzelfde percentage. Aan het eind van deze kabinetsperiode is de bpm dan met 25 procent gereduceerd. Het is nog onduidelijk hoe de verhoging van de mrb wordt geregeld. Het meest praktische zou zijn als iedereen meer mrb gaat betalen. Ook is mogelijk dat kopers van nieuwe auto's, te beginnen met jaargang 2008, een hogere mrb gaan betalen.
De consument zal volgens Leo Bingen, hoofd van het kenniscentrum van de RAI. niet veel merken van de bpm-verlaging. "De geplande 6,5 procent leidt tot een prijsdaling van 1,4 procent. Dat is binnen de normale onderhandelingsmarges als je een nieuwe auto koopt".