Tussen autoverzekeraars is de afgelopen maanden een messcherpe concurrentiestrijd losgebarsten. Met name verzekerden die overstappen, kunnen profiteren van spectaculaire actiekortingen. Daardoor wordt de premie in sommige gevallen gehalveerd.
Verzekeraars voeren veel prijsverlagingen door
Dat stelt de onafhankelijke consumentorganisatie Independer.nl. „Verzekeraars rollen over elkaar heen met prijsverlagingen“ , zegt E. Hilhorst. „Er is sprake van een regelrechte prijzenoorlog. Aegon, Delta Lloyd, Ohra: allemaal willen ze zoveel mogelijk nieuwe klanten. Het gevolg is dat ze flinke actiekortingen van bijvoorbeeld 15 procent geven. Omdat mensen met een dure verzekering de afgelopen jaren nauwelijks overstapten, kan het voordeel voor hun nog forser uitpakken.“
Met name door de komst van internet is de markt voor autoverzekeringen een stuk transparanter geworden, signaleert Independer.nl. „Het is eenvoudig om de aanbiedingen met elkaar te vergelijken“ , aldus Hilhorst. „Ook belangrijk is dat de totale schadelast voor verzekeraars afneemt. Daardoor ontstaat ruimte om meer met de premies te kunnen doen.“ Volgens Hilhorst is Delta Lloyd een van de aanstichters van de huidige prijzenoorlog. De verzekeraar erkent de prijzen fors te hebben verlaagd. „Wij hebben de afgelopen maanden een actietarief ingevoerd en beraden ons op een nieuw standaard-tarief.
Flinke korting, service mogelijk minder
Waarschijnlijk gaat dat lager uitvallen dan nu“ , aldus een woordvoerder van Delta Lloyd. Het concern wil zelf niet van een prijzenslag spreken. „Wel kun je stellen dat de markt zeer concurrerend is.“ Ook Interpolis komt tot dezelfde conclusie. „Veel verzekeraars bieden flinke kortingen. Maar dat betekent niet dat de service altijd van hetzelfde niveau is.“ Independer.nl onderbouwt de bevindingen verder door de goedkoopste verzekeringen dit jaar met die van vorig jaar te vergelijken.
De consumentenorganisatie signaleert bijvoorbeeld dat een all-risk verzekering voor een Opel Astra zo’n 13 procent goedkoper is geworden. Hilhorst: „Aanbieders van autoverzekeringen moeten zich wel op de prijs profileren. Daardoor komt de markt in beweging. Die zat de afgelopen jaren muurvast omdat veel verzekerden tevreden waren over hun verzekeraar.“