Dat de kleur van je auto ook iets over je eigen persoonlijkheid zegt, zal velen duidelijk zijn. Dus als je binnenkort een nieuwe of tweedehands auto gaat kopen, dan is het handig om onderstaande even gelezen te hebben. Kleuren zijn er in drie soorten: Warme kleuren, koude kleuren en neutrale kleuren.
Warme kleuren voor een uitgesproken persoonlijkheid
Warme kleuren zijn rood, oranje, roze en geel. Deze zomerse kleuren zijn behoorlijk opvallend en staan daarom voor een uitgesproken persoonlijkheid. Rood is met 7% de meest populaire warme kleur. Nadeel van rood is wel dat de rode lak sneller verkleurt dan andere autolakken. De kleuren staan allemaal voor vrolijkheid en creativiteit, maar hebben ook nadelige kanten. Rood staat bijvoorbeeld ook voor agressie, geel staat voor jaloezie en roze is een kleur waar in principe alleen Barbie gezien wil worden.
Voordeel van vooral de roze auto's is dat ze tot wel 40% minder vaak gestolen worden dan auto's met neutrale kleuren, simpelweg omdat ze lastiger door te verkopen zijn. In Groot-Brittannië zijn er daarom zelfs autoverzekeraars waarvan de premies van hun autoverzekering verschillen, afhankelijk van de kleur van de auto.
Koude kleuren niet populair voor een auto
Koude kleuren zijn blauw, groen en paars. Deze kleuren zijn ook niet erg populair. Blauw is met 6% de afsluiter van de top 5 meest populaire autokleuren ter wereld. De koude kleuren staan voor vertrouwen en wijsheid. Daarmee is paars een wat meer spirituele kleur en groen staat meer voor natuur. Blauw is de meest formele autokleur van de koude kleuren.
Neutraal populair als autokleur
Neutrale kleuren zijn zwart, wit, grijs/zilver en bruin. Bruin is hiervan de minst populaire kleur, maar volgens trendwatchers zou het wel eens dé kleur van 2012 kunnen worden. Zwart is momenteel in Europa nog de meest populaire kleur, maar is wereldwijd gezien al voorbijgestreefd door wit. Alle neutrale kleuren zijn zoals de naam zegt neutraal. Je zult er dus weinig mee opvallen in het dagelijkse verkeer, maar ze hebben ook vrijwel geen negatieve associaties en zijn daarmee altijd een veilige keuze. Neutrale kleuren staan voor eenvoud en geloofwaardigheid. Wit staat daarnaast voor zuiverheid en zwart staat voor macht.
Al met al is het dus erg de moeite waard om rekening te houden met welke associaties een bepaalde kleur oproept, zeker als je met deze auto ook naar zakenpartners moet rijden. Met een grijze auto maak je wellicht geen spannende indruk, maar alles is beter dan op komen dagen in een roze auto (tenzij je zaken doet met Mattel misschien).